Ministeren
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 12. januar 2017 har udvalget efter ønske fra Jens Henrik Thulesen Dahl
(DF) stillet undervisningsministeren og mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 30 (Alm. del)
Ministeren bedes kommentere kronikken ”Vi fik desværre ret: KLM-sag viser
reformens skyggesider”, Kristelig Dagblad den 9. januar 2017.
Svar
Det er aftalt med undervisningsministeren, at jeg svarer på vegne af os begge.
Jeg kan oplyse, at fællesfaget almen dannelse/KLM ikke er ECTS-fastsat i aftalen
om reform af læreruddannelsen af 1. juni 2012. Som konsekvens heraf er det heller
ikke ECTS-fastsat i læreruddannelsesbekendtgørelsen.
Forligskredsen bag reformen af læreruddannelsen besluttede ikke at ECTS-
fastsætte almen dannelse/KLM – i overensstemmelse med hensigten om et ændret
styringskoncept for uddannelsen baseret på målstyring og decentralisering til for-
skel fra den tidligere, centralt fastsatte detailregulering. På denne måde blev lærer-
uddannelsen omfattet af samme styringsprincipper som andre videregående ud-
dannelser.
Som led i aftalen fik almen dannelse/KLM sit eget kompetencemål med separat
kompetencemålseksamen med ekstern censur.
Det er afgørende for mig, at læreruddannelsen og alle andre videregående uddan-
nelser baserer sig på et solidt grundlag af dannelse. Derfor gør den kritik, der rejses
i kronikken, indtryk på mig.
7. februar 2017
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
17/003016-02
Jeg vil nu overveje, hvilke muligheder der er for at styrke området inden for ram-
merne af den politiske aftale. Jeg vil også drøfte spørgsmålet med de politiske par-
tier, herunder i forbindelse med evalueringen af læreruddannelsen senere på året.
For god ordens skyld skal jeg oplyse, at der har været uklarhed om oplysningerne
om professionshøjskolernes minimumskrav til ECTS-point for aflæggelse af kom-
petencemålseksamen i almen dannelse/KLM, som de er fremgået af Teknologisk
Instituts rapport.
Side
1/2