Udenrigsudvalget 2016-17
URU Alm.del
Offentligt
1732119_0001.png
Status pr. 8. marts 2017 for gennemførelse af initiativer i
Danmarks nationale handlingsplan for implementering af FN’s sikkerhedsrådsresolution 1325
om Kvinder, fred og sikkerhed.
Initiativer under Udenrigsministeriets ansvarsområde
BILATERAL COOPERATION
Country
Afghanistan
Action
Support to Tawanmandi, a Civil
Society Trust Fund aiming to
strengthen Afghan civil society
organisations to advocate for
improved good governance, in
which gender is a mainstreamed
issue.
Status
Civilsamfundsorganisationen Tawanmandi har inden for sine fem fokusområder (fred og forsoning,
menneskerettigheder, adgang til retfærdighed, korruptionsbekæmpelse og medier) finansieret
107 projekter på tværs af 31 ud af 34 provinser i Afghanistan. De har nået 511.707 direkte
projektmodtagerne mod et mål på 350.000. Inden for hvert projekt er der skabt nye
arbejdspladser, hvorved man har styrket de faglige kvalifikationer hos overvejende unge mandlige
og kvindelige aktivister.
Tawanmandi har skabt en lang række imponerende resultater gennem sin styrkelse af
civilsamfundet, f.eks har Tawanmandi-støttede civilsamfundsorganisationer bidraget til 12
politiske ændringer, (nogle er vedtaget, mens andre endnu ikke er vedtaget), såsom adgang til
medielovgivning (vedtaget) og en forordning om bekæmpelse af seksuel chikane på
arbejdspladser (vedtaget). De har også medvirket til at øge bevidstheden, både hos regeringen
og på lavere offentlige niveauer, om behovet for etablering af juridisk rådgivning og adgang til
domstolene i områder, hvor forfatningsmæssige rettigheder har været næsten ukendte.
Projekterne har haft effekt på nationalt og provinsniveau.
1
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 118: Spm., om status for gennemførelsen af hvert af de konkrete initiativer i den danske handlingsplan for resolution 1325, som løber i årene 2014-2019, til udenrigsministeren
1732119_0002.png
Kenya
1) As part of the Danida Peace
and Security for Development
program (2011 – 2015) and the
Peace, Security and Stability
program under the Kenya country
program (2015 – 2020), focus is
on engaging civil society
stakeholders in dialogue and
initiatives for promotion of peace
and stability with the security
sector agencies. A specific focus
on women and youth’s
participation in local Peace
Committees is applied.
2) Through the former (2012–
2016) and current Health
Programme (2017-2020) and the
Gender Violence Recovery Centre
(GVRC) builds capacity of service
providers (police, healthcare
providers and community-based
organizations) in the conflict-
ridden North Eastern region to be
able to prevent and respond to
gender-based violence.
Under ”Peace and Security for Development” programmet (2010-2020) og ”Peace, Security and
Stability” programmet (2015-2020) har Danmark støttet en lang række
civilsamfundsorganisationer i at fremme fred og sikkerhed på kysten i Kenya. Et særligt fokus har
blandt andet været på at øge kvinders deltagelse i centrale beslutningstagningsprocesser, hvor
fred og sikkerhed diskuteres. Det være sig i lokale fredskomiteer på distriktsniveau og i forskellige
modaliteter for konfliktmægling. I langt de fleste distrikter (counties) på kysten har man oplevet
en markant stigning i kvinders deltagelse. Blandt andet har to distrikter nu flere kvinder end
mænd i de lokale fredskomiteer: (Kwale: 55:35, Kilifi: 55:35). I tre ud af seks distrikter udgør
kvinder mere end en tredjedel af medlemmerne (Mombasa- 40:60, Lamu-30:70, Taita Taveta:
30:70). Kun i Tana River, er andelen af kvinder fortsat kun 20% (Tana River: 20:80).
Danmark har igennem mange år støttet civilsamfundsorganisationen Gender Violence Recovery
Centre, der behandler kvinder/piger der har været udsat for voldelige overgreb. De er blandt
andet med til at indsamle beviser, så kvinder kan føre deres sag i retssystemet og holde deres
overfaldsmænd ansvarlig. Organisationen har også kapacitetsudviklet sundhedspersonale,
politifolk, lærere, private virksomheder, religiøse organisationer, og nationale og lokale
myndigheder i at håndtere sager, hvor kvinder og børn har været udsat for seksuelle og voldelige
overgreb. Målet var at træne ca. 450 per år fra 2014-2016 (i alt 1350). Målet blev dog overgået
og i alt blev mere end 1600 trænet i løbet af de tre år.
GVRC bidrager endvidere også til udviklingen af nationale strategier og politiker på kønsbaseret
vold i konflikter. Og har assisteret regeringen i at udvikle Kenyas nationale handlingsplan for
implementeringen af UNSCR 1325.
Lebanon
While protection of women and
children is central in the
embassy’s policy dialogue, two
particular issues will be
highlighted in the bilateral
cooperation as well as I n the
general interaction with relevant
partners:
1.
Women’s participation in
decision-making in Lebanon,
Jordan and Syria
Der henvises til besvarelsen nedenfor under Regional Development And Protection Programme,
Syria/ Lebanon/Jordan
2
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 118: Spm., om status for gennemførelsen af hvert af de konkrete initiativer i den danske handlingsplan for resolution 1325, som løber i årene 2014-2019, til udenrigsministeren
1732119_0003.png
2.
Protection of women and
children affected by the
Syrian crisis. An alarming number
of cases of both child marriages
and rape of women and children
are being reported and
documented.
Mali
1. Promotion of women’s role and
participation in political processes
in Mali through collaboration with
the UNDP and the National
Democratic Institute (NDI).
1.
A visibly larger participation by women in the public debate.
Med støtte fra ambassaden i Bamako har NDI/NIRAS arbejdet med ‘REFEP’ (Le Reseau des
Femmes Parlementaires du Mali – en komité for kvindelige parlamentsmedlemmer) med henblik
på at støtte kapacitetsopbygning af de folkevalgte kvinder, der i de fleste tilfælde er valgt for
første gang. Dette arbejde har ført til en højere grad af aktivitet fra kvindernes side i parlamentet,
flere konsultationer med civilsamfundsorganisationer, højere grad af deltagelse i de debatter, der
har fundet sted i parlamentets kommissioner og arbejdsgrupper, mere synlig deltagelse af kvinder
i internationale og nationale møder samt permanent repræsentation i og medlemskab af
kvindenetværk i regionale fora fx i UEMOA (West African Economic and Monetary Union) og i
ECOWAS (Economic Community of West African States).
1.a.
Significantly increased number of female candidates running for the National
Assembly in 2017
Dette er fremover garanteret af en ny kvotalov, der blev vedtaget af nationalforsamlingen i
november 2015. Fremover skal en tredjedel af kandidaterne på de enkelte valglister være
kvinder. Kvotaloven blev for første gang anvendt i forbindelse med lokalvalg efteråret 2016.
Vedtagelsen af loven er resultatet af en række tiltag taget af regeringen, medlemmer af
parlamentet og særligt medlemmer af REFEP (se ovenfor), der spillede en særlig rolle i forbindelse
med at skabe støtte for loven blandt deres mandlige kolleger. Ambassaden har støttet NDI siden
2013 i deres arbejde med gender-mainstreaming i de politiske processer i Mali såvel som i
valgprocesserne.
2. Promotion of a strengthened
role of women in national peace
and reconciliation processes
2: Inclusion and participation of women in national peace and reconciliation processess
I Mali har Danmark, både diplomatisk/politisk og gennem det bilaterale landeprogram, bidraget til
at fremme kvinders lige deltagelse i fredsprocessen. Både frem mod indgåelse af fredsaftalen og i
3
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 118: Spm., om status for gennemførelsen af hvert af de konkrete initiativer i den danske handlingsplan for resolution 1325, som løber i årene 2014-2019, til udenrigsministeren
1732119_0004.png
den efterfølgende implementering i tråd med 1325 (Punkt 1 under "Denmark will" i
handlingsplanen). Gennem partnerskaber med internationale og nationale NGOer, har Danmark
sikret deltagelse af ca. 2000 kvinder i aktiviteter, der har understøttet fredsaftalens tilvirkning og
efterfølgende implementering. Kvinder har i gennemsnit udgjort omkring 25% af deltagerne
under specifikke aktiviteter. Der har været særligt fokus på, at give kvinder, og særligt unge
kvinder, mulighed for, at identificere grundlæggende årsager til konflikten og angive mulige
løsninger.
Myanmar
1. In partnership with Action Aid
Myanmar (AAM) support the
reform process of Myanmar by
promoting pro-poor, transparent
and accountable governance
through improved public services
and a strengthened electoral
process. Activities (2014 – 2017)
include engagement in national-
level policy work on among other
things women’s leadership,
empowerment through youth
leadership, promotion of
livelihoods and education support
(predominantly in rural
communities) as well as
workshops and training of
government officials and
volunteers at township, regional
and national levels. The
programme targets both male and
female beneficiaries with a
specific view to empower women
and ensure their inclusion
1. Support to UN Women Nepal’s
strategic framework for 2014 –
2017, outcome area 3 (Women
and girls live a life free of
violence) and outcome area 5
(Governance, national planning
Kvinder er stærkt underrepræsenteret i politiske fora i Myanmar og i øvrigt i landets fredsproces,
som sigter mod at skabe fred mellem landets mange etniske minoritetsgrupper på den ene side
og regering og militær på den anden. Projektet med ActionAid, som afsluttes med udgangen af
2017, har bl.a. støttet kapacitetsopbygning af borgere, journalister og landsbyledere, herunder
kvinder, samt inddragelse af kvinder og andre underrepræsenterede grupper forud for Myanmars
første fredelige demokratiske valg i november 2015. Bl.a. trænedes under projektet kvindelige
kandidater, der stillede op til valget. Et fokusområde har derudover bl.a. været at fremme
kønssensitive offentlige services, og man har således bl.a. udarbejdet særlige politikoplæg til
lokale myndigheder, NGOer og lokalsamfund, der fokuserer på kønsrelevante offentlige budgetter
og drøftet disse med lokale organisationer og myndighedsrepræsentanter. Projektet har også
støttet kampagner og fortalervirksomhed på området, trænet mere end 450 lokale
myndighedsrepræsentanter i betydningen af decentralisering og mere end 1100 personer til at
kunne indgå i lokale planlægnings- og budgetprocesser.
Under det nye danske landeprogram for Myanmar (2016-2020) støtter man fra dansk side en ny
fredsfond med 50 mio. kr. Fonden, Joint Peace Fund, er en multi-donor trustfond, der støtter
Myanmars fredsproces. Et væsentligt element i fondens virke er at støtte den meningsfulde
deltagelse af kvinder i fredsprocessen samt kønssensitive og inklusive projekter. Fonden har et
mål om, at mindst 15 pct. af den samlede finansiering skal gå til "kønsrelevante" aktiviteter.
Nepal
Den nepalesiske regering har taget betragtelige skridt for at forbedre kvinderettigheder og har et
øget fokus på ligestillingsdebatten. Der har været en positiv udvikling i samtlige af de anbefalede
forbedringsforslag og der er samtidig iværksat 17 nye lokale initiativer til formålet. Derudover har
udsatte lokalsamfund fået allokeret 10 % flere midler end planlagt til at styrke kvinders
selvstændighed på lokalt hold. Følgende er udvalgte forbedringer samt nye initiativer igangsat
med dansk støtte:
4
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 118: Spm., om status for gennemførelsen af hvert af de konkrete initiativer i den danske handlingsplan for resolution 1325, som løber i årene 2014-2019, til udenrigsministeren
1732119_0005.png
fully reflect accountability for
gender equality) with the
following objectives:
1a. Women and girls live a life
free from violence
1b. Governance and national
planning fully reflects
accountability for gender equality
commitments and priorities.
2. Nepal Peace Trust Fund:
Ensuring that NAP 1325 and 1820
is addressed by relevant
government agencies
1. Coming country programme
(starting 2016) to include capacity
building and inclusion of women in
state-building activities, such as
electoral processes and economic
empowerment with a view to
providing them with a more
prominent role in society for the
creation of peace and prosperity.
Det nepalesiske Ministerium for Kvinder, Børn og Social Velfærd har udviklet nye politiske
strukturer til at fremskynde implementering af nye tiltag samt øget overvågning af brud på
kvinders rettigheder.
I partnerskab med lokale mediehuse er der etableret informationscentre, hvor kvinder kan
få oplyst deres rettigheder i tre distrikter.
Interne komiteer er indsat til at forbedrede vilkår og muligheder for kvinder i 19
nepalesiske ministerier.
15 udviklingspartnere modtager nu teknisk rådgivning og støtte til implementeringen af
ovennævnte 17 nye initiativer.
Undersøgelser i 9 ministerier viser et stigende antal af kvindelige ansatte, forbedrede
arbejdsrettigheder og forhøjede budgetter til at imødekomme de 17 nye initiativer.
Occupied
Palestinian
Territories
1) Støtte til civilsamfundsorganisationer (i fællesskab med CH, NL og SE) har bl.a. sikret
civilsamfundets deltagelse i udarbejdelse af den national handlingsplan for UNSCR 1325,
herunder træning af kvindelige ledere og aktivister i monitorering og dokumentering af
menneskerettighedsovertrædelser samt fortalervirksomhed. Civilsamfundsorganisationer
har desuden løbende rapporteret til den specielle rapporteur for de besatte palæstinensiske
områder vedrørende overtrædelser, specielt om illegal anholdelse af kvinder i israelske
natoperationer i de besatte palæstinensiske områder. I samarbejde med OHCHR har
civilsamfundet desuden medvirket til at organisere et officielt besøg af den specielle
rapporteur for bekæmpelse af vold mod kvinder (GBV) samt foretaget rapportering i
relation til familiesammenføring i Østjerusalem og Gazastriben, ligesom flere
organisationer har gennemført træning for kvindelige ledere og universitetsstuderende.
Flere organisationer arbejder med at fremme kvinders deltagelse i det politiske liv,
herunder i freds- og forsoningsprocesser samt i valgprocesser. Endelig arbejder flere
organisationer med palæstinensiske flygtningekvinder for at sikre deres rettigheder.
2) I Gaza støttes et Oxfam-projekt til udvikling af mindre virksomheder med fokus på kvinder
og unge i et meget konservativt og traditionelt samfund, som er kraftigt mærket af den
snart 10 år lange blokade. Formålet er derfor primært at gøre lokale virksomheder
konkurrencedygtige på det lokale marked i forhold til import fra Israel. I 2016 støttede
projektet bl.a. etablering af fire mindre virksomheder ledet af kvinder inden for
fødevareforarbejdning, ligesom der er udført opfølgningsbesøg hos tidligere kvindelige
virksomhedsdeltagere. Desuden godkendte projektet godt 500 ansøgninger til it-
virksomhedsidéer, hvoraf en tredjedel af kvinder, med henblik på at træning i start af
5
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 118: Spm., om status for gennemførelsen af hvert af de konkrete initiativer i den danske handlingsplan for resolution 1325, som løber i årene 2014-2019, til udenrigsministeren
1732119_0006.png
virksomhed inden for it.
Somalia
Support to the Ministry for
Women, Human Rights and
Development (MWHRD) to
develop the National Gender
Policy incorporating an Action Plan
for 1325.
1. Review all laws as well as the
customary and traditional
practices that undermine or
hinder women’s participation in
governance and in their bid to
actively get involved in South
Sudan’s recovery programmes
and democratic process, and
ensure that the National
Constitution is well-drafted based
on human rights, gender equality
and dignity.
