Undervisningsudvalget 2016-17
UNU Alm.del
Offentligt
1711375_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Økonomi- og
Koncernafdelingen
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5567
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20453044
Svar på spørgsmål 7 (Alm. del):
I brev af 21. december 2016 har udvalget efter ønske fra Annette Lind
(S) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 7:
”Ministeren bedes redegøre for udviklingen i antallet af elever i 10. klasse
i årene 2010 til 2015. Ministeren bedes også angive, hvor stor en andel af
eleverne i 10. klasse, der var erklæret hhv. uddannelsesparate og ikke-
uddannelsesparate fra folkeskolen samt fordelingen af disse elever på de
forskellige 10. klassestilbud.”
Svar:
Omkring halvdelen af eleverne fra 9. klasse påbegynder 10. klasse, og
denne andel har ligget jævnt fra 2010-2015 på 49-50 pct.
Tabel 1. Udvikling i antal elever der påbegynder 10. klasse, skoleårerne
2010-2015
2010
Bestand
Bestand i 10. kl.
Overgange
Overgang fra 9. til 10. klasse
Overgang fra 9. til 10. klasse
(pct.)
33.884
49 %
35.730
50 %
34.790
50 %
34.991
50 %
34.113
50 %
33.827
49 %
37.000
39.280
38.231
38.098
37.019
37.042
2011
2012
2013
2014
2015
16-01-2017
Kilde: Undervisningsministeriet
Førhen blev elever, der søgte 10. klasse, ikke vurderet uddannelsesparate.
2016 er det første år, hvor elever, der søgte 10. klasse, også blev uddan-
nelsesparathedsvurderet. Da oplysningerne på bestand i 10. klasse for
denne årgang først er tilgængelige i foråret 2017, kan ministeriet ikke på
nuværende tidspunkt se andelen af elever med en uddannelsesparatheds-
vurdering, der er påbegyndt 10. klasse.
UNU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om antallet af uddannelsesparate og ikke-uddannelsesparate elever i 10. klasse i årene 2010 til 2015, til undervisningsministeren
1711375_0002.png
2
Ministeriet har imidlertid oplysninger om tilmeldingerne til ungdomsud-
dannelserne og til 10. klasse ved afslutning af 9. klasse i 2016. Oplysnin-
gerne viser elevernes 1. prioritet i deres uddannelsessøgning. Elever, der
søger en 10. klasse som 1. prioritet, vil som hovedregel også påbegynde
10. klasse.
Tallene fra elevernes uddannelsestilmelding viser, at blandt de elever, der
søgte 10. klasse som deres 1. prioritet i 2016, var 72 pct. vurderet uddan-
nelsesparate til enten en gymnasial uddannelse eller en erhvervsuddan-
nelse. Andelen af uddannelsesparate elever varierer alt efter, hvilken in-
stitutionstype eleven har søgt. Den største andel af uddannelsesparate
elever findes blandt elever, der ønsker 10. klasse på en efterskole, og den
laveste andel findes blandt elever, der ønsker 10. klasse på en specialsko-
le.
Tabel 2. Andelen af uddannelsesparate elever blandt elever, der har haft
10. klasse som deres 1. prioritet i deres uddannelsessøgning i 2016, for-
delt på 10. klassestilbud.
Uddannel-
sesparat
Efterskoler
Folkeskoler
Friskoler og private
grundskoler
Kommunale ung-
domsskoler og ung-
domskostskoler
Efterskoler med sam-
let særligt tilbud
Frie fagskoler
Erhvervsskoler m.v.
Specialskoler mv.
I alt
72%
28%
87%
55%
79%
47%
27%
57%
48%
Ikke uddan-
nelsesparat
13%
45%
21%
53%
73%
43%
52%
Fordeling af
elever på
institutions-
type
51%
30%
9%
5%
4%
1%
0%
0%
100%
Elever i alt
15.409
9.064
2.762
1.583
1.081
166
81
85
30.231
Kilde: Undervisningsministeriet.
Note: 537 elever med 10. klasse som 1. prioritet havde ikke en uddannelsesparatheds-
vurdering i 2016. Disse elever er placeret i kategorien ”Ikke uddannelsesparat”.
Med venlig hilsen
Merete Riisager