Udenrigsudvalget 2016-17
URU Alm.del
Offentligt
1759654_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa og Nordamerika
Den 8. maj 2017
EKN, sagsnr. 2017
36
Talepunkt til brug for udviklingsministerens møde i
Folketingets Udenrigsudvalg onsdag den 10. maj 2017 og
Folketingets Europaudvalg torsdag den 11. maj 2017
Dagsordenspunkt: Rådsmøde (udenrigsanliggender
udvikling) den 19. maj 2017
Jeg vil forelægge rådsmødet vedrører udenrigsanliggender om udvikling
den 19. maj 2017. Jeg vil fokusere på tre punkter: 1) Humanitære kriser, 2)
det fremtidige samarbejde med AVS-landene og 3) den nye Europæiske
Konsensus om Udvikling. Foruden disse punkter ventes der vedtaget et
antal rådskonklusioner.
[Dagsordenspunkt 1: Humanitære kriser]
Det første punkt jeg vil forelægge vedrører de humanitære kriser. Jeg er
meget tilfreds med, at humanitære kriser for første gang er sat på
dagsorden for rådsmødet for udvikling. Centralt vil være en drøftelse af
den kritiske fødevaresituation i det nordøstlige Nigeria, på Afrikas Horn
i landene Etiopien, Somalia og Sydsudan
og i Yemen. Derudover kan
drøftelsen også berøre den fortsat meget alvorlige humanitære krise i og
omkring Syrien.
Fra dansk side har vi allerede afsat samlet 570 millioner kroner og dermed
en stor del af de humanitære midler for 2017 til at kunne hjælpe i disse
kriser. Det er mange penge, og det kan vi være stolte af. Men det er også
nødvendigt for at undgå en humanitær katastrofe. Behovene er desværre
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 178: Spm., om ministeren vil oversende sit talepapir fra samråd den 10. maj 2017 om de udviklingspolitiske dagsordenspunkter på rådsmødet den 19. maj 2017, til ministeren for udviklingsbistand
1759654_0002.png
2
enorme med op mod 20 millioner mennesker i risiko for hungersnød inden
for det næste halve år, og i Sydsudan er der allerede erklæret hungersnød.
Det er der ikke endnu i de andre lande og det kan vi måske forebygge ved
at skride tidligt til handling.
Selvom konflikt er et gennemgående træk i disse kriser, så handler det
også om blandt andet dårlig regeringsførelse, fattigdom, underudvikling og
klimaforandringer. De bagvedliggende årsager må også adresseres, og
modstandskraften i de berørte befolkninger må styrkes. Det kan kun ske
ved at koble den akutte humanitære hjælp med den langsigtede
udviklingsindsats, hvilket er omdrejningspunktet i regeringens nye
udviklingspolitiske og humanitære strategi som blev bredt støttet i
Folketinget.
Drøftelsen flugter derfor meget fint med at fremme danske prioriteter om
bedre sammenhæng mellem humanitær hjælp og langsigtet
udviklingssamarbejde samt en mere effektiv indsats fra det internationale
samfunds side. Derfor er jeg også meget glad for, at rådsmødet vil vedtage
rådskonklusioner om operationalisering af sammenhængen mellem
humanitære og udviklingsindsatser.
[Dagsordenspunkt 2: Et fornyet partnerskab med landene i Afrika,
Vestindien og Stillehavet ( Post-Cotonou)]
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 178: Spm., om ministeren vil oversende sit talepapir fra samråd den 10. maj 2017 om de udviklingspolitiske dagsordenspunkter på rådsmødet den 19. maj 2017, til ministeren for udviklingsbistand
3
Det næste punkt jeg vil forelægge vedrører et fornyet partnerskab med
landene i Afrika, Vestindien og Stillehavet. Sagen har været forelagt flere
gange og senest forud for rådsmødet i november 2016. Siden har der været
drøftelser i arbejdsgrupperegi af forskellige aspekter af det fremtidige
samarbejde efter 2020, uden der dog er draget egentlige konklusioner i
forhold til det fremtidige format for samarbejdet.
Der tegner sig blandt medlemslandene et billede af to modsatrettede
positioner. Dem der i lighed med Danmark ønsker at benytte anledningen
til at undersøge mulighederne for omfattende forandringer og dem, der
stort set ønsker at opretholde status quo. Uenigheden drejer sig især om 1)
strukturen for et fremtidigt samarbejde, 2) juridisk eller ikke-juridisk
bindende aftale, og 3) geografisk anvendelsesområde.
Fokus på det kommende rådsmøde forventes at være en drøftelse af de
nævnte uenigheder. Ifølge det oplyste, vil Kommissionen bruge drøftelsen
som input til at formulere et første udkast til forhandlingsmandat.
Regeringen vil arbejde for, at det klart signaleres, at EU fortsat ønsker at
være engageret i et tæt samarbejde med ikke alene AVS-landene men med
alle partnerlande. Regeringen vil endvidere arbejde for, at forhandlingerne
bliver udnyttet til at finde de bedste måder at samarbejde på om vigtige
udfordringer som migration, menneskerettigheder, demokrati og god
regeringsførelse.
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 178: Spm., om ministeren vil oversende sit talepapir fra samråd den 10. maj 2017 om de udviklingspolitiske dagsordenspunkter på rådsmødet den 19. maj 2017, til ministeren for udviklingsbistand
1759654_0004.png
4
Det indebærer også en sondering af, om samarbejdet i stedet for en juridisk
bindende aftale mere givtigt vil kunne videreføres som regionale og
bilaterale partnerskaber inden for rammerne af den nuværende EU-traktat,
som det er tilfældet med landene udenfor AVS-kredsen.