Danmark har støttet
Ministry for Women, Human Rights and Development
(MWHRD) med
udvikling af en national ligestillingspolitik, hvori der er integreret en national 1325-handlingsplan.
Handlingsplanen blev udviklet i 2015 og vedtaget i 2016, men er endnu ikke implementeret.
South
Sudan
Under Danmarks landeprogram for Sydsudan 2016-2018 er brede køns- og ligestillingsaspekter
integreret i udviklignsengagementerne og spiller en central rolle for resultatrammen. Relevant for
UNSCR 1325 er samarbejdet med UNICEF om reintegration af tidligere børnesoldater i deres
lokalsamfund, herunder med særligt fokus på piger invovleret i væbnede militser, samt kvinder og
piger i lokalsamfundet, som er særligt sårbare overfor kønsbaseret vold og rekrutering til
væbnede grupper.
Konkrete tiltag indebærer:
- Etablering af ”sikre” skoler og transportveje til skoler for piger
- Køns- og alderssensitiv skolegang for tidligere børnesoldater (drenge og piger)
- Kapacitetsopbygning af lokale aktører indenfor beskyttelse af børn samt forebyggelse af Sexual
and Gender Based Violence (SGBV)
- Træning af lærere i GBV forebyggelse og behandling samt etablering af Codes of Conduct i
skoler mhp. at ændre voldskultur .
- Inddragelse af GVB aspekter i skoler og på ungdomscentre som del af aktiviteter indenfor
fredelig konfliktløsning og bekæmpelse af voldskultur som fremmes i militære strukturer.
Status: Projektet ihverksat i slutningen 2016 og er i øjeblikket i sin indledende fase.
OBS: Revidering af aktiviteterne under 1325 Handlingsplanen for Sydsudan skyldes konflikterne i
December 2013 og den heraffølgende justering af det tidligere landeprogram (2012-2015) samt
overgangen til et nyt landeprogram (2016-2018), som balancerer på en scenarietilgang, hvor
indsatserne ligger i krydsfeltet mellem humanitær og udviklingsbistand, og hvor aktivitetene
hurtigt kan omlægges i krisesituationer eller i tilfælde af mærkbar fremgang.
Zimbabwe
1. Through implementation of the
Danish-Zimbabwean Development
Partnership’s (2013 – 2015)
component 1.3 on gender-based
Projektet “Prevention of Gender Based Violence against Adolescent Girls and Young Women” blev
implementeret af UNICEF og UN Women i perioden juli 2013 – November 2016.
Formålet med projektet “Prevention of Gender Based Violence against Adolescent Girls and Young
6
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 118: Spm., om status for gennemførelsen af hvert af de konkrete initiativer i den danske handlingsplan for resolution 1325, som løber i årene 2014-2019, til udenrigsministeren
1732119_0007.png
violence, significantly reduce the
prevalence of gender-based
violence, in particular sexual
violence against women and girls.
2. In partnership with UNICEF and
UN Women improve service
delivery for survivors of GBV.
Women” har været at:
a) Styrke det nationale normative og financielle systemer til at bekæmpe kønsbaseret vold,
b) Styrke forebyggende indsatser mod kønsbaseret vold at bekæmpe negative sociale normer
der tolererer kønsbaseret vold
c) Styrke støtten til piger og unge kvinder der har været udsat for kønsbaseret vold.
Projektet har med success hjulpet Zimbabwes regering med at addresere 8 af de 9 udestående
CEDAW anbefalinger omhandlende GBV og dermed styrket nationale systemer til at bekæmpe
kønsbaseret vold. Ligeledes har projektet styrket kapaciteten af den nyligt dannede Gender
Commission til at udføre sit mandat.
Kønsbaseret vold har ofte rod i negative sociale forestillinger, ofte baseret på religiøse of
traditionelle normer. Gennem trosbaserede NGOer har projektet arbejdet med religiøse ledere og
har bl.a. opnået at 6 teologiske uddannelsesinstitutioner nu inkluderer kønsbaseret vold i deres
pensum, og paraplyorgainsationen for for en af de største religiøse grupper i Zimbabwe der er
kendt for mange børneægteskaber har nu regler der forbyder denne praksis. Projektet har
foretaget omfattende forskning i sociale normer hvilket har resulteret i en national strategi der
forventes at styre fremtidigt arbejde mod kønsbaseret vold i Zimbabwe.
Gennem en række lokale NGO partnere har projektet sikret at knap 7.000 piger og unge kvinder
der har været udsat for kønsbaseret vold modtog nødvendig støtte i form af juridisk assistance,
psycho-social hjælp og lægelig behandling.
Syrien
Work for the Syria Recovery Trust
Fund (SRTF) to develop a gender
mainstreaming strategy and
incorporate gender-sensitive
outcome and output indicators in
the results framework.
Generelt forsøges det at mainstreame gender i alle programmerne i tæt samarbejde med øvrige
donorer. Der ydes støtte til politi og redningsarbejde, igennem projekter der hjælper det frie
syriske politi og Syriens Hvide Hjelme, der arbejder i oppositionskontrollerede områder. Kvinder
er identificeret som en særligt sårbar gruppe, som der er gjort en særlig indsats for at nå, under
hensyntagen til de kulturelle udfordringer der arbejdes under i Syrien. Ligeledes er der gennem
det dansk støttede civilsamfundscenter, Baytna givet tilskud til en række lokale initiativer der har
kvinder som målgrupper, herunder særligt projekter der kan skabe rum til at diskutere kvinders
situation og særlige behov. Derudover er gender tænkt ind i Syria Recovery Trust Funds (SRTF)
arbejde løbende, bl.a. under udarbejdelsen af alle projektforslag.
REGIONAL PROGRAMMES
Programme
Action
Status
7
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 118: Spm., om status for gennemførelsen af hvert af de konkrete initiativer i den danske handlingsplan for resolution 1325, som løber i årene 2014-2019, til udenrigsministeren
1732119_0008.png
Regional
Development
And
Protection
Programme,
Syria/
Lebanon/
Jordan
1. Through support to the Legal
Information Aid and Advocacy
NGO based in Lebanon and
Jordan increase access to
assistance for refugees from
Syria to solve issues related to
housing, land and property, early
marriage, personal
documentation, domestic violence
and other civil cases.
2. Through support to the NGO
Advocacy, Lebanon, facilitate the
access of refugees to national
GBV mechanisms, and increase
the participation of refugees in
planning and accountability.
3. Support the Regional
Development and Protection
Programme on the creation of
short-term employment
opportunities generated for men
and women.
Det dansk-ledede europæiske nærområdeprogram, RDPP, adresserer kønsbaseret vold og
kvinders rettigheder gennem partnerskaber med nationale organisationer og FN i de tre
fokuslande; Jordan, Libanon og Irak.
I Jordan og Libanon støttes tre nationale NGO’er, der yder juridisk assistance til flygtninge og
sårbare familier fra værtssamfundene. Gennem disse har 9.466 fået oplysning om deres
rettigheder og 3.950 modtaget retshjælp. Kønsbaseret vold var en faktor i 448 af sagerne. I
Libanon støttes desuden tre centre for voldsramte kvinder.
I Libanon støttes også regeringens arbejde med at skabe en tværministeriel
koordinationsmekanisme med det formål at reducere vold mod kvinder og piger. Det libanesiske
indenrigsministerium, justitsministerium, socialministerium, sundhedsministerium og
uddannelsesministerium er engagerede i arbejdet med dette. For at styrke kapacitet til at
respondere har den nationale taskforce udviklet standard procedurer (SOP’s), der beskriver de
forskellige statslige aktørers rolle og ansvar for at bekæmpe og forbygge kønsbaseret vold. De
blev lanceret i 2016. Derudover trænes libanesiske sikkerhedstyrker i menneskerettigheder,
herunder kønsbaseret vold og kvinders rettigheder, gennem et samarbejde med FN’s
Flygtningehøjkommissariat. Indtil videre har 460 politi og militærofficerer modtaget træning.
Den libanesiske regerings fokus på området indikerer en klar målsætning om at forbedre
indsatsen til bekæmpelse af kønsbaseret vold. Statistik på regeringsservices er ikke tilgængelig,
men ifølge en humanitær appel for Libanon opnåedes målsætningen for 2016, hvor 100 nye
individer fik adgang til services dagligt, blandt andet gennem socialministeriets centre.
Målsætningen er fælles for de statslige og humanitære aktører i Libanon.
RDPP programmet arbejder også med at støtte kvinders adgang til bedre økonomiske vilkår
gennem jobskabelse, kortere uddannelse og opstartshjælp til mindre virksomheder. Resultaterne
inkluderer:
1.325 personer (37 % kvinder) i kortere ansættelsesforløb (cash-for-work)
427 har deltaget i videreuddannelse, hvoraf 215 var kvinder
100 personer har modtaget hjælp til at starte egen virksomhed, hvoraf 67 er kvinder
Flere nye partnerskaber med fokus på kvinders rettigheder, kønsbaseret vold og bedre
økonomiske levevilkår blev indgået i 2016 og 2017.
Danish Arab
Partnership
Programme
1. Support women’s political
participation in Jordan, Morocco,
Tunisia, Egypt as well as Libya,
Yemen and Syria where feasible.
Dansk-Arabisk Partnerskab (DAPP) har gennem KVINFO de seneste fem år støttet kvinders
deltagelse i det politiske liv i Marokko, Tunesien og Jordan. I Jordan er der ydet støtte gennem
Jordanian Women’s Union til kvindelige politiske kandidater og politikkere. I Marokko er to
nationale kvindeorganisationer inddraget i arbejdet med at udbrede landets nye ligestillingslov
8
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 118: Spm., om status for gennemførelsen af hvert af de konkrete initiativer i den danske handlingsplan for resolution 1325, som løber i årene 2014-2019, til udenrigsministeren
1732119_0009.png
2. Prevent and combat violence
against women through
sustainable networks and
institutions.
Sahel
Programme
1. As part of component 2 of the
Regional Peace and Stabilisation
Programme for the Sahel region
strengthen and enhance the
democratic control of the security
forces in Mali, Niger and Burkina
Faso, including through enhancing
the National Assemblies in the
three countries. In addition, build
the capacity of local CSOs to
exercise a “watch dog” role with
regard to the security sector in
the three countries.
2. As part of component 3 of the
programme, curb organised crime
and increase victim and witness
protection and prison reform.
Peace and
Stabilisation
Fund
1. Programming of the regional
stabilisation programmes under
the Peace and Stabilisation Fund
(2015 – 2017) to include capacity
building and inclusion of women
in stabilisation activities.
på regionalt niveau med inddragelse af kvindelige lokalpolitikere. I Tunesien er der gennemført
træning af kvindelige politiske kandidater og vælgere. Den vanskelige politiske situation i
Egypten har medført, at KVINFOs arbejde for kvinders politiske deltagelse har været begrænset.
Gennem Danner og Kvinderådet har DAPP arbejdet med at reducere vold mod kvinder i Marokko,
Tunesien og Jordan. Arbejdet har omfattet tilpasning af nationale lovgivninger i henhold til
Istanbul Konventionen (2011).
Det regionale Sahelprogram for fred og stabilisering befinder sig i sidste år af dets nuværende
fase, der løber fra 2013-2017. Programmets regionalt placerede support unit monitorerer
kontinuerligt programmets projekter og følger fremskridt tæt, især på områder relateret til
Resolution 1325, frem mod afslutningen af projekterne. Overordnet set har programmets
projekter set positive resultater relateret til kvinders deltagelse i freds- og
stabiliseringsaktiviteter. Et af resultaterne er, at et større antal kvinder tager del i og spiller en
vigtig rolle i konfliktmægling og beslutningstagning relateret til freds-og stabiliseringsinitiativer
lokalt i de tre lande, som Sahel programmet dækker: Mali, Niger og Burkina Faso. Programmet
vil i sin forudsete anden fase fra 2018 sigte mod et endnu større fokus på implementering af
aktiviteterne beskrevet i den danske 1325-handlingsplan for 2014 - 2019
Fra retningslinjerne for Freds og stabiliseringsfonden fremhæves at 1325 og ’gender’
er et vigtig område i forhold til både design og implementering af freds og
stabiliseringsprogrammer. Under principperne for fonden 2 fremgår følgende:
”Promotion
of human rights is a fundamental pillar of the Danish foreign policy and should be
considered accordingly in stabilisation engagements. Within the areas of rights, gender is a
specific priority in Danish international engagement. Women and men tend to be affected
differently by violent conflict. Furthermore, they tend to have different roles and levels of
information in stabilisation activities and to be able to wield different influence for stabilisation.
This needs to be taken into account in the context analysis and when designing and
implementing activities. Moreover, to comply with UNSCR 1325 and UNSCR 1889 as well as
other international law to which Denmark is a party, it is imperative that those engaging in
stabilisation activities are aware of the gender implications of their initiatives.”
9
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 118: Spm., om status for gennemførelsen af hvert af de konkrete initiativer i den danske handlingsplan for resolution 1325, som løber i årene 2014-2019, til udenrigsministeren
1732119_0010.png
Fra Freds og Stabiliseringsprogrammet - Syrien-Irak 2016-2018 fremhæves:
Syrien Irak programdokumentets siger på side 11 under 3.1 Policy Context :
“Denmark’s support has been particularly aligned to the Coalition’s five lines of effort and has
complemented its military effort with non-military stabilisation interventions, as well as
humanitarian support. Danish policy is anchored in the Danish Government’s Regeringsgrundlag
(June 2015), the current Danish development Policy ‘Right to a Better Life’ (2012) and
‘Denmark’s stabilisation engagement in fragile and conflict-affected areas of the world’
(2013). These underline the importance of ensuring that interventions comply with the
principles of integrated approach, regional focus, risk, flexibility, programmatic approach and
complementarity. They are in line with the OECD/DAC principles for “Good International
Engagement in Fragile States and Situations” and the “New Deal for Engagement in Fragile
States”. Finally, the programme is aligned with the Danish Action Plan on UNSCR 1325.”
Og side 20 under 4.4 justification for continued support:
“In Iraq, prospective programme partners are already engaged in a dialogue with the
government on protecting citizen’s rights (relevant also to Responsibility to Protect – R2P).
UNDP’s immediate stabilisation programme (FFIS), for example, integrates an HRBA approach,
including in relation to gender. Participation and non-discrimination are equally prominent in the
interventions being considered for Syria; such as the community safety working groups set up
under the AJACS programme, the CSO grant mechanism under Baytna, and the dialogue fora
established through The Day After (TDA) and within the Track II political dialogue. These will also
be vehicles through which the programme will contribute to the Danish Action Plan on UNSCR
1325. A number of the interventions being considered also contribute to R2P objectives (notably
civil defence, AJACS, and mine action).”
Vedrørende implementering af programmet fremhæves:
Civilsamfundscenteret Baytna (Gaziantep, Tyrkiet) støtter bl.a. syriske civil organisationer med
kapacitetsudvikling og fondsstøtte, herunder særligt projekter med fokus på kvinders rettigheder
og udvikling. Omkring 25% af fondsstøtten ydes således til projekter til fremme af kvinders
repræsentation i civilsamfundssfæren, ligesom kvinders deltagelse i Baytna kurser sikres med
kvoter på hhv. 30% og 50% inde i og uden for Syrien. Siden august 2014 har civil defense
organisationen The White Helmets også uddannet kvindelige frivillige redningsarbejdere, bl.a.
med udgangspunkt i lokal efterspørgsel efter kvindelige reddere til indsatser med kvinder og
børn. Frem til sommeren 2016 var 67 kvinder uddannet, og kvinders deltagelse indgår nu i
10
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 118: Spm., om status for gennemførelsen af hvert af de konkrete initiativer i den danske handlingsplan for resolution 1325, som løber i årene 2014-2019, til udenrigsministeren
1732119_0011.png
organisationens principerklæring. I Irak er der et særligt fokus på kvinders rettigheder og
deltagelse i FN’s Funding Facility for Immediate Stabilisation (FFIS), som har til hensigt at
fremme fordrevnes tilbagevenden til områder tidligere besat af ISIL. FFIS yder fx økonomisk
start-støtte til kvinder til indkomstgenererende aktiviteter og engagerer kvindegrupper i
aktiviteter, som har til hensigt at fremme lokal dialog og community reconciliation.
