Folketingets Undervisningsudvalg
Christiansborg
3. oktober 2017
Svar på Undervisningsudvalgets spørgsmål nr. 208 (Alm. del) af
15. september 2017 stillet efter ønske af Jacob Mark (SF)
Spørgsmål
Er det korrekt, at omprioriteringsbidraget beregnes ud fra udgiftsniveau, herunder
elevantal og -sammensætning fra året før, og efter hvilke principper nedskæringen
herefter fordeles ud på taxametre, grundbevillinger etc.? Er der tale om en fast,
”mekanisk” fordelingsnøgle og hvis nej, hvilke overvejelser indgår ellers i forde-
lingen?
Svar
Med finansloven for 2016 blev der indført et omprioriteringsbidrag på 2 pct. på
uddannelses- og undervisningsområdet på linje med resten af staten.
Omprioriteringsbidraget for 2016-2019 blev beregnet på baggrund af det forven-
tede udgiftsniveau
–
der blandt andet påvirkes af elevantal og -sammensætning
–
i
hvert af de pågældende år på finansloven for 2016.
Fra og med finansloven for 2017 er omprioriteringsbidraget blevet trukket i det
såkaldte tredje budgetoverslagsår (dvs. 2020) på baggrund af det videreførte ud-
giftsniveau
–
der blandt andet påvirkes af elevantal og -sammensætning
–
for det
tredje budgetoverslagsår fra finansloven fra året før (dvs. 2019 fra finansloven for
2016).
Der anvendes en tilsvarende tilgang på andre statslige områder, som er underlagt
et omprioriteringsbidrag.
Den konkrete udmøntning af omprioriteringsbidraget foretages af det relevante
ministerium.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk