Udenrigsudvalget 2016-17
URU Alm.del
Offentligt
1747105_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Udenrigsudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2017 - 14121
HMC
24. april 2017
URU alm. del
svar på spørgsmål 147 fra Mette Gjerskov (S)
stillet den
27. marts 2017 til ministeren for
udviklingssamarbejde.
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvordan regeringen vil undgå at trække
tænderne ud på civilsamfundets kritiske stemme samt svække både
innovationskraft, uafhængighed og det folkelige engagement i
udviklingsbistanden,
jf.
Knud
Vilbys
blog:
https://globalnyt.dk/content/ud-med-de-sidste-taender-0
?
Svar
Civilsamfundsstøtten omlægges som led i udmøntningen af Danmarks
nye udviklingspolitiske og humanitære strategi, der hviler på et historisk
politisk forlig blandt næsten alle Folketingets partier. Omlægningen har
overordnet set til formål at støtte op om et stærkt, mangfoldigt
civilsamfund gennem en bred vifte af relevante og fremtidssikrede
støttemuligheder, der bidrager til at skabe varige forandringer ude i
verden og styrke det folkelige engagement i udviklingssamarbejdet.
Udenrigsministeriets fremtidige strategiske NGO-partnere vil blive
udvalgt på basis af en åben ansøgningsrunde. Det skal sikre, at vi
samarbejder med de strategisk mest relevante aktører og vil øge
gennemsigtigheden af, hvordan vi fordeler vores bistandskroner. Det
handler i sidste ende om at anvende danske skattekroner så effektivt som
muligt til gavn for verdens fattigste og mest udsatte mennesker. Vi stiller
krav til resultater og forventer, at vores partnere anvender vores
bistandskroner på forsvarlig vis. På samme tid tilbyder vi vores partnere
flerårige aftaler og fleksibilitet, som giver organisationerne unikke
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om, hvordan regeringen vil undgå at trække tænderne ud på civilsamfundets kritiske stemme samt svække både innovationskraft, uafhængighed og det folkelige engagement i udviklingsbistanden, til ministeren for udviklingssamarbejde
2
muligheder for at planlægge, prioritere og gennemføre relevante indsatser
med afsæt i egne kompetencer og mandater. I modsætning til Knud
Vilbys bekymring vil vi aktivt støtte op om civilsamfundets innovative
forandringskraft ved at give organisationerne muligheder for at anvende
op imod 10 procent af deres samlede bevilling på nye innovative og
risikovillige initiativer. Det er ganske banebrydende.
Formålet med den åbne ansøgningsrunde er hverken at instrumentalisere
eller undergrave civilsamfundets uafhængighed, men at skabe rammerne
for et tættere og mere strategisk samarbejde med de organisationer, der i
særlig grad kan bidrage med merværdi og resultater inden for de danske
udviklingspolitiske og humanitære prioriteter. Vi ønsker at styrke
samarbejdet på vigtige normative spørgsmål som eksempelvis kvinder og
pigers rettigheder og at fremme synergi, partnerskaber og samarbejde i
vores landeindsatser
baseret på respekt for vores respektive roller og
mandater. De nye partnerskaber vil være ligeværdige partnerskaber, hvor
vi hver især kommer til bordet med et sæt kompetencer, erfaringer og
internationale netværk for sammen at sætte et markant dansk aftryk på
den globale udvikling.
Det er en målsætning, som det er mit klare indtryk, at der er bred
opbakning
til blandt både de danske NGO’er og i forligskredsen bag
strategien, hvor netop spørgsmålet om civilsamfundsstøtten har været et
væsentligt emne i de politiske drøftelser. Det er med til at sikre en
politisk holdbar model og øget forudsigelighed for vores partnere.
Endeligt er det værd at understrege, at de strategiske partnerskaber ikke
står alene. Igennem en styrket programmodalitet hos CISU sikrer vi gode
og relevante støttemuligheder for organisationer, der enten ikke ønsker
eller måtte kvalificerer sig til et strategisk partnerskab med
Udenrigsministeriet, og hvor der er bredere tematiske og geografiske
rammer for civilsamfundets udfoldelse.
Når Knud Vilby udtrykker forundring over
NGO’ernes manglende
kritiske røster i deres høringssvar, skyldes det efter min bedste
overbevisning, at den fremlagte model er resultatet af en åben og inklusiv
konsultationsproces, som Udenrigsministeriet har iværksat i tæt
samarbejde med det danske NGO-miljø. Igennem dialog og inddragelse
har vi modtaget kritiske og relevante kommentarer og forslag til, hvordan
vi mest effektivt kan tilrettelægge fremtidens civilsamfundsstøtte. Vi har
både lyttet og imødekommet mange af de gode og konstruktive
kommentarer, vi har modtaget fra vores partnere.
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om, hvordan regeringen vil undgå at trække tænderne ud på civilsamfundets kritiske stemme samt svække både innovationskraft, uafhængighed og det folkelige engagement i udviklingsbistanden, til ministeren for udviklingssamarbejde
3
Samlet set er jeg overbevist om, at omlægningen rammer den rette
balance mellem et større strategisk sammenfald med prioriteterne i den
udviklingspolitiske og humanitære strategi og behovet for at understøtte
et stærkt, uafhængigt og mangfoldigt civilsamfund med afsæt i egne
visioner og kompetencer.
Med venlig hilsen
Ulla Tørnæs