Fra Freds og stabiliseringsprogrammet Afrikas Horn (2015 – 2018) fremhæves
I Horn of Acrica-programdokumentet, på side 28 under 4.3.1
Stabilisation provided by security forces in
Somalia,
er følgende anført:
”The engagement recognises that a peacekeeping environment requires more than the
application of military force. It provides pre-deployment training for AMISOM and SNSF that
extends to peacekeeping; basic military skills, and more important also civilian protection and
human rights; and gender in conflict in lined with UN Security Council Resolution 1325.
Expanding AMISOM’s toolbox with knowledge and application of, among other things, human
rights, rule of law and gender issues. The engagement recognises that a peacekeeping
environment requires more than the application of military force. Pre-deployment training will
extend to peacekeeping; basic military skills; civilian protection and human rights; and gender in
conflict in line with UN Security Council Resolution 1325.”
Vedrørende implementering af programmet fremæves:
1b. Training activities for women and men in integrating concerns of vulnerable groups
(such as women and children) in peace-keeping.
For danske midler planlægger AMISOM at afholde en international konference om ældre, unge og
kvinder og deres rolle i bekæmpelse og forebyggelse af voldelig ekstremisme. Konferencen er
planlagt til den 29.-31. Marts 2017 i Tanzania, med deltagelse fra Afrikas Horn regionen såvel
som internationalt. Konferencen vil fokusere på at afdække hvordan indsatser mod voldelig
ekstremisme og radikalisering i Somalia med et særligt fokus på kvinders rolle både som
forebyggende og udøvende aktør. Konferencens output vil være en bedre forståelse for kvinder
rolle i CVE, (Countering Violent Extremism).
For danske midler planlægges også under AMISOM træning af 200 Somali politi i Sexual og
Gender Based Violence (SGBV) og beskyttelse af børn. Alle AMISOM tropper trænes i SGBV før
udsendelse, og denne type træning foregår månedligt. Den dansk-støttede træning er planlagt
afholdt i tredje kvartal af 2017.
11
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 118: Spm., om status for gennemførelsen af hvert af de konkrete initiativer i den danske handlingsplan for resolution 1325, som løber i årene 2014-2019, til udenrigsministeren
1732119_0012.png
For så vidt angår Institute Peace Support Training Centre (IPSTC), der er ”hovedleverandør” af
træning til East African Standby Force (EASF) og en lang række afrikanske deltagere fra såvel
militær, politi og civil indgår kønsaspketet i hovedparten af træningsaktiviteterne. Herudover
gennemføres en række kurser, der har særlig fokus på kvinder og andre sårbare grupper som
børn og civile. Det drejer sig blandt andet om kurser vedr. ”Protection of Civilians”, ”Protection of
Children”, og ”Sexual and Gender Based Violence”.
For så vidt angår British Peace Support Team (BPST), så bidrages der fra dansk side via den
danske CIMIC rådgiver til videreudvikling af CIMIC uddannelsen for styrkebidragende lande i
rammen af AU og AMISOM. Formålet er at forbedre og styrke AUs og de styrkebidragende lande
til AMISOMs generelle og missions-specifikke kompetencer i relation til CIMIC og CIMIC-
relaterede emner, der blandt andet omfatter menneskerettigheder, Sexual & Gender Based
Violence, Protection of Civilians, Protection of Children, etc.
Danmark støtter derudover uddannelse og træning på det etiopiske træningscenter (FDRE PSTC)
af afrikanske styrker, der skal indsættes i internationale operationer, herunder ”Beskyttelse af
Civile” kursus, der havde et gennemgående fokus på gender, kvinder, børn og andre udsatte
dele af befolkninger (september 2015), og ”Sexual and Gender Based Violence” (planlagt til
første kvartal 2017).
MULTILATERAL COOPERATION
Entity
United
Nations
Action
1. Actively work for the
implementation and improvement
of the UN system wide action plan
on SCR 1325.
Status
Pkt. 1:
1a.
Danmark sidder ikke i PBC (Peace Building Commission) og har derfor ikke umiddelbar indflydelse
på udarbejdelsen af action-plan.
1b.
Danmark er en del af Vennegruppen for Kvinder, Fred og Sikkerhed, som Canada fungerer som
formand for og deltager i den sammenhæng i regelmæssige møder om dagsordenen med updates
fra SRSGens kontor, ligesindede Sikkerhedsrådsmedlemmer, DPKO, DPA, UNWomen etc. Danmark
12
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 118: Spm., om status for gennemførelsen af hvert af de konkrete initiativer i den danske handlingsplan for resolution 1325, som løber i årene 2014-2019, til udenrigsministeren
1732119_0013.png
deltager endvidere i samtlige åbne møder om WPS i Sikkerhedsrådsregi og bidrager aktivt til
udarbejdelsen af de indlæg som afgives på vegne af EU, Vennegruppen og den nordiske kreds,
som afgives under de åbne møder.
T.o. kan det ligeledes oplyses, at Sverige, som nyligt nyt medlem af Sikkerhedsrådet har angivet
WPS som en prioritet og at de vil fremadrettet briefe de Danmark og de øvrige nordiske kolleger
tæt om udviklinger på dagsordenen.
2. Support United Nations Mine
Action Service’s (UNMAS) core
and activity budgets. UNMAS
coordinates UN resource
mobilisation efforts and manages
the Voluntary Trust Fund for
Assistance in Mine Action.
Pkt. 2
UNMAS
Danmark yder en substantiel støtte til UNMAS. En del af det danske kernebidrag blev i 2016
anvendt til UNMAS’ pilotprogram ”Gender Balanced Approach to Small Arms Control & Awareness
to Strengthen Community Resilience in Libya”. Der var tale om et succesfuldt pilotprojekt, hvor
kvinder ved at undervise i risikoen ved håndvåben bidrog til at styrke lokalsamfunds
modstandsdygtighed. Kvinderne fik herigennem en rolle som forandringsagenter. I det
pågældende pilotprojekt samarbejdede UNMAS med UNSMIL’s ’Women Empowerment Section’.
Projektet er et eksempel på den afgørende rolle, som kvinder har i uddannelsen af mænd i
lokalsamfundet. Betydningen af køn indgår også i UNMAS’ udviklingen af konkrete projekter i
Syrien, Irak og Afghanistan, som også modtager dansk støtte gennem det danske kernebidrag.
I tillæg til dette er UNMAS med i den gruppe af agenturer, afdelinger, programmer og fonde under
FN, som har udarbejdet ”The Strategy of the United Nations on Mine Action 2013-2018”.
Strategien sætter målene og rammerne for FN’s minerydningsindsatser frem mod 2018.
Kønsperspektivet indgår som et element i de aktiviteter, der understøtter strategiens strategiske
målsætninger. Eksempelvis kan det nævnes, at ’gender mainstreaming’ samt implementering af
”UN Gender Guidelines for Mine Action Programmes” indgår i de aktiviteter, der er rettet mod at
nå den strategiske målsætning om at reducere den fare, som miner udgør for enkeltindivider,
samt for at reducere miners socioøkonomiske påvirkning. Det danske kernebidrag til UNMAS har
også været med til at finansiere etableringen af ”Monitoring & Evaluation Mechanism of the
Strategy of the United Nations on Mine Action 2013-2018”, der holder øje med implementeringen
af strategien
3. With increased focus and
emphasis give priority to actions
on the ground that improve the
impact of UNSCR 1325 in UN
peace keeping and peace
Pkt. 3
Fra dansk side tilstræber vi løbende, at der er kvindelige udsendte som en del af Danmarks bidrag
til FN’s fredsbevarende operationer.
