Udenrigsudvalget 2016-17
URU Alm.del
Offentligt
1757947_0001.png
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm., om ministeren vil oversende sit talepapir fra samråd den 21. april 2017 om Tyrkiets registrering af danske statsborgere, til justitsministeren
[Indledning – rammerne for besvarelsen]
Spørgsmålet om hvordan der skal reageres i anledning
af den tyrkiske registrering af danske statsborgere ved-
rører efter min opfattelse særligt to delspørgsmål:
For det første:
Hvordan vi reagerer politisk over for de
tyrkiske myndigheder.
Og for det andet:
Hvordan vi reagerer over for enkelt-
personer her i Danmark, der truer, chikanerer eller angi-
ver deres medborgere til andre landes myndigheder.
Udenrigsministeren har allerede redegjort for de skridt,
som regeringen har taget i forhold til de tyrkiske myn-
digheder.
Jeg vil i forlængelse heraf redegøre for, hvad politiet og
PET kan og vil gøre for at sikre lov og orden her i Dan-
mark.
[Overordnet holdning til sagerne]
Jeg vil gerne starte med endnu engang at slå fast, man
skal lade konflikter fra sit tidligere hjemland blive der.
2
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm., om ministeren vil oversende sit talepapir fra samråd den 21. april 2017 om Tyrkiets registrering af danske statsborgere, til justitsministeren
1757947_0003.png
Politisk og religiøst motiveret kriminalitet skal tages
meget alvorligt.
Det gør jeg som justitsminister. Og det har jeg også en
klar forventning om, at politiet gør.
Jeg vil senere vende tilbage til spørgsmålet om, hvordan
de konkrete sager, vi har set, er blevet håndteret af poli-
tiet og PET, og hvad myndighederne vil gøre fremadret-
tet.
Men jeg vil gerne allerede nu understrege, at Rigspoliti-
et har forsikret mig om, at der er betydeligt øget fokus i
politikredsene på alle aspekter af de her sager om mulig
kriminalitet mod danskere med tyrkisk baggrund eller
herboende tyrkere.
[Om det lovmæssige grundlag]
Først vil jeg dog gerne knytte nogle ord til de juridiske
rammer i de her sager.
Afhængig af sagens konkrete omstændigheder vil straf-
felovens ”almindelige” bestemmelser om f.eks. trusler
kunne være relevante.
3
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm., om ministeren vil oversende sit talepapir fra samråd den 21. april 2017 om Tyrkiets registrering af danske statsborgere, til justitsministeren
1757947_0004.png
Måtte der blive tale om decideret vold eller hærværk,
vil det naturligvis også skulle straffes efter straffelovens
almindelige bestemmelser herom.
Herudover er der – efter omstændighederne – mulighed
for at straffe personer, der videregiver oplysninger om
personer bosiddende i Danmark til andre landes myn-
digheder, for spionage efter straffelovens § 108, stk. 1.
Bestemmelsen finder navnlig anvendelse på systematisk
tilvejebringelse af oplysninger, men vil efter omstæn-
dighederne også kunne finde anvendelse på enkeltståen-
de handlinger.
Der kan således – afhængig af de konkrete omstændig-
heder – være flere mulige grundlag for at retsforfølge
personer for de handlinger, der er blevet beskrevet i me-
dierne, men det kræver selvfølgelig, at der kan føres det
fornødne bevis i de enkelte sager.
[Politiets håndtering af sagerne]
Det bringer mig videre til spørgsmålet om, hvordan så-
danne sager håndteres i politiet og hos PET.
4
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm., om ministeren vil oversende sit talepapir fra samråd den 21. april 2017 om Tyrkiets registrering af danske statsborgere, til justitsministeren
1757947_0005.png
Anmeldelse af strafbare forhold indgives almindeligvis
til det almindelige politi.
Politiet foretager i den forbindelse en juridisk vurdering
af, om der på baggrund af anmeldelsen er tilstrækkelig
grundlag for at tro, at der er begået et strafbart forhold. I
givet fald iværksættes en nærmere efterforskning.
