Undervisningsudvalget 2016-17
UNU Alm.del
Offentligt
1757110_0001.png
Styrelsen for Undervisning og
Kvalitet
Afdelingen for Almen
Uddannelse og Tilsyn
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.stukuvm.dk
CVR nr.: 29634750
16. maj 2017
Sags nr.:17/06122
Notat om evaluering af forsøg med brug af ordforslagsprogrammet
Baggrund
Siden 2014 har elever med specifikke stavevanskeligheder som forsøg
haft mulighed for at anvende ordforslagsprogrammer i forbindelse med
folkeskolens prøve i dansk retskrivning. Forsøget har haft til hensigt at
afklare, om ordforslagsprogrammerne kompenserer eleverne udover
deres funktionsnedsættelse.
DAMVAD Analytics har for STUK gennemført en evaluering af forsø-
get med ordforslagsprogrammer.
Hvad består retskrivningsprøven af?
Prøven i retskrivning består af en tekstdiktat, en indsætningsdiktat samt
andre delopgaver, som prøver eleverne i retskrivning (”Komma”,
”Rigtig
form”, ”Ét eller flere ord”, ”Grammatisk opmærksomhed”, ”Ret en tekst”).
Hvad er et ordforslagsprogram?
Ordforslagsprogrammer kan støtte i den del af skriveprocessen, som
handler om stavning af ord, og indeholder ordlister med forslag, der rela-
terer sig til det ord eller den sætning, man er i gang med at skrive.
Evalueringens analysedesign
DAMVAD Analytics har foretaget evalueringen af ordforslagsprogram-
merne gennem et kontrolleret eksperiment, hvor en række 9. klasse ele-
ver har taget to prøver. Elever med specifikke stavevanskeligheder har
kun haft mulighed for at anvende ordforslagsprogrammer i den ene prø-
ve. Til eksperimentet anvendtes to prøvesæt: 2012 og 2016.
Prøveresultaterne er indsamlet med hjælp fra lærere på ordblindeefter-
skoler og fra lærere med elever med specifikke stavevanskeligheder i al-
mindelige folkeskoler. Lærerne har afholdt prøverne i deres klasse med
ca. to ugers mellemrum i september måned 2016.
UNU, Alm.del - 2016-17 - Supplerende svar på spørgsmål 80: Spm. om antallet af grønlandske niendeklasseelever der benytter sig af muligheden for erhvervspraktik i Danmark, til undervisningsministeren
1757110_0002.png
Efter prøveafholdelse har lærerne besvaret en spørgeskemaundersøgelse
med det formål at afdække lærernes opfattelse af ordforslagsprogram-
mernes effekt i de forskellige dele af retskrivningsprøven.
Evalueringens resultater
Resultatet viser, at elever med specifikke stavevanskeligheder scorer 3-8
flere point (ud af 90 mulige), når de har adgang til ordforslagsprogram-
mer, end når de ikke har. Men de udfordrede elever får stadig væsentligt
færre point end deres jævnaldrende uden funktionsnedsættelse.
Evalueringen viser derved, at ordforslagsprogrammer har en positiv ef-
fekt for elever med specifikke stavevanskeligheder. Det er svært entydigt
at vurdere, om effekten står mål med den ulempe, eleverne har som følge
af deres vanskeligheder. Det skyldes, at man ikke kan teste eleverne uden
deres funktionsnedsættelse. Men sammenligner man med elever uden
specifikke stavevanskeligheder, når elever med specifikke stavevanske-
ligheder dog ikke op på niveau med disse elever, når de anvender ord-
forslagsprogrammer. Hovedresultatet er sammenfattet i denne figur.
Eleverne i analysen fordeler sig på 8 grupper grupperet efter, hvorvidt
eleverne anvender ordforslagsprogrammer eller ej. Eleverne har taget
2012- eller 2016-prøven først.
Elever med specifikke stavevanskeligheder scorer generelt højere, når de
har mulighed for at anvende ordforslagsprogrammer. Elever med speci-
fikke stavevanskeligheder, som først tog 2012-prøven, scorer således
gennemsnitligt 36 point i første prøve og 39 point i anden prøve, hvor de
har adgang til ordforslagsprogrammer. Elever med specifikke stavevan-
skeligheder, som først tog 2016-prøven, scorer 24 point i første prøve og
32 point i anden prøve. Til sammenligning ligger de gennemsnitlige sco-
res for elever uden specifikke stavevanskeligheder alle i intervallet 59-63
point.
2
UNU, Alm.del - 2016-17 - Supplerende svar på spørgsmål 80: Spm. om antallet af grønlandske niendeklasseelever der benytter sig af muligheden for erhvervspraktik i Danmark, til undervisningsministeren
Samlet set er der et tydeligt billede af, at elever, som bruger ordforslags-
programmer, scorer systematisk væsentligt lavere i de to prøver end ele-
ver uden stavevanskeligheder. Der er endvidere en klar indikation af, at
disse elever klarer sig bedre, når de har mulighed for at bruge ord-
forslagsprogrammerne, end når de ikke har.
I spørgeskemaundersøgelsen angiver lærerne, at prøveafholdelsen for
eleverne med specifikke stavevanskeligheder generelt lader eleverne bed-
re demonstrere deres retskrivningsfaglige evner, når de har mulighed for
at anvende ordforslagsprogrammer. De statistiske resultater er således i
tråd med lærernes oplevelse.
3