Undervisningsudvalget 2016-17
UNU Alm.del
Offentligt
1742845_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 95 (Alm. del):
I brev af 22. marts 2017 har udvalget efter ønske fra Mattias Tesfaye (S)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 95:
”Ministeren bedes kommentere følgende artikler om faget Håndværk &
Design på Folkeskolen.dk 1. marts 2017 og de problemstillinger, der
peges på:
a)
”Flertallet af HD-lærere føler sig ikke kompetente nok”
b)
”Så stor er forskellen på organiseringen af HD”
c)
”Jeg er træt af at bygge af skrald og billigt fyrretræ”.”
Svar:
Kompetencedækning blandt lærere inden for faget håndværk og design
Det kræver omstilling og nye kompetencer at gå fra at undervise i hånd-
arbejde eller sløjd til at undervise i håndværk og design. Det er samtidig
forståeligt, at lærere uddannet i sløjd eller håndarbejde i udgangspunktet
måske ikke føler sig kompetente til at undervise i alle dele af det nye fag.
Derfor blev der i forbindelse med folkeskolereformen afsat tid til denne
omstilling, så det først fra skoleåret 2016/2017 er blevet obligatorisk for
skolerne at udbyde faget. Håndværk og design indgår herefter på linje
med andre fag i målsætningen om fuld kompetencedækning.
Det er op til kommunerne og skolerne at prioritere den afsatte mia. kr. til
efteruddannelse af lærere og pædagoger i folkeskolen, herunder til at
sikre fuld kompetencedækning, bl.a. inden for faget håndværk og design.
Med 754 studerende i 2015/2016 var håndværk og design det undervis-
ningsfag, der havde flest studerende under formel efteruddannelse på
professionshøjskolerne. Det vidner om, at kommunerne prioriterer ef-
teruddannelse i dette fag.
7. april 2017
Sags nr.:17/04164
UNU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 95: Spm. om kommentar på artikler om faget Håndværk & Design på Folkeskolen.dk 1/3-17, til undervisningsministeren
Tilrettelæggelse af faget håndværk og design
Der gælder et samlet vejledende timetal for fagene madkundskab og
håndværk og design. Ved at have et samlet vejledende timetal for de to
fag er det muligt for kommunerne og skolerne at tilrettelægge skoledagen
og skoleåret ud fra lokale behov og ønsker. I fag med vejledende timetal
er der samtidig ikke noget krav om, at skolerne skal tilbyde et timetal
svarende til det vejledende timetal. Dog skal der planlægges med et time-
tal, som tager højde for, at undervisningen skal leve op til de målbeskri-
velser, der er fastsat i Fælles Mål.
At der er stor forskel på, hvor mange timer i håndværk og design skoler-
ne og kommunerne planlægger med, understøtter pointen om, at det
giver god mening at give skolerne friheden til selv at fastsætte timetallet
ud fra en vurdering af de lokale behov og ønsker. Den frihed er vigtig
for, at skoledagen giver mening lokalt.
Ressourcer i folkeskolen
Det er ikke overraskende, at der er stor forskel på, hvor meget der er at
gøre godt med, når der fx skal indkøbes materialer til undervisningen i
håndværk og design på landets folkeskoler. Det er op til kommunerne at
disponere deres midler og prioritere skoleområdet, og det er op til sko-
lerne at foretage de nødvendige prioriteringer inden for den ramme, der
er stillet til rådighed. Skolerne skal leve op til fagets færdigheds- og vi-
densområder om materialekundskab, -forarbejdning og -kombination.
Udgiften pr. elev i de enkelte kommuner varierer med faktor 1:2. Det
skyldes selvfølgelig, at der er forskellige rammebetingelser. Men selv når
man tager højde for det, er der stadig meget stor forskel på, hvor mange
penge skolerne bruger. Der ses ingen sammenhæng mellem de skoler,
der bruger flest penge, og de skoler, der leverer særligt gode resultater.
Viden om faget håndværk og design
Vi har endnu ikke viden om håndværk og design fra evaluerings- og føl-
geforskningsprogrammet til folkeskolereformen. Det er planen, at Dan-
marks Evalueringsinstitut (EVA) som led i programmet skal gennemføre
et projekt om de nye fag i folkeskolen, dvs. madkundskab og håndværk
og design. Projekt vil have fokus på undervisningen, erfaringerne og op-
levelserne af de nye fag i folkeskolen. Projektet er endnu ikke igangsat.
Hvis spørgeren ønsker at drøfte selve faget, er spørgeren velkommen til
at foreslå sin partifælle i folkeskoleforligskredsen at tage det op i kredsen.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
2