Undervisningsudvalget 2016-17
UNU Alm.del
Offentligt
1711383_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdelingen for Grundskole,
Ungdoms- og
Voksenuddannelser
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20453044
Svar på spørgsmål 4 (Alm. del):
I brev af 20. december 2016 har udvalget efter ønske fra Carolina Mag-
dalene Maier (ALT) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 4:
”Kan ministeren oplyse, hvilken hjemmel henholdsvis Undervisningsmi-
nisteriet og de enkelte kommuner har i forhold til at fortolke folkeskole-
reformen og anlægge andre og flere rammer, vejledninger og inspirati-
onsmaterialer ned over folkeskolen som det f.eks. er sket med begrebet
”læringsmålstyret undervisning” og vejledningen til dette, hvilket blandt
andet problematiseres af MF Marianne Jelved og Lektor Keld Skovmand
i ”Afsløring: Ingen evidens for at læringsmålstyret undervisning virker”,
Folkeskolen den 9. marts 2016 og ”Jelved om læringsmålstyring: Loven
giver ikke hjemmel til det”, Folkeskolen den 20. april 2016?”
Svar:
Udarbejdelse af vejlednings- og informationsmateriale kræver ikke lov-
hjemmel. Det fremgår af Justitsministeriets vejledning om udarbejdelse
af administrative forskrifter punkt 144, at vejledninger ikke er bindende,
og at de kan udstedes uden lovhjemmel. Det fremgår videre, at den
myndighed, der er ansvarlig for et lovgivningsområde, altid i kraft af sin
stilling kan udsende en vejledning om området.
Vejledningsformen anvendes ved udsendelse af stof, der ikke er binden-
de. Vejledningsformen kan fx anvendes ved orientering om reglers ind-
hold og baggrund og i forbindelse med meddelelse af oplysninger om
fortolkning og administration af regler. I vejledninger kan der også gives
anvisninger på, hvordan en bestemt bindende forskrift eksempelvis kan
tænkes overholdt, jf. punkt 7 i vejledning om udarbejdelse af administra-
tive forskrifter.
Undervisningsministeriet er ansvarligt for folkeskolelovgivningen og kan
i kraft heraf via udarbejdelse af vejlednings- og inspirationsmaterialer
16-01-2017
UNU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvilken hjemmel Undervisningsministeriet og kommunerne har til at fortolke folkeskolereformen og anlægge andre og flere rammer m.v. ned over folkeskolen som det er sket med begrebet læringsmålstyret undervisning, til undervisningsministeren
2
orientere om de bindende regler på området, som er fastsat i folkeskole-
loven med tilhørende bekendtgørelser.
Det er efter folkeskolelovens § 2, stk. 2, den enkelte skoles leder, der
inden for rammerne af lovgivningen og kommunalbestyrelsens og skole-
bestyrelsens beslutninger har ansvaret for undervisningens kvalitet og
fastlægger undervisningens organisering og tilrettelæggelse.
Folkeskoleloven indeholder ikke regler om, hvordan man på den enkelte
skole skal organisere og tilrettelægge undervisningen. Loven stiller ikke et
specifikt krav om såkaldt læringsmålstyret undervisning. Det er en central
del af folkeskolereformens målsætning, at skolerne i højere grad arbejder
ud fra læringsmål, som sætter elevernes læringsudbytte tydeligere i cen-
trum. Det følger således af folkeskolelovens § 13, stk. 2, at der løbende
skal foretages evaluering af elevernes udbytte af undervisningen, herun-
der af elevernes tilegnelse af kundskaber og færdigheder i fag og emner
set i forhold til kompetencemål, færdigheds- og vidensmål og opmærk-
somhedspunkter. Evalueringen skal danne grundlag for vejledning af den
enkelte elev og for den videre planlægning og tilrettelæggelse af under-
visningen og for underretning af forældrene om elevens udbytte af un-
dervisningen. Videre følger det af folkeskolelovens § 18, stk. 4, at lærere
og pædagoger skal samarbejde med den enkelte elev om fastlæggelse af
de mål, der søges opfyldt. Elevens arbejde tilrettelægges under hensynta-
gen til disse mål. Fastlæggelse af arbejdsformer, metoder og stofvalg skal
i videst muligt omfang foregå i samarbejde med den enkelte elev.
Uanset hvordan undervisningen tilrettelægges og organiseres, gælder det,
at undervisningen skal sigte mod, at eleverne opnår de kompetencer, der
er fastlagt i de Fælles Mål for de enkelte fag og emner (bekendtrørelse nr.
663 af 18. maj 2015 om formål, kompetencemål og færdigheds- og vi-
densmål for folkeskolens fag og emner (Fælles Mål)).
Det vejlednings- og inspirationsmateriale, som ministeriet har udsendt
om, hvordan der kan arbejdes med Fælles Mål, er vejledende for kom-
muner og skoler. Formålet med materialet er at inspirere og understøtte
kommuner, skoler og den enkelte underviser i, hvordan der kan arbejdes
med Fælles Mål. Materialet er udarbejdet i samarbejde med et bredt kon-
sortium bestående af professionshøjskoler og Aarhus Universitet, DPU –
Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse.
Med venlig hilsen
Merete Riisager