Folketingets Undervisningsudvalg
Christiansborg
13. oktober 2017
Svar på Undervisningsudvalgets spørgsmål nr. 205 (Alm. del) af
13. september 2017 stillet efter ønske fra Marianne Jelved (RV),
Annette Lind (S) og Jacob Mark (SF)
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere beregningerne om færre offentlig ansatte i 2025 i
artiklen ”Regeringens planer koster tusindvis af ansatte i velfærdsstaten”, bragt
den 4. september 2017 på ae.dk.
Svar
Med den planlagte basisvækst i ressourcerne til det offentlige forbrug frem mod
2025
–
og regeringens finanslovsforslag for 2018
–
vil det offentlige forbrug realt
stige med 12�½ mia. kr. fra 2017 til 2025 (2018-prisniveau)
1
. Den offentlige sektor
vil derfor få tilført flere ressourcer frem mod 2025, der kan anvendes til løn til
flere ansatte og/eller køb af flere varer og tjenesteydelser fra den private sektor.
Regeringen har ikke fastlagt en fordeling af ressourcerne til det offentlige forbrug
mellem løn og varekøb. Det er i praksis op til de enkelte kommunale, regionale og
statslige institutioner at bestemme anvendelsen af deres budgetter på fx løn til
offentligt ansatte eller køb af varer og tjenesteydelser fra den private sektor. Der-
for kan det ikke på forhånd siges med sikkerhed, hvordan fordelingen af de øgede
ressourcer til offentligt forbrug vil blive fordelt mellem løn til offentlige ansatte og
køb af varer og tjenesteydelser.
I Finansministeriets mellemfristede fremskrivninger
–
der ligger i grund for Ar-
bejdsbevægelsens Erhvervsråds (AE) artikel
–
anvendes to beregningstekniske
principper, der påvirker udviklingen i den offentlige beskæftigelse.
For det første
er det beregningsteknisk lagt til grund, at lønkvoten i det offentlige
forbrug er konstant i årene frem mod 2025. Det indebærer rent teknisk en lang-
sommere udvikling i den offentlige beskæftigelse end for realvæksten i det offent-
lige forbrug, fordi lønningerne stiger hurtigere end priserne på de varer og tjene-
steydelser, der leveres til den offentlige sektor af private leverandører. Omvendt
Hertil kan kommer ressourcer til et løft af danskernes sikkerhed og tryghed og ressourcer frigjort i forbindelse med
reformer. Begge forhold vil kunne betyde, at ressourcerne til det offentlige forbrug vil kunne stige mere end den planlagte
basisvækst.
1
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk