Udenrigsudvalget 2016-17
URU Alm.del
Offentligt
1770206_0001.png
BUDSKABER
Samråd i Udenrigsudvalget den 15. juni 2017
Samrådsspørgsmål AH
AH: Vil ministeren redegøre for, hvornår og hvordan regeringen agter at
anvende de 1,8 mia. kr., der alligevel ikke skal bruges til flygtningemodtagelse
og derfor nu skal tilbageføres til udviklingsbistanden? Ministeren bedes i den
sammenhæng bekræfte, at pengene vil blive tilbageført, samt at der vil blive
truffet beslutning om tilbageførelsen hurtigst muligt, så pengene uden
forsinkelse kan bidrage til at give mennesker et håb om en fremtid i deres eget
land?
[Introduktion]
Tak for samrådsspørgsmål AH.
Baggrunden for spørgsmålet er glædelig: Antallet af asylansøgere i
Danmark falder. Derfor er der nu flere midler til indsatser i
udviklingslandene.
Det er tredje gang, jeg har fornøjelsen af at besvare et spørgsmål af den
karakter. Første gang var under det samråd i Finansudvalget den 30. maj,
som også spørgeren var inviteret til. Og senest har jeg fremsendt skriftlige
besvarelser af i alt seks udvalgsspørgsmål, også stillet af Fru Mette
Gjerskov, alle vedrørende anvendelsen af de ca. 1,8 mia. kr. som
forventes tilført Udenrigsministeriet som følge af mindreudgifter på
flygtningemodtagelsesområdet.
1
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 214: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 15/6-17 om uforbrugte midler til flygtningemodtagelse, til ministeren for udviklingssamarbejde
[Reguleringsmekanisme]
De betydelige udsving i flygtningemodtagelsesudgifterne er netop én af
årsagerne til, at regeringen har besluttet at indføre en fast
reguleringsmekanisme for udviklingsbistanden fra 2017 og frem.
Som jeg redegjorde for under samrådet i Finansudvalget den 30. maj,
medfører reguleringsmekanismen, at tidspunktet for tilførsel af midler til
Udenrigsministeriet som følge af mindreudgifter på
flygtningemodtagelsesområdet nu er lagt fast.
1. oktober i finansåret udarbejdes et opdateret skøn for de forventede
flygtningemodtagelsesudgifter for hele året. Hvis det opdaterede skøn
viser sig lavere end det, der står på finansloven, vil Udenrigsministeriet få
tilført midlerne i slutningen af finansåret. Med reguleringsmekanismen
bliver dette fast praksis.
Det er denne praksis, som de ca. 1,8 mia. kr., der forventes tilført
Udenrigsministeriet i 2017 som følge af mindreudgifter på
flygtningemodtagelsesområdet, er underlagt.
2
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 214: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 15/6-17 om uforbrugte midler til flygtningemodtagelse, til ministeren for udviklingssamarbejde
Helt konkret betyder det, at tilførslen af de ca. 1,8 mia. kr. til
Udenrigsministeriet vil ske på baggrund af Udlændige- og
Integrationsministeriets udgiftsopfølgning 3 og det på det tidspunkt
forventede forbrug til flygtningemodtagelse. Overførslen forventes at
finde sted i 4. kvartal 2017.
Væsentligt at understrege, at de 1,8 mia. kr. er det beløb, vi forventer nu.
Det beløb kan ændre sig inden oktober
både op og ned. Vi får et nyt
skøn over beløbets størrelse i august. Det tidlige skøn giver os imidlertid
mulighed for at komme i gang med at planlægge anvendelsen af de ca.
1,8 mia. kr.
Først når overførslen har fundet sted, og det kræver et eller flere
aktstykker, kan Udenrigsministeriet formelt underskrive aftaler og
bevillinger. Nogle bevillinger vil kunne udbetales allerede i 2017, mens
andre bevillinger må forventes at blive udbetalt over en årrække, som det
er sædvanlig praksis.
3
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 214: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 15/6-17 om uforbrugte midler til flygtningemodtagelse, til ministeren for udviklingssamarbejde
[Udmøntningsplan]
Som det fremgår af svaret på URU spørgsmål 205 er en plan for
udmøntningen af de ca. 1,8 mia. kr. under udarbejdelse. Det tager tid at
forberede bevillinger for et så stort beløb. Der skal være dialog med
partnere, aktiviteter skal kvalitetssikres, og nogle tiltag vil være underlagt
krav om konkurrenceudsættelse. Det håber jeg, at spørgeren har forståelse
for.
Det kan dog nævnes, at regeringen påtænker at bruge pengene på de mest
sårbare mennesker i nærområderne og på at forebygge fremtidige
flygtningestrømme fra krise- og konfliktområder. Vi skal bekæmpe
årsagerne til, at mennesker flygter og migrerer.
De ca. 1,8 mia. kr. skal blandt andet bruges på at skabe flere
arbejdspladser i Mellemøsten og Afrika
særligt for de unge. Desuden
afsættes midler til at få flere børn i nærområderne i skole og give flere
kvinder og piger bedre adgang til prævention og familieplanlægning.
4
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 214: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 15/6-17 om uforbrugte midler til flygtningemodtagelse, til ministeren for udviklingssamarbejde
En del af de ca. 1,8 mia. kr. anvendes herudover til den pulje, der skal
understøtte arbejdet med at få lande til at modtage deres afviste
asylansøgere. Det initiativ indgår i regeringens Udenrigs- og
Sikkerhedspolitiske strategi, som blev lanceret i går.
Endelig skal det for god ordens skyld også nævnes, at godt 300 mio. kr. af
de tilbageførte midler vil blive anvendt på at annullere en såkaldt negativ
budgetregulering, der står på Udenrigsministeriets del af finansloven.
Budgetreguleringen blev netop medtaget på finansloven for at tage højde
for en situation, hvor der kommer færre asylansøgere. Annulleringen
sikrer, at vi ikke skal aflyse elles planlagte aktiviteter.
En nærmere beskrivelse af, hvad de ca. 1,8 mia. kr. skal anvendes til, må
dog afvente den endelige udmøntningsplan.
[Afslutning]
Jeg håber, at jeg dermed har svaret på spørgsmålet.
5