Undervisningsudvalget 2016-17
UNU Alm.del
Offentligt
1792091_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 198 (Alm. del):
I brev af 4. september 2017 har udvalget efter ønske fra Annette Lind (S)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 198:
Ministeren bedes redegøre for, hvor stor en andel af klasserne på de 379
skoler, der ifølge en undersøgelse, har benyttet muligheden for at forkor-
te skoledagen, som det fremgår af ”Hundredvis af skoler vælger at gøre
skoledagen kortere”, bragt
den 23. august 2017 på dr.dk?
(Jf.: http://www.dr.dk/ligetil/hundredvis-af-skoler-vaelger-goere-
skoledagen-kortere)
Svar:
Undersøgelsen, der henvises til i artiklen, er foretaget af Danmarks Læ-
rerforening. Undervisningsministeriet er ikke i besiddelse af mere detalje-
rede oplysninger end dem, der fremgår af det analysenotat, der er offent-
liggjort på Danmarks Lærerforenings hjemmeside.
Det fremgår ikke af de tilgængelige oplysninger om undersøgelsens resul-
tater, hvor stor en andel af klasserne på de 379 skoler, der har benyttet
muligheden for at forkorte skoledagen. Det bemærkes i den forbindelse,
at undersøgelsen baserer sig på oplysninger fra kommunernes skoleche-
fer og ikke fra de enkelte skoler.
Ministeriet er i øjeblikket ved at få gentaget de foregående to års under-
søgelser af skoledagens længde, herunder anvendelsen af folkeskolelo-
vens § 16 b. Som ved de foregående års undersøgelser vil det blive belyst,
hvor mange klasser på hvert klassetrin, der benytter muligheden samt
med hvilken begrundelse. Undersøgelsen vil basere sig på oplysninger fra
de enkelte skoler (skolelederen eller en medarbejder på skolelederens
vegne). Jeg forventer at kunne orientere forligskredsen om undersøgel-
sens resultater i løbet af oktober 2017.
25. september 2017
Sags nr.:17/11597
UNU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 198: Spm. om, hvor stor en andel af klasserne på de 379 skoler, der ifølge en undersøgelse, har benyttet muligheden for at forkorte skoledagen, til undervisningsministeren
Jeg anser i øvrigt resultaterne for at afspejle, at kommunerne og skolerne
benytter sig af de muligheder, som folkeskoleloven giver i forhold til en
fleksibel tilrettelæggelse af skoledagen i overensstemmelse med de lokale
ønsker og behov, herunder ved at benytte folkeskolelovens § 16 b, hvis
betingelserne i øvrigt er opfyldt.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
2