Undervisningsudvalget 2016-17
UNU Alm.del
Offentligt
1721438_0001.png
Ministeren
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 18. januar 2017 har udvalget efter ønske fra Carolina Magdalene Maier
(ALT) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 36 (alm. del)
Hvordan forholder ministeren sig til hvert af de syv tiltag, som foreslås i kronikken
"Vi fik desværre ret: KLM-sagen viser skolereformens skyggeside", Kristeligt Dag-
blad den 9. januar 2017, og vil ministeren lade sig inspirere til at iværksætte nogle
af dem?
Svar
Kronikkens tiltag 1: ”Drop de uendelige kontroller (Pisa, nationale tests, akkredi-
tering, EVA, ”kvalitetssikring”, etcetera). Virkelig. Bare drop dem. Her er uendelig
mange mandetimer at hente.”
Svar:
Vi har som samfund et ansvar for at sikre, at vi giver alle børn og unge en god
start på livet ved at give dem en god skolegang, hvor de bliver fagligt dygtige, trives
og udvikler sig personligt og socialt. Det er centralt, at både elever, forældre, lære-
re, skoleledelse og politikere kan følge med i, hvordan de enkelte elever udvikler sig
fagligt, og hvordan folkeskolen udvikler sig. Det er både fagligt relevant og politisk
legitimt at understøtte, at der anvendes metoder til arbejdet med kvalitetsudvik-
ling. Vi skal derfor anvende resultater fra både Pisa og andre undersøgelser.
Kronikkens tiltag 2: ”Drop alle konsulentfirmaer. Virkelig. Bare drop dem. Her er
uendelige mange honorarer at hente.”
Svar:
Undersøgelser kan i udgangspunktet godt være med til at udvikle kvaliteten i
folkeskolen. Det bidrager til udviklingen, at der kan indhentes specialistviden og
faglige kompetencer udefra til særlige opgaver. Det er selvfølgelig vigtigt, at de en-
kelte uddannelsesinstitutioner løbende vurderer, hvor det er mest hensigtsmæssigt
at anvende ekstern bistand, og hvor det giver bedst mening selv at opbygge specia-
listviden. Det har jeg tillid til sker.
Kronikkens tiltag 3: ”Indfør eksamen med høje krav – det er ægte kvalitetssik-
ring.”
Svar:
Målet med reformen af læreruddannelsen var at løfte barren og styrke faglig-
heden. Det fremgår af aftalen om reformen, at de nye kompetencemål skal udfor-
9. februar 2017
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
17/004499-02
Side
1/3
UNU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om de syv tiltag, som foreslås i kronikken "Vi fik desværre ret: KLM-sagen viser skolereformens skyggeside", Kristeligt Dagblad den 9/1-2017, til uddannelses- og forskningsministeren
1721438_0002.png
mes, så de afspejler højere krav til, hvad de studerende skal kunne – først og frem-
mest i dybden (beherskelsesniveau), men også i bredden (vidensområder). De stu-
derende skal måles i forhold til disse krav ved de afsluttende kompetencemålsprø-
ver i fagene. Læreruddannelsen skal evalueres efter uddannelsens første gennem-
løb i 2017.
Kronikkens tiltag 4: ”Genindfør Centrale Kundskabs- og Færdighedsmål – og mål
dem på eksamen. Metodefrihed og høje slutkrav har indbygget ejerskab, professi-
onalisme og dermed innovation.”
Svar:
Læreruddannelsens kompetencemål omfatter en række videns- og færdig-
hedsmål, som til sammen stiller krav til, hvad den lærerstuderende skal kunne for
at opnå undervisningskompetence i et fag i folkeskolen. Kompetencemålene ud-
trykker forventninger til, at de studerende ikke kun tilegner sig en bestemt faglig
viden, men at de tilegner sig den på en måde, så de kan bringe den i anvendelse i
praksis.
Jeg mener umiddelbart ikke, at det giver mening at gå tilbage til tidligere tiders
detailstyring af læreruddannelsens indhold. Men jeg vil afvente den kommende
evaluering, før jeg tager stilling til eventuelle ændringer. I forhold til betragtnin-
gerne om metodefrihed og høje slutkrav kan jeg kun være enig.
Kronikkens tiltag 5: Genindfør fagdidaktisk forskning i alle fag på DPU. Fag
handler om noget, - de er ikke blot tilfældige data til læringsoptimering.”
Svar:
Forskning er et vigtigt grundlag for folkeskolen og den gode undervisning.
Det gælder ikke mindst den fagdidaktiske forskning. Det tidligere Forum for Koor-
dination af Uddannelsesforskning har da også - på baggrund af en kortlægning af
dansk uddannelsesforskning - anbefalet en styrkelse af blandt andet fagdidaktisk
forskning i folkeskolens undervisningsfag. For mig er det væsentlige ikke forsk-
ningsmiljøernes placering, men at miljøerne har en tilstrækkelig forskningshøjde
og kvalitet. Der skal i videst muligt omfang ske en koordination og arbejdsdeling af
forskningsaktiviteterne med fokus på videnudveksling og videnspredning, herun-
der til læreruddannelsen.
Kronikkens tiltag 6: Ӄn fagdidaktisk professor pr. fag ville styrke fagdidaktik-
ken, som politikerne ønsker. Fagmiljøer skaber innovation. Det er også billigere.”
Svar:
Ved oprettelse af professorater må der lægges vægt på, at der er tilstrækkeligt
med kritisk masse og fagligt miljø til, at det videnskabelige personale kan udøve
deres forskning. Jeg har tillid til, at de enkelte institutioner har den faglige indsigt
til at kunne foretage en sådan vurdering.
Kronikkens tiltag 7: ”Beslut politisk, at 60 procent af alle ansatte i centraladmini-
strationen har faglig baggrund i deres område. Det bremser dyre meningsløse
tiltag i alle sektorer.”
Svar:
Det er vigtigt med dygtige medarbejdere i centraladministrationen som på
enhver anden arbejdsplads. Der er brug for medarbejdere med forskellige kompe-
tencer – jurister, økonomer og medarbejdere med rette fagfaglighed. Jeg kan oply-
se, at Undervisningsministeriet som led i folkeskolereformen har oprettet et korps
Side
2/3
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
UNU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om de syv tiltag, som foreslås i kronikken "Vi fik desværre ret: KLM-sagen viser skolereformens skyggeside", Kristeligt Dagblad den 9/1-2017, til uddannelses- og forskningsministeren
1721438_0003.png
af 80 læringskonsulenter på folkeskoleområdet, som består af erfarne lærere, pæ-
dagoger, skoleledere og forvaltningskonsulenter. Størstedelen af konsulenterne er
ansat på deltid i ministeriet, idet de også arbejder som lærere, pædagoger og ledere
på skoler eller som medarbejdere i forskellige kommuner over hele landet. På Ud-
dannelses- og Forskningsministeriets område er der en tradition for fagligt selvsty-
re og en tæt dialog med sektoren.
Med venlig hilsen
Søren Pind
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side
3/3