Hvis en politikreds modtager en anmeldelse om en for-
brydelse omfattet af straffelovens kapitel 12 og 13 eller
i øvrigt bliver opmærksom på en sådan mulig forbrydel-
se, skal politikredsen kontakte PET, der vurderer, om
der er grundlag for at indlede efterforskning.
Rigspolitiet og Københavns Politi har om de anmeldel-
ser, der har været omtalt i medierne, oplyst, at politiet i
første omgang henlagde nogle af sagerne, fordi politiet
ikke vurderede, at der forelå tilstrækkeligt bevis for
overtrædelser af dansk lovgivning. Politiet foretog i sa-
gerne navnlig en vurdering af, om straffelovens trus-
sels- og racismebestemmelser var overtrådt.
Politiet har som det også har været omtalt i medierne nu
genbesøgt sagerne, bl.a. med fokus på sagernes særlige
omstændigheder, herunder den såkaldte ”stikkerlinje”
til de tyrkiske myndigheder.
5
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm., om ministeren vil oversende sit talepapir fra samråd den 21. april 2017 om Tyrkiets registrering af danske statsborgere, til justitsministeren
1757947_0006.png
Det indebærer bl.a., at der nu foretages en nærmere vur-
dering af, om der er sket overtrædelser af straffelovens
§ 108 om spionage.
Og det bringer mig videre til PET’s rolle i behandlingen
af de her sager.
[PET’s håndtering af sagerne]
PET har til opgave at forebygge, efterforske og modvir-
ke sager efter straffelovens kapitel 12 og 13. Det gælder
bl.a. spionagetruslen mod Danmark.
Hvis politiet har mistanke om, at der er sket en overtræ-
delse af straffelovens § 108, vil politiet derfor som næv-
nt skulle kontakte PET, der vurderer, om der er grund-
lag for at indlede en efterforskning. PET foretager i gi-
vet fald den nærmere efterforskning af sagen, evt. i
samarbejde med politikredsen.
Som sagt har politiet – efter at have genbesøgt sagerne
– nu kontaktet PET vedrørende flere sager om mulige
overtrædelser af straffelovens § 108 til PET. PET un-
dersøger altså aktuelt i flere sager, om der er sket over-
trædelser af bestemmelsen.
6
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm., om ministeren vil oversende sit talepapir fra samråd den 21. april 2017 om Tyrkiets registrering af danske statsborgere, til justitsministeren
Hvis den politi- og anklagerfaglige vurdering tilsiger
det, vil der naturligvis herefter blive rejst straffesager
mod de pågældende.
[Hvad regeringen agter at gøre fremadrettet]
Hvis jeg så skal sige lidt om det fremadrettede:
Som udenrigsministeren har været inde på, har regerin-
gen allerede reageret udenrigspolitisk over for de tyrki-
ske myndigheder i sagen.
Fra min stol i Justitsministeriet er det afgørende at sikre,
at dansk lov og ret følges, og at der gribes ind over for
personer, der ikke gør det.
Lovlydige borgere skal – uanset deres oprindelse – kun-
ne deltage i den offentlige debat uden at blive udsat for
kriminalitet.
Jeg er derfor også glad for, at politiet har kastet et for-
nyet blik på de anmeldelser, de har fået, for på ny at
vurdere, om der er grundlag for at indlede yderligere
efterforskning i sagerne.
7
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 164: Spm., om ministeren vil oversende sit talepapir fra samråd den 21. april 2017 om Tyrkiets registrering af danske statsborgere, til justitsministeren
Det har som nævnt resulteret i, at flere sager er blevet
overdraget til PET med henblik på en nærmere undersø-
gelse af, om der er sket overtrædelser af straffelovens §
108.
[Afslutning]
Det sidste punktum er altså endnu ikke sat i politiets og
PET’s efterforskning af de her sager, og det er fortsat
for tidligt at sige, hvad sagerne munder ud i.
Der er nu kommet fokus på alle aspekter af sagerne,
herunder spionagevinklen.
Og det er som justitsminister min klare forventning, at
det øgede fokus vil blive bibeholdt i den kommende tid.
Tak for ordet.
8