Undervisningsudvalget 2016-17
UNU Alm.del
Offentligt
1720257_0001.png
Ministeren
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 12. januar 2017 har udvalget efter ønske fra Jens Henrik Thulesen Dahl
(DF) stillet undervisningsministeren og mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 30 (Alm. del)
Ministeren bedes kommentere kronikken ”Vi fik desværre ret: KLM-sag viser
reformens skyggesider”, Kristelig Dagblad den 9. januar 2017.
Svar
Det er aftalt med undervisningsministeren, at jeg svarer på vegne af os begge.
Jeg kan oplyse, at fællesfaget almen dannelse/KLM ikke er ECTS-fastsat i aftalen
om reform af læreruddannelsen af 1. juni 2012. Som konsekvens heraf er det heller
ikke ECTS-fastsat i læreruddannelsesbekendtgørelsen.
Forligskredsen bag reformen af læreruddannelsen besluttede ikke at ECTS-
fastsætte almen dannelse/KLM – i overensstemmelse med hensigten om et ændret
styringskoncept for uddannelsen baseret på målstyring og decentralisering til for-
skel fra den tidligere, centralt fastsatte detailregulering. På denne måde blev lærer-
uddannelsen omfattet af samme styringsprincipper som andre videregående ud-
dannelser.
Som led i aftalen fik almen dannelse/KLM sit eget kompetencemål med separat
kompetencemålseksamen med ekstern censur.
Det er afgørende for mig, at læreruddannelsen og alle andre videregående uddan-
nelser baserer sig på et solidt grundlag af dannelse. Derfor gør den kritik, der rejses
i kronikken, indtryk på mig.
7. februar 2017
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
17/003016-02
Jeg vil nu overveje, hvilke muligheder der er for at styrke området inden for ram-
merne af den politiske aftale. Jeg vil også drøfte spørgsmålet med de politiske par-
tier, herunder i forbindelse med evalueringen af læreruddannelsen senere på året.
For god ordens skyld skal jeg oplyse, at der har været uklarhed om oplysningerne
om professionshøjskolernes minimumskrav til ECTS-point for aflæggelse af kom-
petencemålseksamen i almen dannelse/KLM, som de er fremgået af Teknologisk
Instituts rapport.
Side
1/2
UNU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om at kommentere kronikken Vi fik desværre ret: KLM-sag viser reformens skyggesider, Kristelig Dagblad den 9. januar 2017, til undervisningsministeren og uddannelses- og forskningsministeren
1720257_0002.png
Teknologisk Institut har fremsendt et rettelsesblad til rapporten ”Kompetence-
målsstyring af læreruddannelsen”, hvor det fremgår, at:
på 6 uddannelsessteder er minimumskravet 10 ECTS-point
på 2 uddannelsessteder er minimumskravet 12 ECTS-point
på 3 uddannelsessteder er minimumskravet 15 ECTS-point
på 5 uddannelsessteder er minimumskravet 20 ECTS-point.
Rettelsesbladet er lagt på Uddannelses- og Forskningsministeriets hjemmeside.
Kronikken rejser også en række spørgsmål vedrørende folkeskolen. I den sammen-
hæng har undervisningsministeren bedt mig om at fremhæve følgende:
Folkeskoleloven indeholder ikke regler om, hvordan man på den enkelte skole skal
organisere og tilrettelægge undervisningen, jf. undervisningsministerens svar af 16.
januar 2017 på UNU spørgsmål 4 (alm. del). Loven stiller ikke et specifikt krav om
såkaldt læringsmålstyret undervisning. Det er dog en central del af folkeskolere-
formens intention, at skolerne i højere grad arbejder med udgangspunkt i faglige
mål, som sætter elevernes læringsudbytte tydeligere i centrum.
At undervise med udgangspunkt i mål for elevernes faglige udvikling udelukker
ikke, at man også kan arbejde med elevernes dannelse. En dannelse, som bygger på
indsigt og kundskaber og ikke på mekanisk målopfyldelse. Det er op til den enkelte
lærer inden for de rammer, som kommunen og skolelederen udstikker, at vælge,
hvordan han eller hun vil tilrettelægge undervisningen med henblik på, at den en-
kelte elev når de Fælles Mål i de enkelte fag.
Den seneste statusredegørelse for folkeskolens udvikling og resultater fra følge-
forskningsprogrammet for folkeskolereformen viser overordnet en stabil udvikling
i elevernes faglige niveau. Samtidig viser resultaterne, at eleverne i folkeskolen
generelt trives, selv om flere elever synes, at skoledagen er for lang. Derudover
mener et stigende antal forældre, at der er forstyrrende støj i timerne. Regeringen
har fokus på at sikre en fortsat god udvikling i folkeskolen, herunder at både elever,
lærere og forældre ser sig selv som vigtige elementer i skolens udvikling.
Det er vigtigt, at både elever, forældre, lærere, skoleledelse og politikere kan følge
med i, hvordan kvaliteten i folkeskolen udvikler sig, og at der anvendes gode meto-
der til arbejdet med kvalitetsudvikling. Vi skal sikre, at alle elever får et godt fagligt
afsæt for at komme videre. Det arbejde kræver blandt andet, at vi har fagligt dygti-
ge lærere og ledere på skolerne, dygtige embedsmænd i ministerier og forvaltnin-
ger, og at der også fortsat kan indhentes ekspertbistand udefra. Det kræver ligele-
des, at der fortsat er stærke professions- og vidensmiljøer på professionshøjskoler-
ne og universiteterne, og at der lokalt på skolerne via fx de pædagogiske lærings-
centre er fokus på faglig udvikling.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Med venlig hilsen
Søren Pind
Side
2/2