Undervisningsudvalget 2016-17
UNU Alm.del
Offentligt
1733638_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 73 (Alm. del):
I brev af 21. februar 2017 har udvalget efter ønske fra Mattias Tesfaye
(S) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 73:
”Ministeren bedes redegøre for om samarbejdet med Erhvervsskolernes
ElevOrganisation (EEO) om rollemodelkampagnen for flere unge på
erhvervsuddannelserne – samt kampagnens effekt blandt de unge - er
blevet evalueret? Hvis der foreligger en evaluering bedes ministeren
fremsende denne til udvalget.”
Svar:
Erhvervsskolernes ElevOrganisation (EEO) har udarbejdet en evalue-
ring af rollemodelkampagnen, som EEO gennemførte for Under-
visningsministeriet i efteråret 2016. Jeg har vedlagt evalueringen til jeres
orientering.
Af evalueringen fremgår det, at EEO har haft et korps af 39 rollemodel-
ler, som i alt har besøgt 157 folkeskoler, hvilket svarer til, at de har været
i kontakt med mere end 10.000 folkeskoleelever. Derudover har rolle-
modellerne deltaget ved 24 informationsaftener på erhvervsskoler.
EEO konkluderer overordnet, at rollemodelkampagnen har haft positiv
betydning. Det har været positivt med en ung-til-ung relation, hvor fol-
keskoleeleverne har kunnet identificere sig med de unge fra erhvervsud-
dannelserne.
Det fremgår af evalueringen, at det ikke er muligt at måle konkret på den
langvarige effekt i forhold til, om elever, der har mødt en rollemodel,
også i sidste ende vælger en erhvervsuddannelse.
EEO har i forbindelse med rollemodelbesøgene stillet en række spørgs-
mål til eleverne før og efter besøget, hvor de har resultater fra 75 oplæg.
Gennemsnitlig har de 75 oplæg betydet, at 20 procent flere af tilhørerne
16. marts 2017
Sags nr.:17/02536
UNU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 73: Spm. om at redegøre for om samarbejdet med Erhvervsskolernes ElevOrganisation (EEO) om rollemodelkampagnen for flere unge på erhvervsuddannelserne er blevet evalueret, til undervisningsministeren
overvejer en erhvervsuddannelse, efter de har hørt rollemodellerne, end
før oplægget. Derudover har 75 procent svaret, at de har fået ny eller
mere information om erhvervsuddannelserne.
EEO konkluderer derfor i deres evaluering, at kampagnen har haft den
ønskede effekt i forhold til at give eleverne i udskolingen et bedre grund-
lag for at træffe et oplyst uddannelsesvalg. Derudover er det EEO’s op-
levelse, at ikke kun elever, men også lærere og vejledere har fået øget
viden om erhvervsuddannelserne med deres rollemodelbesøg.
EEO har oplevet fortsat efterspørgsel efter rollemodeller, da flere har
henvendt sig til dem om flere besøg. Samtidig har de modtaget positiv
feedback fra de skoler, de har besøgt (se bilag med evalueringen under
afsnit om feedback).
Med venlig hilsen
Merete Riisager
2