Undervisningsudvalget 2016-17
UNU Alm.del
Offentligt
TALEPAPIR
DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
Titel
Samråd i Undervisningsudvalget
Svar på samrådsspørgsmål B-D om pædagoger i
folkeskolen
Undervisningsudvalget
Undervisningsudvalget
Ca. 5-10 minutter
Tirsdag den 21. februar 2017, kl. 14.00-15.00 i FT
Målgruppe
Arrangør
Taletid
Tid og sted
1
UNU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 21/2 2017 om pædagoger i folkeskolen bidrager til at styrke elevernes læring og trivsel, til undervisningsministeren
1730499_0002.png
Disposition
1.
2.
3.
4.
5.
Indledning
Svar på spørgsmål B
Svar på spørgsmål C
Svar på spørgsmål D
Afslutning
1. Indledning
Tak til udvalget, der efter ønske fra Annette Lind (S) har indkaldt til dette
samråd om pædagogernes rolle i folkeskolen.
De tre samrådsspørgsmål minder jo ganske meget om de spørgsmål, jeg
besvarede i Folketingssalen den 7. december 2016. Her havde Annette Lind (S)
stillet lignende spørgsmål – spørgsmål S 304 og spørgsmål S 323 – men nu
tager vi dem igen her i samrådet. Det er et vigtigt emne, og derfor er det fint, at
vi tager en runde mere, hvor vi kan uddybe debatten.
Jeg besvarer spørgsmålene enkeltvist, hvorefter vi kan tage en samlet debat.
Men først vil jeg sige, at det er ekstremt vigtigt, når vi taler om folkeskolen, at
vi ikke i forligskredsen prøver at nære en fagkonflikt imellem professioner. Det
tror jeg ikke, folkeskolen har godt af. Der er udfordringer derude, der skal
håndteres. Der er potentialer, der kan indløses, men det, der er rigtig vigtigt, er,
at vi som politikere forholder os nøgternt til, hvad der vil være godt for
børnene i forhold til de mål, vi har sat os. Hvordan vil vi indfri dem? Hvordan
skal det tilrettelægges? Og vi skal også kigge på den følgeforskning, som vi
selv har sat i søen, med ærlige og nysgerrige briller. Så altså et blik på børnene
og så tilrettelægge derefter, hvad det er de voksne, de fagprofessionelle, skal
bidrage med i den sammenhæng i stedet for at lægge an til en fagkonflikt.
2. Svar på spørgsmål B
”Ministeren bedes redegøre for, hvordan pædagoger i folkeskolen kan bidrage til at styrke elevernes læring og trivsel?”
Jeg har – som jeg også tidligere har anført – stor respekt for pædagogernes
kompetencer og deres faglighed. Vi har meget dygtige pædagoger i Danmark.
2
UNU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 21/2 2017 om pædagoger i folkeskolen bidrager til at styrke elevernes læring og trivsel, til undervisningsministeren
1730499_0003.png
Pædagoger er blandt andet gode til at arbejde med børns alsidige udvikling og
trivsel. Og pædagoger har særlige forudsætninger for at skabe gode og trygge
fællesskaber og lære børn at begå sig i fællesskaber af forskellig karakter.
Derfor spiller de også en særlig vigtig rolle i skolen, især i indskolingen.
Især i forhold til elevernes alsidige udvikling og trivsel har pædagogerne et
særligt fagligt blik for, hvordan alle kan sættes i spil i fællesskabet og se og
understøtte de elever, der skal have en ekstra hånd.
Også i forhold til at sikre inkluderende læringsmiljøer, og at bevægelse bliver
en naturlig del af skoledagen, besidder pædagoger en række afgørende
kompetencer.
Ligesom pædagogerne også besidder centrale kompetencer i forhold til at
skabe et tæt, løbende forældresamarbejde. Og her tænker jeg også, at vi skal se
på mulighederne for at få pædagogerne endnu mere i spil fx i forhold til
samarbejdet med forældre til elever, der har svært ved at følge med. For
resultaterne af følgeforskningen til folkeskolereformen viser faktisk, at der er
hele 37 procent af forældrene, som slet ikke har kontakt med pædagogerne. Og
15 procent oplyser, at de ikke ved, hvilke pædagoger der indgår i barnets
skoledag.
