UDENRIGSMINISTERIET
20. december 2016
Spørgsmål fra udenrigsudvalget til
udenrigsministeren og ministeren for ud-
viklingssamarbejde af 22. november 2016
URU alm.del – spørgsmål 18 stillet efter
ønske fra ikke-medlem af udvalget (MFU)
Rasmus Nordqvist (ALT).
Udvalget udbeder sig ministrenes besvarelse af følgende spørgsmål:
Spørgsmål 18
Vil ministeren forklare, hvad regeringen og aftalepartierne mener med formuleringen i Finans-
loven for 2017 om at: ”Regeringen har herudover nedsat en task force, der skal samtænke ud-
sendelser med det udenrigspolitiske område, herunder ved brug af relevante udviklings- og
handelspolitiske instrumenter”? I den forbindelse bedes ministeren forklare, hvilke ”relevante”
udviklings- og handelspolitiske instrumenter, som den nedsatte ”task force” har mandat til at
samtænke, herunder om ministeren og regeringen mener, at man kan forestille sig at bruge
f.eks. toldmæssige instrumenter overfor modtagerlande?
Svar:
Den daværende regering nedsatte i november 2015 en interministeriel task force vedrørende
udsendelser bestående af Udenrigsministeriet, Udlændinge- og Integrationsministeriet (tidligere
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet) og Rigspolitiet. Formålet var at styrke indsatsen
for at udsende afviste asylansøgere og andre udlændinge uden lovligt ophold. Samtænkning
mellem udsendelser og de udenrigspolitiske instrumenter, herunder koblingen til den politiske
dialog, udviklings- og handelspolitik, skulle i højere grad være løftestang for at sikre effektive
udsendelser.
Task forcen kan, hvor relevant, trække på bilaterale udviklingsindsatser og det multilaterale
samarbejde på udviklingsområdet. Migration er en prioritet i den nye udviklingspolitiske strate-
gi, hvilket bl.a. indebærer, at der vil blive ført en robust dialog om tilbagetagelse med de lande,
som Danmark samarbejder med.
Danske handlemuligheder i forhold til handelspolitiske instrumenter ligger primært i påvirkning
af fælles EU-tiltag, idet handelspolitikken er EU-kompetence. Danmark støtter, at EU, hvor
relevant, inddrager handelspolitikken i en samlet tilgang til håndtering af migration. I EU's
meddelelse om eksterne aspekter af migration fra juni 2016 foreslås det at anvende negative og
positive incitamenter i bl.a. EU's handelspolitik til at håndtere udfordringerne forbundet med
migration i partnerskab med relevante lande. For eksempel har EU arbejdet for lempelse af op-
rindelsesregler for eksport af varer produceret i særlige områder af Jordan af arbejdstagere,
hvoraf en nærmere angivet andel er syriske flygtninge.