Det er derudover vigtigt, at det fremtidige samarbejde forankres i et bredt
partnerskab med alle interesserede lande om gennemførelsen af den nye
konsensus, den globale strategi og 2030-dagsordenen. Dette skal ske i et
partnerskab, der matcher de enkelte landes udviklingsniveau og afspejler
de interesser, partnerlandene og EU har til fælles.
Regeringen vil i samarbejde med især de ligesindede lande bestræbe sig
på, at disse ideer og holdninger afspejles i EU’s endelige
forhandlingsmandat, der forventes præsenteret senere på året.
Dagsordenspunkt 3:Revision af Den Europæisk Konsensus om
Udvikling
Det tredje punkt jeg vil forelægge vedrører revisionen af Den Europæiske
Konsensus om Udvikling. Denne sag har også været forelagt flere gange
og senest forud for rådsmødet i november 2016. Siden har der været
intensive forhandlinger om EU’s nye udviklingspolitiske konsensus i
Rådsregi samt med Europa-Parlamentet og Kommissionen. På rådsmødet
ventes ministrene at godkende teksten i form af en fælles erklæring
mellem Europa-Parlamentet, Rådet, medlemsstaterne og Kommissionen,
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 178: Spm., om ministeren vil oversende sit talepapir fra samråd den 10. maj 2017 om de udviklingspolitiske dagsordenspunkter på rådsmødet den 19. maj 2017, til ministeren for udviklingsbistand
1759654_0005.png
5
der efterfølgende vil blive underskrevet og lanceret under de Europæiske
Udviklingsdage i starten af juni i år.
Den Europæiske Konsensus om Udvikling svarer til EU’s
udviklingspolitiske strategi. Hovedformålet med at revidere den nu er at
integrere verdensmålene og 2030-dagsordenen i det europæiske
udviklingssamarbejde. Det har samtidig været en prioritet at sikre en tæt
kobling til EU’s Globale Strategi for på den måde at understrege, at
udvikling er en del af den bredere udenrigspolitik. Herudover har
politikkohærens for udvikling og målsætningerne om effektivitet en
fremtrædende plads i den nye konsensus.
Regeringen er tilfreds med resultatet af forhandlingerne, der bærer præg af
klare danske fingeraftryk. Det gælder især ligestilling og kvinder og pigers
rettigheder, inklusiv seksuel og reproduktiv sundhed og rettigheder. Det er
som bekendt et område med delte holdninger også i EU. Det har derfor
været en dansk topprioritet, at EU som minimum fastholder
ambitionsniveauet. Det er indfriet i teksten.
Det er ligeledes positivt, at EU og medlemslandene vil styrke arbejdet med
at involvere unge i udviklingssamarbejdet, herunder gennem konkrete
indsatser for at fremme unges økonomiske og demokratiske muligheder.
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 178: Spm., om ministeren vil oversende sit talepapir fra samråd den 10. maj 2017 om de udviklingspolitiske dagsordenspunkter på rådsmødet den 19. maj 2017, til ministeren for udviklingsbistand
1759654_0006.png
6
Som allerede nævnt har regeringen desuden arbejdet for, at EU styrker den
operative kobling mellem humanitære indsatser og langsigtede
udviklingsaktiviteter som en nødvendig del af svaret på langvarige kriser.
Jeg vil også fremhæve migration og udvikling, hvor EU og
medlemslandene er enige om at styrke tiltag for at imødegå de
grundlæggende årsager samt fremme bedre håndtering af migration
sammen med partnerlande. Regeringen har lagt vægt på en noget-for-noget
tilgang i forhold til samarbejdet om irregulær migration, herunder
tilbagetagelse. Det er positivt, at EU’s nye udviklingspolitiske strategi i
lighed med konklusionerne fra Det Europæiske Råd slår fast, at alle
relevante instrumenter og politikker skal anvendes som løftestang,
herunder udvikling og handel.
Regeringen er endvidere tilfreds med, at EU og medlemslandene med den
nye strategi slår fast, at tyngden af EU’s finansielle bistand skal gå til de
fattigste, skrøbelige og konfliktramte lande og situationer, især i Afrika.
Regeringen har arbejdet for et klart signal om, at EU og medlemslandene
står ved de fælles forpligtelser om at levere 0,7 procent af BNI i
udviklingsbistand inden 2030 og heraf 0,15-0,20 til de mindst udviklede
lande. Det er positivt, at tallene for 2016 viser, at det overordnet set går i
den rigtige retning
selvom der ikke er sket fremskridt i forhold til de
mindst udviklede lande. Regeringen vil fortsat i både EU, FN og andre
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 178: Spm., om ministeren vil oversende sit talepapir fra samråd den 10. maj 2017 om de udviklingspolitiske dagsordenspunkter på rådsmødet den 19. maj 2017, til ministeren for udviklingsbistand
7
fora arbejde for, at andre velstående lande ligesom Danmark lever op til
FN’s
målsætning.
*
Til sidst vil jeg kort nævne, at der i forbindelse med rådsmødet også vil
være en frokost med FN-vicegeneralsekretær Amina Mohammed om
opfølgning på verdensmålene og FN’s bidrag til dette. Der vil herudover
være en fælles middagsdrøftelse med ministre fra Rådet for Retlige og
Indre Anliggender, hvor EU's håndtering af migrationsdagsordenen skal
drøftes.
EKN/UPF, den 8. maj 2017