Undervisningsudvalget 2016-17
UNU Alm.del
Offentligt
1802315_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 213 (Alm. del):
I brev af 26. september 2017 har udvalget efter ønske fra Alex Ahrendt-
sen (DF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål213:
Ministeren bedes oplyse antallet af tredje generationsindvandrere i
grundskolerne, deres karakterer ved folkeskolens afgangsprøver og resul-
tater i PISA test. Oplysningerne bedes angivet procentuelt og fordelt
efter kommuner.
Svar:
Der er 9.142 børn af efterkommere i grundskolen svarende til 1 procent
af eleverne i grundskolen i 2016. I bilag 1 fremgår antallet og andelen af
børn af efterkommere i grundskolen fordelt på kommuner.
382 elever har et karaktergennemsnit i de bundne prøver i 9. klasse i
2016 svarende til 1 procent af alle eleverne med karakterer i de bundne
prøver i 9. klasse i grundskolen. De 382 elever fordeler sig på 55 kom-
muner. I tabel 1 fremgår de kommuner, hvor der er mindst 10 børn af
efterkommere med karakterer i de bundne prøver. Kommuner med un-
der 10 elever med karakterer i de bundne prøver fremgår ikke af tabel 1
pga. diskretionshensyn. Nedenfor fremgår hvilke kommuner, hvor der
ikke er nogle børn af efterkommere i grundskolen og hvilke kommuner,
der har under 10 børn af efterkommere i grundskolen.
I følgende kommuner er der ingen børn af efterkommere i grundskolen
med karakterer i de bundne prøver i 2016:
Assens, Bornholm, Brønderslev, Fanø, Faxe, Frederikshavn, Faaborg-
Midtfyn, Gentofte, Haderslev, Hedensted, Hjørring, Holsterbro, Hørs-
holm, Jammerbugt, Kalundborg, Langeland, Lejre, Lemvig, Lolland,
Læsø, Middelfart, Morsø, Norddjurs, Nordfyn, Nyborg, Odsherred, Re-
bild, Ringkøbing-Skjern, Samsø, Silkeborg, Skanderborg, Skive, Sorø,
Stevns, Struer, Svendborg, Syddjurd, Tønder, Varde, Vesthimmerland,
Viborg, Ærø og Aalborg.
12. oktober 2017
Sags nr.:17/12768
UNU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 213: Spm. om antallet af tredje generationsindvandrere i grundskolerne, deres karakterer ved folkeskolens afgangsprøver og resultater i PISA test. Oplysningerne bedes angivet procentuelt og fordelt efter kommuner, til undervisningsministeren
1802315_0002.png
I følgende kommuner er der under 10 børn af efterkommere i grundsko-
len med karakterer i de bundne prøver i 2016:
Albertslund, Allerød, Billund, Dragør, Egedal, Esbjerg, Favrskov, Fre-
densborg, Fredericia, Frederiksberg, Frederikssund, Furesø, Glostrup,
Greve, Gribskov, Guldborgsund, Herlev, Herning, Hillerød, Holbæk,
Horsens, Ikast-Brande, Kerteminde, Kolding, Køge, Lyngby-Taarbæk,
Mariagerfjord, Næstved, Odder, Randers, Ringsted, Roskilde, Rudersdal,
Rødovre, Slagelse, Solrød, Sønderborg, Thisted, Tårnby, Vallensbæk,
Vejen, Vejle, Vordingborg og Aabenraa.
Tabel 1. Antal og andel børn af efterkommere samt deres karaktergennemsnit i
de bundne prøver i 9. klasse, 2016
Karaktergennemsnit 9.
klasse, bundne prøver
5,5
6,2
6,6
5,9
6,6
6,4
6,2
6,0
6,1
5,6
6,2
6,2
Antal elever, der
er børn af efter-
kommere
11
21
23
10
10
17
22
18
73
21
20
382
Andel elever, der
er børn af efter-
kommere
3%
5%
6%
3%
3%
4%
6%
5%
19%
5%
5%
100%
Kommune
Ballerup
Brøndby
Gladsaxe
Halsnæs
Helsingør
Hvidovre
Høje-Taastrup
Ishøj
København
Odense
Aarhus
Hele landet
Kilde: Undervisningsministeriet
Undervisningsministeriet ligger ikke inde med oplysninger om elevernes
resultater i PISA-test på individniveau, hvorfor det ikke er muligt at kob-
le disse oplysninger sammen med oplysninger om børn af efterkommere.
Samtidig vil sammenstillingen ikke være hensigtsmæssig, da PISA-test er
en stikprøve af 15-16 årige, hvor nedbruddet på herkomst bygger på
skolernes indberetninger. Indberetningen indeholder ikke oplysninger
om tredjegenerationsindvandrere, og resultaterne er derfor ikke repræ-
sentative for denne gruppe. Desuden vil antallet af børn af efterkomme-
re, der har resultater i PISA test, være begrænset, og det forventes derfor
ikke, at resultaterne vil kunne bruges til at vurdere, hvordan gruppen
klarer sig.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
2