Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdelingen for Grundskole,
Ungdoms- og
Voksenuddannelser
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
www.uvm.dk
CVR nr. 20453044
Svar på spørgsmål 4 (Alm. del):
I brev af 20. december 2016 har udvalget efter ønske fra Carolina Mag-
dalene Maier (ALT) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 4:
”Kan ministeren oplyse, hvilken hjemmel henholdsvis Undervisningsmi-
nisteriet og de enkelte kommuner har i forhold til at fortolke folkeskole-
reformen og anlægge andre og flere rammer, vejledninger og inspirati-
onsmaterialer ned over folkeskolen som det f.eks. er sket med begrebet
”læringsmålstyret undervisning” og vejledningen til dette, hvilket blandt
andet problematiseres af MF Marianne Jelved og Lektor Keld Skovmand
i ”Afsløring: Ingen evidens for at læringsmålstyret undervisning virker”,
Folkeskolen den 9. marts 2016 og ”Jelved om læringsmålstyring: Loven
giver ikke hjemmel til det”, Folkeskolen den 20. april 2016?”
Svar:
Udarbejdelse af vejlednings- og informationsmateriale kræver ikke lov-
hjemmel. Det fremgår af Justitsministeriets vejledning om udarbejdelse
af administrative forskrifter punkt 144, at vejledninger ikke er bindende,
og at de kan udstedes uden lovhjemmel. Det fremgår videre, at den
myndighed, der er ansvarlig for et lovgivningsområde, altid i kraft af sin
stilling kan udsende en vejledning om området.
Vejledningsformen anvendes ved udsendelse af stof, der ikke er binden-
de. Vejledningsformen kan fx anvendes ved orientering om reglers ind-
hold og baggrund og i forbindelse med meddelelse af oplysninger om
fortolkning og administration af regler. I vejledninger kan der også gives
anvisninger på, hvordan en bestemt bindende forskrift eksempelvis kan
tænkes overholdt, jf. punkt 7 i vejledning om udarbejdelse af administra-
tive forskrifter.
Undervisningsministeriet er ansvarligt for folkeskolelovgivningen og kan
i kraft heraf via udarbejdelse af vejlednings- og inspirationsmaterialer
16-01-2017