Der er stigende opmærksomhed på, at Danmark endvidere fremadrettet sikrer en større andel af
13
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 118: Spm., om status for gennemførelsen af hvert af de konkrete initiativer i den danske handlingsplan for resolution 1325, som løber i årene 2014-2019, til udenrigsministeren
1732119_0014.png
monitoring missions in fragile
states that receive priority in
Denmark’s foreign, development
and security policies.
4. Support UNSCR 1325 actions in
the Bureau for Crisis Prevention
and Recovery in UNDP that has
the objective of linking relief and
development while addressing the
root causes of disasters and
conflicts.
kvindelige udsendte som del af danske bidrag til FN’s fredsbevarende operationer.
Pkt. 4
Siden handlingsplanen for resolution 1325 blev vedtaget er UNDP’s Bureau for Crisis Prevention
and Recovery (BCPR) blevet omstruktureret, og det danske bidrag til en trustfond i BCPR, som var
planlagt for 2015, blev opgivet i forbindelse med en omlægning af det danske
udviklingssamarbejde. Et nyt bidrag til to tematiske fonde i UNDP er under forberedelse. Det vil
blandt andet have fokus på kvinders rolle i fredsbevarende indsatser og i genopbygning. Danmark
har desuden gennem et tæt samarbejde med UNDP i blandt andet Grand Bargain- og New Way of
Working-initiativerne medvirket til at styrke samtænkningen af humanitære og udviklingsmæssige
indsatser i UNDP generelt og dermed også i de enheder, der har overtaget det tidligere BCPR’s
opgaver.
Pkt. 5
I forhold til UNDP, UNFPA og UNICEF er der i den løbende, bilaterale dialog med organisationerne
blandt andet fokus på gender issues, og på den positive rolle, kvinder kan spille i
konfliktsituationer. Det samme gør sig gældende for drøftelserne i organisationernes bestyrelser.
Det er i den overordnede resolution, der udstikker rammerne for FN’s udviklingsindsatser,
lykkedes gennem en indsats i EU-kredsen at få gender-mainstreaming indbygget som en
væsentlig faktor.
Pkt. 6
Det danske engagement i Menneskerettighedsrådet er fokuseret omkring udvalgte lande og
tematiske prioritetsområder, herunder bl.a. kvinders rettigheder. Danmark arbejder løbende for at
sikre et kønsaspekt i landeresolutionerne, herunder også gennem EU-koordinationen.
Danmark bidrog til at sikre, at bekæmpelse af kønsbaseret vold stod prominent i Arms Trade
Treaty (ATT), herunder både i præamblen og i de operative klausuler. Danmark ratificerede den 2.
april 2014 traktaten, der trådte i kraft den 24. december 2014.
Siden ATT trådte i kraft er nedrustningsdossieret, som ATT falder under, blevet bortprioriteret i
UM som følge af nedskæringer. Derfor har der ikke været konkret opfølgning på handlingsplanen
på dette punkt.
5. Promote incorporation of
UNSCR 1325 responsiveness in
projects and programmes related
to early recovery and post-conflict
reconstruction.
6. Work for the integration of
reference to UNSCR 1325 in
relevant country resolutions in the
Human Rights Council.
UNSCAR/
ATT
Denmark has pledged 1.1 mio. US
dollars during 2013 – 2016 to
UNSCAR to support the
preparation for ratification and
future implementation of the Arms
Trade Treaty (ATT) and to support
implementation of the Programme
of Action on small arms (PoA).
Gender-based violence was
allocated a prominent place in the
14
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 118: Spm., om status for gennemførelsen af hvert af de konkrete initiativer i den danske handlingsplan for resolution 1325, som løber i årene 2014-2019, til udenrigsministeren
1732119_0015.png
Arms Trade Treaty, where it was
reflected both in the preamble and
in the operative article 7.4
NATO
Contribute to NATO’s work on
policy development and
implementation related to UNSCR
1325 and related resolutions and
continue, along with like-minded
nations, to raise awareness on the
subject within the Alliance and
promote the position that
integration of the Women, Peace
and Security agenda adds value
to the Alliance and the wider
international peace-building
efforts.
1. Work to ensure that gender
aspects and in particular UNSCR
1325 aspects are part of future EU
action plans and guidelines on
security and development and
fragile states.
• Finansiering af sekunderet national rådgiver, som bidrager til implementeringen af NATOs 1325
politik og handlingsplan. Den sekunderede rådgiver har i 2016 bidraget til at oprette et
civilsamfundspanel, hvis rolle er at give feedback og formulere anbefalinger til NATOs
udmøntning af på 1325 spørgsmål. Med panelet er der etableret en ramme for en langt mere
systematisk dialog med civilsamfundet ift. kvinder, fred og sikkerhed.
• Derudover har Danmark deltaget aktivt i drøftelsen af NATOs 1325 politik og handleplan.
• Endelig har Danmark været initiativtager til etablering af kredsen ”Friends og 1325”, som
består af en række ambassadører fra ligesindede lande (Canada, Tyskland, Finland, Frankrig,
Holland, Island, Luxembourg, Norge, Sverige, UK, USA), som arbejder på at fremme 1325
dagorden i NATO.
Vedr. pkt. 1, 2 og 3
EU’s Fælles Udenrigstjeneste har udnævnt en særlig ligestillings- og UNSCR- 1325-rådgiver - der
tiltrådte i oktober 2015 - efter pres ikke mindst fra Danmark og de øvrige nordiske lande. Den
særlige rådgivers rolle er overordnet at understøtte og koordinere EU’s samarbejde med øvrige
aktører omkring ligestilling og udmøntningen af UNSCR 1325 samt bidrage til EU’ interne indsatser
og koordination på disse områder. Målet er at styrke EU’s synlighed og prioritering af ligestilling og
UNSCR 1325 på såvel de interne som de eksterne linjer. Ligestilling og kvinders rolle ift. fred og
sikkerhed står stadig mere centralt i EU’s politikker og indsatser. Den Globale Strategi for den
fælles Udenrigs- og Sikkerhedspolitik fra 2016 slår således fast, at det er nødvendigt at
mainstreame ligestilling og menneskerettigheder systematisk i EU’s politikker og institutioner,
mens EU’s Handlingsplan for Ligestilling (2016-2020) bl.a. opstiller som et krav, at alle nye
eksterne EU-indsatser foregår på grundlag af en forudgående ligestillings-analyse, og at det er
målet, at 85% af al bilateral bistand på sigt skal have ligestilling som en af sine primære
målsætninger. EU’s arbejdsplan for implementeringen af UNSCR 1325 i 2017 fokuserer bl.a. på at
mainstreame kvinders rolle i fred og sikkerhed i EU’s hovedkvarter, delegationer rundt om i
verden og ude i EU’s CSDP-missioner. Den særlige ligestillings- og UNSCR-rådgiver afrapporterer
løbende til PSC om sit arbejde både vedrørende UNSCR 1325 samt integrationen af ligestilling og
menneskerettigheder i EU’s CSDP-missioner.
Ligestilling indgår som et centralt element i planlægningen af EU’s CSDP-missioner, og der er
15
European
Union
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 118: Spm., om status for gennemførelsen af hvert af de konkrete initiativer i den danske handlingsplan for resolution 1325, som løber i årene 2014-2019, til udenrigsministeren
1732119_0016.png
fornylig gennemført en baseline-undersøgelse af, hvordan det står til med integrationen af
menneskerettigheder og ligestilling i missionerne. De fleste af CSDP-missionerne har allerede
ligestillings- og menneskerettighedseksperter tilknyttet. Anbefalingerne i baseline-undersøgelsen
lægger bl.a. op til en endnu tidligere inddragelse af ekspertise på ligestillings- og
menneskerettighedsområdet i planlægningsfasen, styrkelse af kapaciteten på området i EU’s
operationelle planlægningsenheder samt obligatoriske før-udsendelseskurser om ligestilling og
menneskerettigheder for alle udsendte til missionerne. Baseline-undersøgelsen er en essentiel del
af opfølgningen på målsætningen om bedre mainstreaming i EU’s Globale Strategi, og der
arbejdes nu i EU-regi på at implementere anbefalingerne og sikre, at ligestilling og
menneskerettigheder fremover vil være en integreret del af CSDP-planlægningen allerede fra
starten.
