Undervisningsudvalget 2016-17
UNU Alm.del
Offentligt
1721451_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Departementet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20453044
Svar på spørgsmål 41 (Alm. del):
I brev af 20. januar 2017 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 41:
”Ministeren bedes sende udvalget en skriftlig orientering om sagerne på
Rådsmødet (uddannelse, ungdom og kultur) den 17. februar 2017. Ud-
valget anmoder om at modtage orienteringen forud for mødet i Euro-
paudvalget den 10. februar 2017. ”
Svar:
På rådsmødet er der to punkter til vedtagelse og derefter en politisk de-
bat.
Punkt 1: Rådskonklusioner om investering i Europas ungdom med særligt henblik
på det europæiske solidaritetskorps
Med baggrund i Kommissionens Unge-initiativ, som blev offentliggjort i
december 2016, er formålet med rådskonklusionerne overordnet at støtte
medlemsstaternes indsats i et fornyet tiltag til at investere i unge. Der er
særligt fokus på bedre adgang til beskæftigelse, bedre mulighed for ud-
dannelse og efteruddannelse, herunder modernisering af uddannelser,
samt bedre muligheder for solidaritet, læringsmobilitet og aktiv deltagel-
se.
Kommissionen opfordres til at fremlægge et juridisk og evidensbaseret
forslag til anden fase af etableringen af et europæisk solidaritetskorps
dækkende både en frivillig del og en erhvervsmæssig del, og som sikrer
omkostningseffektivitet på basis af konsultationer med unge og relevante
interessenter. Som led heri skal der også fremlægges en klar ramme for
implementering, finansiering og evaluering af solidaritetskorpset, og det
skal sikres, at initiativet ikke står i vejen for almindelig jobskabelse for
unge.
09-02-2017
UNU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om en skriftlig orientering om sagerne på Rådsmødet (uddannelse, ungdom og kultur) den 17. februar 2017, til undervisningsministeren
2
Regeringen støtter vedtagelsen af rådskonklusionerne, da de ligger i god
forlængelse af regeringens fokus på unges udvikling af medborgerskabs-
kompetence, men afventer i øvrigt Kommissionens forslag til udfoldelse
af de enkelte initiativer.
Punkt 2: Rådskonklusioner om inklusion i mangfoldighed for at sikre uddannelse af
høj kvalitet for alle
Formålet med rådskonklusionerne er at understrege behovet for, at ud-
dannelse fremmer inklusion i mangfoldighed for at opnå uddannelse af
høj kvalitet for alle, samtidig med at alle elever og studerende inden for
formel, ikke-formel og uformel læring udrustes med sociale, civile og
interkulturelle kompetencer. Dette skal styrke, bekræfte og fremme EU’s
demokratiske værdier, grundlæggende rettigheder, social inklusion og
ikke-diskrimination samt aktivt medborgerskab.
I rådskonklusionerne anerkendes det, at mangfoldigheden i de europæi-
ske samfund både skaber muligheder og udfordringer for uddannelsessy-
stemerne, hvorfor der bør lægges større vægt på fremme af inklusion og
fælles værdier for at lette sameksistensen mellem de forskellige kulturelle
identiteter i et fredeligt og demokratisk Europa. At sikre inklusiv uddan-
nelse af høj kvalitet skal ses i et livslangt perspektiv, der omfatter alle
aspekter af uddannelse, og det skal være tilgængeligt for alle aldersgrup-
per, herunder også for personer med særlige behov, med udsat socio-
økonomisk baggrund eller indvandrerbaggrund.
Medlemsstaterne opfordres bl.a. til at overveje en helhedsorienteret til-
gang til skolen, der understøtter et engagement både med hele skolesam-
fundet, andre interessenter og samfundet i øvrigt og til at fremme en
demokratisk og inklusiv skolekultur, som værdsætter diversitet, giver
plads til dialog og skaber et stimulerende miljø, hvor eleverne kan udvik-
le deres fulde potentiale. Endvidere opfordres medlemsstaterne til at
understøtte mulighederne for fleksible veje til uddannelse, digital under-
visning, til at fremme et bredt samarbejde om forebyggelse af radikalise-
ring og til at understøtte et tættere samarbejde mellem uddannelsesområ-
det, andre relevante politikområder og civilsamfundet.
Kommissionen opfordres bl.a. til at fremme udvekslingen af god praksis
og innovative tilgange til, hvordan man opnår inklusiv og ligeværdig ud-
dannelse af høj kvalitet for alle. Kommissionen opfordres endvidere også
til at bygge på arbejdet i det europæiske agentur for inklusion og special-
undervisning for at yde evidensbaseret information og vejledning om
implementering af inklusiv undervisning.
Regeringen støtter vedtagelsen af rådskonklusionerne. Det er vigtigt og
på linje med dansk politik, at skolen og uddannelserne er åbne og ind-
dragende over for det omgivende samfund, arbejdsmarkedets parter og
UNU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om en skriftlig orientering om sagerne på Rådsmødet (uddannelse, ungdom og kultur) den 17. februar 2017, til undervisningsministeren
3
civilsamfundet, og at der findes fleksible læringsveje, som bidrager til at
sikre gode uddannelser til alle og social inklusion.
Punkt 3: Uddannelsesområdets bidrag til social sammenhæng og styrkelse af fælles
europæiske værdier i kontekst af det europæiske semester 2017
Det maltesiske formandskab lægger op til en politisk drøftelse af, hvor-
dan undervisningspolitik kan understøtte de europæiske værdier, social
inklusion og respekt for mangfoldighed, og herunder om de nuværende
EU-redskaber og –programmer såsom Erasmus+ yder den nødvendige
støtte til at forbedre uddannelse af høj kvalitet for alle.
Debatten skal sammen med lignende drøftelser i en række andre råds-
formationer, der har styrkelse af borgernes socioøkonomiske trivsel som
gennemgående tema, indgå som input til Det Europæiske Råds møde i
marts om det europæiske semester.
Regeringen vil deltage aktivt i debatten. Regeringen vil i sit indlæg foku-
sere på, hvordan vi i Danmark indarbejder medborgerskab og demokra-
tisk dannelse i uddannelserne.
Med venlig hilsen
Merete Riisager