Undervisningsudvalget 2016-17
UNU Alm.del
Offentligt
1724653_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 57 (Alm. del):
I brev af 24. januar 2017 har udvalget efter ønske fra Bruno Jerup (EL)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 57:
”Har ministeren oplysninger om elevernes holdning til folkeskolerefor-
men og implementeringen af denne?”
Svar:
Der er nedsat et omfattende evaluerings- og følgeforskningsprogram for
implementering af folkeskolereformen. Som led heri udarbejdes der bl.a.
løbende rapporter om elevernes syn på og oplevelse af folkeskolerefor-
men samt effekten af reformens tiltag.
SFI’s rapport ”Folkeskolereformen – Beskrivelse af 3. dataindsamling
blandt elever og forskelle over tid” fra oktober 2016 viser, at der samlet
set ikke er sket store forskydninger i forhold til elevernes oplevelse af
folkeskolen. Langt hovedparten af eleverne trives, har gode relationer til
deres lærere, og de interesserer sig for skolen. I 2016 er der dog 82 % af
eleverne, som oplever, at skoledagen er lidt for eller alt for lang. Andelen
er øget i forhold til 2014, hvor 46 % af eleverne svarede det samme.
Herudover vil jeg nævne den seneste rapport også fra SFI om ”Folke-
skolereformen – elevernes faglige deltagelse og interesse” fra januar
2017. Rapporten viser bl.a., at uro i klassen har negativ sammenhæng til
lavere faglige resultater og trivsel, mens brug af motion og bevægelse
fremmer begge dele.
De nævnte resultater skal ses som en første mellemtid på reformen, og
det er således endnu for tidligt at sige noget entydigt om reformens ef-
fekter. Den endelige evaluering af reformen forventes at foreligge i 2019.
21. februar 2017
Sags nr.:17/00996
UNU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om elevernes holdning til folkeskolereformen og implementeringen af denne, til undervisningsministeren
De rapporter, der udgives som led i evaluerings- og følgeforskningspro-
grammet, drøftes løbende med folkeskoleforligskredsen og Kvalitetsfo-
rum for Folkeskolen.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
2