2. Within the framework of the
Comprehensive Approach work to
ensure greater synergy with
relevant UN initiatives.
3. Support that gender-related
issues are addressed in the
planning of EU Missions.
Se pkt. 1
Se pkt. 1
4. Work for a strengthened
gender balance in the roster of
the national Peace and
Stabilisation Response, including
women eligible for senior level
positions in CSDP activities.
Vedr. pkt. 4 og 5
Freds- og Stabiliseringsberedskabet (FSB) er et veletableret værktøj for Udenrigsministeriets
udsendelser af civile eksperter. Udenrigsministeriet fastlægger de strategiske prioriteter for FSB
og har det overordnede politiske ansvar, mens den daglige administration er udliciteret til NIRAS
A/S, som dels varetager optagelse og træning af kandidater på FSB-rosteren og dels indstilling af
kandidater til prioriterede krisestyrings- og kapacitetsopbygningsmissioner (CCM) samt
valgobservationsmissioner. Udenrigsministeriet og NIRAS A/S har fokus på kønsbalance i både
optagelse af kandidater på FSB-rosteren og udsendelse af kandidater til prioriterede missioner. På
vegne Udenrigsministeriet afdækker NIRAS A/S løbende muligheder for optag og udsendelse af
kvindelige kandidater med kompetencer indenfor kvinder-, mindretal- og menneskerettigheder i
konfliktzoner.
Danmark råder ikke over et antal internationale poster i de modtagende organisationer men
indgår i en skærpet kompetitiv proces med andre sekunderende nationer om strategiske poster i
prioriterede CCM-missioner. Udsendelsen af danske kandidater, herunder kvindelige kandidater,
16
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 118: Spm., om status for gennemførelsen af hvert af de konkrete initiativer i den danske handlingsplan for resolution 1325, som løber i årene 2014-2019, til udenrigsministeren
1732119_0017.png
skal ses i lyset heraf. Udenrigsministeriet og NIRAS A/S arbejder målrettet på at styrke danske
kandidaturer.
Som supplement hertil bemærkes følgende til de enkelte indikatorer:
4a.
Number of females accepted in the roster of the national Peace and Stabilisation Response:
29,1 pct. af FSB-rosterens CCM-profiler (100 ud af 343) er kvinder. I perioden 2015-2017 har
kvinder udgjort omkring 50 pct. af de nyoptagne kandidater. Optag 2015: 15 heraf 8 kvinder.
Optag 2016: 29 heraf 13 kvinder. Optag 2017 (til dato): 6 heraf 4 kvinder.
4b.
Number of Danish female candidates deployed to CSDP missions:
I perioden 2014-2017 har
FSB udsendt 14 kvindelige eksperter til CMM-missioner. 2014-2015: 7 kvindelige eksperter. 2016:
6 kvindelige eksperter. 2017 (til dato): 2 kvindelige eksperter.
4c.
Number of Danish female candidates deployed to senior level positions in CSDP missions:
2
kvindelige kandidater er i 2016/2017 udsendt til senior ledelses stillinger i CMM-missioner (Deputy
TL of Human Security Team, Field Office Gender Focal Point, EUMM Georgien samt Acting Head of
Mission Support Department, EUBAM Libya).
5. Work for increasing the
deployment of persons to CSDP
mission with skill sets relevant to
the implementation of UNSCR
1325.
Se pkt. 5
Som et supplement hertil bemærkes følgende til de enkelte indikatorer:
5a.
Number of qualified candidates accepted to the roster of the national Peace and Stabilisation
Response, with skill sets relevant to the implementation of SCR 1325 mandates &
5b.
Number of
such qualified persons deployed to CSDP missions:
På vegne Udenrigsministeriet afdækker NIRAS
A/S løbende muligheder for optag og udsendelse af kvindelige kandidater med kompetencer
indenfor kvinder-, mindretal- og menneskerettigheder i konfliktzoner. 3 eksperter er i 2016/2017
udsendte med disse kvalifikationer (Political Advisor for Human Right and Gender, EUSR
Afghanistan; Gender Focal Point /Deputy TL of Human Security Team, EUMM Georgien
samt Gender Advisor, EUAM Ukraine).
17
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 118: Spm., om status for gennemførelsen af hvert af de konkrete initiativer i den danske handlingsplan for resolution 1325, som løber i årene 2014-2019, til udenrigsministeren
1732119_0018.png
African
Union
1. Provide support to 13 AU
Liaison Offices (Juba, Burundi,
DRC, CAR, Guinea Bissau, Libya,
Liberia, Cote D’Ivoire, Comoros,
Madagascar, Chad, Khartoum,
Mali) in commemorating Women’s
Day and Fight Against Violence
Against Women.
Activity 1:
AUs Liaison kontorer spiller en central rolle i forhold til UNSCR 1325. Gender, Peace and Security
Programmet (2015-2020) fører tilsyn med og understøtter mainstreaming af ligestillingshensyn
på tværs den afrikanske freds- og sikkerhedsarkitektur (APSA) gennem et netværk af gender focal
points i AU Kommissionen, i liaisonkontorerne og på missionerne. AU’s post-konflikt og
genopbygningsarbejde understøtter udviklingen af køns- og ligestillingsaspekter i forbindelse
med strategier for postkonfliktlande økonomiske udvikling. Det støtter økonomisk og teknisk
inddragelse af kvinder i en række dialogprocesser, samt yder støtte til kvindenetværk, herunder et
nyligt etableret regionalt netværk for fredsopbygning og konfliktmægling som samler kvinder fra
Burundi, Den Demokratiske Republik Congo, Den Centralafrikanske Republic, og Sydsudan.
Activity 2:
På et åbent møde møde d. 5. november 2015 fejrede Den Afrikanske Unions Freds- og
Sikkerhedsråd 15-årsdagen for vedtagelsen af FN’s Sikkerhedsråds resolution 1325 om kvinder,
fred og sikkerhed. Under dette møde udtrykte Kommissionen og medlemsstaterne opbakning til
handlinger, der effektivt fremmer kvinders rettigheder på kontinentet i overensstemmelse med
globale, kontinentale og regionale politiske aftaler og konventioner. Efterfølgende har kvinder-,
fred- og sikkerhedsdagsordenen udviklet en omfattende arkitektur på det globale, kontinentale, og
regionalt plan. Det kontinentale resultatsstyringsværktøj, som p.t. er under udvikling, supplerer
og styrker denne arkitektur ved at introducere et overvågnings-, rapportering- og accountability
værktøj for performance på WPS dagsordenen. På AU's 600. samling, afholdt i maj 2016,
besluttede AU at etablere regelmæssige opdateringer om status for arbejdet med kvinder, fred og
sikkerhed i Afrika. I februar 2017 afholdte PSC et åbent møde på ambassadørplan om kvinders
rolle i og muligheder for at beskytte liv i udfordrende sikkerhedsmiljøer i Afrika, bl.a. for at
fortsætte med at indprente medlemsstaterne nødvendigheden af at fremskynde inddragelse af
kvinder i fredsprocesser, som en absolut nødvendighed for at beskytte liv på kontinentet.
2. To convene an open session on
women and children in conflict -
Theme: “Celebrating 15 years of
UNSCR 1325 In Africa” in
collaboration with the AU Peace
and Security Council.
3. Partner with the Commission of
the African Union on the three-
day launching and implementation
of workshop for the Gender, Peace
and Security Programme (GPSP)
under the Peace and Security
Department, which is a flagship
programme for the integration of
gender into the continental peace
Activity 3:
- I samarbejde med de regionale økonomiske organisationer (RECs) og civilsamfundet
gennemførte AU kommissionen i december 2014 en tre-dags Planlægnings Workshop om
programmet for ligestilling, fred og sikkerhed (GPSP). Denne workshop, som er en opfølgning på
workshoppen afholdt i Accra den 7.-9 maj 2014, gennemgik fremskridt siden lanceringen af GPSP i
juni 2014, finjusterede arbejdsplanen for 2015 og formulerede et årligt arbejdsprogram for 2016,
mhp. bedre koordination af programmer om Køn, fred og sikkerhed. AUs afdeling for fred og
sikkerhed lancerede i 2016 en køreplan for den afrikanske freds- og sikkerhedsarkitektur i
perioden 2016-2020. Køreplanen har gjort mainstreaming af ligestillingshensyn en høj prioritet, og
18
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 118: Spm., om status for gennemførelsen af hvert af de konkrete initiativer i den danske handlingsplan for resolution 1325, som løber i årene 2014-2019, til udenrigsministeren
1732119_0019.png
and security agenda. Support the
implementation of the global and
continental framework for
women’s increased participation in
peace and security and enhanced
protection in conflict and post-
conflict situations.
kønsfølsomme indikatorer vil blive udnyttet til at overvåge resultaterne gennem køreplanens
udfoldelse. Kommissionen har også iværksat en række aktiviteter for at udvikle en kontinental
resultatramme, samt regelmæssige rapporter om aktuelle nationale og regionale handlingsplaner
for UNSCR 1325. Til dato har 19 AU medlemsstater udviklet og vedtaget Nationale 1325
handlingsplaner (NAP). Af de regionale økonomiske organisationer og regionale mekanismer (RM)
har to udviklet og vedtaget 1325 regionale handlingsplaner (Raps). Dette er ECOWAS, og IGAD.
OSCE
1. Support the OSCE’s ongoing
work, particularly in the OSCE’s
Forum for Security Co-operation
(FSC) to examine ways it can
assist in the implementation of
UNSCR 1325.
2. Emphasize the many good
examples of the implementation
of Women, Peace and Security
commitments in the OSCE region,
and encourage a concerted effort
to share best practices in these
areas.
3. Encourage more concerted
action on the agenda within the
OSCE, especially in light of the
evolving United Nations Security
Council framework, particularly
with the adoption of the UNSCR
2122 (2013).
Danmark støtter løbende konkrete initiativer om UNSCR 1325 i OSCE-regi. Eksempelvis har
Danmark støttet vedtagelsen af en omfattende OSCE-handlingsplan om UNSCR 1325, der dog ikke
er blevet vedtaget pga. russisk modstand. Derudover medsponsorerede Danmark senest i
september 2016 en side-event om implementering af UNSCR 1325 i OSCE-regionen ifm. OSCEs
årlige menneskerettighedskonference, Human Dimension Implementation Meeting.
På et mere overordnet niveau tegner Danmark i samarbejde med især Storbritannien,
Holland, Finland og Sverige EU-linjen på genderspørgsmål i OSCE, herunder ved at presse på for,
at OSCE integrerer 1325-dagsordenen, genderperspektiver og ligestillingshensyn i planlægningen
og udførelsen af OSCE-missioners arbejde. Derudover er Danmark en fast fortaler for, at 1325-
dagsordenen og genderperspektivet indtænkes i EU-indlæg til brug for drøftelser i diverse OSCE-
fora, herunder især FSC og ministerrådsmøder.
19
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 118: Spm., om status for gennemførelsen af hvert af de konkrete initiativer i den danske handlingsplan for resolution 1325, som løber i årene 2014-2019, til udenrigsministeren
1732119_0020.png
New Deal
1. Continue Denmark’s active
participation in the International
Dialogue on the New Deal on
engagement with fragile states
adopted in Busan 2011.
2. Pro-actively use Denmark’s
participation in international fora
such as the International Dialogue
as entry points at global, regional
and country level.
Danmark har været en aktiv part i implementeringen af New Deal og har bl.a. været i front ift. at
etablere en Compact for Somalia. I denne sammenhæng har Danmark aktivt arbejdet for inklusion
af ligestillingsperspektivet i New Deal og har ift. compacten opnået at 'gender' og et
ligestillingsperspektiv er integreret i de store programmer under fonden og i Somalias nye
nationale udviklingsplan som er under udarbejdelse
HUMANITARIAN OPERATIONS
Programme
Action
Support humanitarian partners
working on implementing
humanitarian responses that
include protection of women and
girls from the threat of sexual and
gender-based violence and
providing essential services to
survivors of gender-based
violence as part of the first
stage of an emergency response.
Work towards better integration of
longer term humanitarian
assistance and long term
development also to ensure that
short term interventions transit
into longer term interventions
with a focus on women’s inclusion
and gender equality.
Include UNSCR 1325 elements as
part of on-going dialogue and
Status
Danmark har siden 2011 haft en humanitær partnerskabsaftale med UNFPA på 15 mio. kr. årligt
til UNFPA’s humanitære indsatser, med særligt fokus på bekæmpelse af kønsbaseret vold i
langvarige fordrivelseskriser. Derudover kommer ekstraordinære midler, i 2015 og i 2016 på hhv.
10 mio. kr. til UNFPA’s humanitære indsats i Syrien-krisen. Endvidere forestår en række af de
danske humanitære partnerskabsorganisationer, såsom UNHCR, UNICEF, Røde Kors og Red
Barnet danskfinansierede indsatser, der bl.a. søger at forebygge og beskytte ofre for seksuel og
kønsbaseret vold. Danmark støtter IPPF (International Planned Parenthood Federation) og
AmplifyChange (fortalervirksomhed), som begge har aktiviteter i lande ramt af humanitære kriser
Fra dansk side lægges der stadig større vægt på, at de humanitære organisationer, der modtager
danske midler, i deres indsatser inkluderer et fokus på beskyttelse af kvinder og kvinders
rettigheder i krisesituationer. Det ses bl.a. i retningslinjer for ansøgningsrunder for modtagelse af
humanitære midler.
Danmark har styrket sammenkoblingen mellem humanitær assistance og udviklingssamarbejde i
fht. indsatser inden for seksuel og reproduktiv sundhed og rettigheder i krisesituationer og
skrøbelige stater, et arbejde der fortsætter i udmøntningen af den nye udviklings- og humanitære
strategi. Et skridt for at sikre større kohærens i indsatsen er samlede partnerskabsaftaler, der
dækker både udviklings- og humanitære midler, med UNFPA, UNICEF og de danske humanitære
organisationer. Aftalerne forventes at være på plads i løbet af 2017.
20
URU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 118: Spm., om status for gennemførelsen af hvert af de konkrete initiativer i den danske handlingsplan for resolution 1325, som løber i årene 2014-2019, til udenrigsministeren
1732119_0021.png
cooperation with key
humanitarian partners such as
ICRC as well as UN organisations
(OCHA, UNCHR).
Danmark har på højniveau-møder i bl.a. FN advokeret for at få seksuel og reproduktiv sundhed og
rettigheder i humanitære kriser højt på den internationale dagsorden.
Danmark har i maj 2016 tilsluttet sig initiativet Call to Action on Protection from Gender-based
Violence in Emergencies, der opstiller mål for donorer, organisationer og modtagerlande, for at
nedbringe kønsbaseret vold i krisesituationer.
THE ROLE OF DANSIH NGO’S
Programme
Action
Encourage relevant organisations
to work in line with IASC GEN CAP
guidelines and to use IASC GEN
CAP gender markers.
Status
Fra dansk side lægges der stadig større vægt på, at de humanitære organisationer, der modtager
danske midler, i deres indsatser inkluderer et fokus på beskyttelse af kvinder og kvinders
rettigheder i krisesituationer. Det ses bl.a. i retningslinjer for ansøgningsrunder for modtagelse af
humanitære midler.
21