Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 171 (Alm. del):
I brev af 22. juni 2017 har udvalget efter ønske fra Annette Lind (S) stil-
let mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 171:
”Hvordan
vil ministeren sikre, at følgeforskningen til gymnasiereformen
også afdækker, hvordan og i hvilken grad det opdaterede dannelsesideal,
hvor bl.a. innovationskompetence og karrierelæring indgår, bliver im-
plementeret?”
Svar:
Der er ikke vedtaget et nyt dannelsesbegreb med Aftale om styrkede
gymnasiale uddannelser fra juni 2016. Derimod understreges det i afta-
len, at almendannelsen skal styrkes gennem et solidt fundament af viden
og kundskaber, og at styrket almendannelse derfor indebærer en styrkelse
af fagene og det faglige indhold. Udviklingen af elevernes innovative
kompetencer indgår i aftalen som en del af den styrkede faglighed i gym-
nasiet og skal derfor bygge på faglige færdigheder og et højt niveau af
viden.
Der er etableret et følgeforskningsprogram til gymnasiereformen, som i
perioden 2017-2021 undersøger implementering, fremdrift og resultater
af de væsentligste elementer i reformen. Et af de spørgsmål, som følge-
forskningen skal besvare, er, om initiativerne med at styrke fagligheden
og almendannelsen i gymnasiet bidrager til at styrke elevernes faglige
kundskaber og til at styrke elevernes brede, faglige kompetencer, herun-
der innovative kompetencer og karrierelæring. Følgeforskningspro-
grammet gennemføres af Rambøll i samarbejde med Danmarks Evalue-
ringsinstitut, EVA, og TrygFondens Børneforskningscenter.
19. juli 2017
Sags nr.:17/08822