Undervisningsudvalget 2016-17
UNU Alm.del
Offentligt
TALEPAPIR
DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
Titel
Målgruppe
Arrangør
Taletid
Tid og sted
Lukket samråd i Undervisningsudvalget
Svar på samrådsspørgsmål U om praksisfaglig UPV
Undervisningsudvalget
Undervisningsudvalget
Ca. 5-10 minutter
Tirsdag den 28. februar 2017, kl. 15.00-16.00, i FT, loka-
le 2-078.
1
UNU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 28/2-17 om uddannelsesparathedsvurderingen, til undervisningsministeren
1733426_0002.png
Disposition
1. Indledning
2. Svar vedr. forligsspørgsmål
3. Afslutning
Samrådsspørgsmål U
”Hvordan vil ministeren implementere de annoncerede ændringer i uddannelsespa-
rathedsvurderingen i forligene omkring folkeskolen, erhvervsuddannelserne og gym-
nasierne?”
1. Indledning
Tak for indkaldelsen til dette hastesamråd om den netop indgåede aftale mel-
lem regeringen og DF om en praksisfaglig dimension i uddannelsesparatheds-
vurderingen.
Jeg inviterede i forbindelse med drøftelserne i eud-aftalekredsen omkring tre-
partslovforslaget den 26. januar 2017 partierne til at bakke op om mit forslag
om at indføre en praksisfaglig dimension. Det var der ikke umiddelbart opbak-
ning til.
Derfor er jeg glad for, at Dansk Folkeparti bakker op om forslaget, og at vi på
den baggrund har indgået en aftale om at supplere uddannelsesparathedsvurde-
ringen med en praksisfaglig dimension.
I næste folketingssamling vil der blive fremsat lovforslag om det.
I dag baseres vurderingen af elevernes uddannelsesparathed på elevernes ka-
rakterer og deres personlige og sociale kompetencer.
Det er essentielle elementer, som ikke skal nedtones. Men der mangler i dag
det væsentlige element, som vedrører elevernes praktiske kompetencer.
Den endelige model for den ny uddannelsesparathedsvurdering vil blive udfol-
det i samarbejde med praktikere og eksperter. Der vil altså ikke blive fremsat
lovforslag, før der har været en grundig drøftelse med interessenterne. Jeg vil
naturligvis også drøfte det med EUD-aftalekredsen, hvor der blive mulighed
for at tilslutte sig aftalen.
2
UNU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 28/2-17 om uddannelsesparathedsvurderingen, til undervisningsministeren
2. Svar vedr. forligsspørgsmål
Uddannelsesparathedsvurdering blev oprindelig indført i vejledningsloven i
2010 i forlængelse af Ungepakke 2, som var en politisk aftale indgået mellem
den daværende regering (V og K) og Socialdemokratiet, DF og RV.
Flere af de elementer, som indgik i Ungepakke 2, blev videreført i forbindelse
med erhvervsuddannelsesreformen fra 2014.
I aftalen om eud-reformen (Bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser ind-
gået mellem S, RV, V, DF, SF, K og LA) indgik, at uddannelsesparathedsvur-
deringen blev rykket fra 9. til 8. klasse, og der skete en forenkling af uddannel-
sesparathedsvurderingen i 9. klasse.
Samtidig kom vurderingen til at hvile på klare, objektive kriterier for de fagli-
ge, sociale og personlige forudsætninger.
Vejledningsloven er ikke omfattet af politiske forlig. Der er alene tale om, at
enkelte elementer af uddannelsesparathedsvurderingen indgår i folkeskolelo-
ven og loven om de gymnasiale uddannelser.
Eud-aftalekredsen har i sin tid i forbindelse med eud-reformen indgået aftale
om en fremrykning og forenkling af uddannelsesparathedsvurderingen. Disse
ændringer er gennemført. Og der er ikke bindinger om, at vurderingen herefter
ikke må forbedres.
Uddannelsesparathedsvurderingen er altså ikke bundet af forlig.
3. Afslutning
Som nævnt finder jeg det afgørende at inddrage praktikere og eksperter, men
jeg er også optaget af at rykke hurtigt på dette. Derfor er jeg glad for, at rege-
ringen og DF har indgået en aftale allerede nu.
Jeg ser frem til et godt samarbejde om det videre forløb med at udfolde model-
len med det praksisfaglige element.
3