3. Svar på spørgsmål C
”Ministeren bedes redegøre for, om ministeren fortsat mener, der var tale om ”en frygtelig fejltagelse” at tiltænke
pædagogerne en rolle i folkeskolen i forbindelse med folkeskolereformen (”Pædagoger skal ikke stå bag katederet”,
Berlingske den 14. august 2014)?”
Det er ikke nyt, at der er pædagoger i folkeskolen. Pædagogerne har også før
folkeskolereformen varetaget undervisningen i børnehaveklassen og været
tilknyttet skolefritidsordningerne.
Folkeskolereformen ændrer ikke på, at det alene er læreren, der har den
generelle undervisningskompetence i folkeskolen. Og det er med
folkeskolereformen fortsat lærerens opgave at sikre sammenhæng i
undervisningen, og at de faglige mål for fag og klassetrin bliver indfriet.
Følgeforskningen til folkeskolereformen peger på, at det er en udfordring at
skabe tid til fælles forberedelse og sikre et ligeværdigt samarbejde mellem
lærere og pædagoger. Derudover peger følgeforskningen på, at der er nogle
udfordringer i forhold til, at pædagogerne har oplevet, at de nye rammer har
været en udfordring, og at nogle pædagoger oplever, at de ikke er kompetente
til at varetage nogle af deres opgaver.
3
UNU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 21/2 2017 om pædagoger i folkeskolen bidrager til at styrke elevernes læring og trivsel, til undervisningsministeren
For at pædagogernes kompetencer anvendes bedst muligt, er der afgørende, at
der lokalt findes gode modeller for, hvordan pædagogernes kompetencer bedst
muligt aktualiseres i samspil med lærernes kompetencer.
Det er den enkelte skoleleder, der inden for lovens rammer har kompetence til
at vurdere, hvem der har kompetencer til hvad i personalegruppen.
4. Svar på spørgsmål D
”Ministeren bedes redegøre for, om ministeren mener, at pædagoger kan bidrage til at styrke kvaliteten i folkeskolen eller
om ministeren fortsat anser brugen af pædagoger for ”en katastrofe for fagligeden” (”Liberal Alliance: Skoleaftale er en
katastrofe”, Metroxpress den 5. november 2013)?”
Som jeg har sagt, så er der noget, pædagogerne er rigtig gode til, og nogle
opgaver, som det er oplagt, at de løfter. Men der er også opgaver, de ikke skal
løse. Det er for eksempel ikke tanken, at pædagogerne skal varetage en primær
undervisningsopgave. Pædagogerne er ikke uddannet til faglig undervisning.
Og pædagogerne skal heller ikke stå alene med ansvaret for hjælp til for
eksempel matematiklektierne for en klasse i udskolingen eller andet, der
kræver tunge undervisningskompetencer.
Det er vigtigt, at man tager udgangspunkt i de fagkompetencer, som
pædagogerne har, og det pædagogerne er rigtig gode til. Mens lærerne har det
primære ansvar for undervisningsopgaven.
Man skal respektere den faglighed, som de forskellige grupper kommer med,
og man skal tage udgangspunkt i undervisningen og børnene, når man
tilrettelægger skoledagen. Og det er skoleledernes ansvar at sikre, at
pædagogerne bruges til det, de er gode til.
5. Afrunding
Afslutningsvis vil jeg sige, at jeg er optaget af pædagogernes rolle i skolen, og
at de bliver en integreret del af skolen. Det er vigtigt, at de faggrupper, der er i
skolen, kommer til at arbejde godt sammen, og at man bruger de kompetencer
og de kvalifikationer, som de forskellige faggrupper har ude på skolerne.
Jeg vil som minister løbende følge udviklingen i pædagogernes rolle og ikke
mindst arbejdet med at inddrage pædagoger i folkeskolen.
Jeg har talt med BUPL om at samarbejde om at se på pædagogernes rolle i
skolen og lave en form for opsamling og inspiration til, hvordan man bruger
pædagogerne i skolen. Det, tror jeg, at en række grupper vil være glade for.
4
UNU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 21/2 2017 om pædagoger i folkeskolen bidrager til at styrke elevernes læring og trivsel, til undervisningsministeren
Jeg er optaget af dagsordenen, og vi har i Kvalitetsforum for Folkeskolen
aftalt, at det er noget, vi vil have på dagsordenen i den kommende tid.
Tak for ordet.
5