Undervisningsudvalget 2016-17
UNU Alm.del
Offentligt
1778181_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 169 (Alm. del):
I brev af 22. juni 2017 har udvalget efter ønske fra Annette Lind (S) stil-
let mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 169:
”Hvordan
vil ministeren sikre, at undervisere og ledere på de danske
gymnasier har de rette kompetencer til at undervise ud fra det opdatere-
de dannelsesideal (herunder særligt de innovative kompetencer)?”
Svar:
Der er ikke vedtaget et nyt dannelsesbegreb med Aftale om styrkede
gymnasiale uddannelser fra juni 2016. Derimod understreges det i afta-
len, at almendannelsen skal styrkes gennem et solidt fundament af viden
og kundskaber, og at styrket almendannelse derfor indebærer en styrkelse
af fagene og det faglige indhold. Udviklingen af elevernes innovative
kompetencer indgår i aftalen som en del af den styrkede faglighed i gym-
nasiet og skal derfor bygge på faglige færdigheder og et højt niveau af
viden.
Det indgår i gymnasiereformen, at der afsættes en særlig pulje på samlet
400 mio. kr. i 2017-2024 til kompetenceløft af lærere og ledere. Puljen er
et led i den samlede implementeringsindsats af reformen og skal sikre, at
alle lærere og ledere har den nødvendige viden og kapacitet til at gen-
nemføre gymnasiereformen og til at understøtte den lokale indsats, så
skolerne kan nå reformens mål. Midlerne er øremærket et ekstra kapaci-
tetsløft på skolerne og skal ses i sammenhæng med de ordinære efterud-
dannelsesaktiviteter, som allerede afholdes på skolerne i dag. Puljen ud-
møntes sådan, at den enkelte skole selv organiserer og iværksætter de
relevante efteruddannelsesaktiviteter på baggrund af en samlet plan for
skolens implementeringsindsats.
Undervisningsministeriet afholder desuden årligt en række landsdækken-
de kurser for henholdsvis lærere i de enkelte, gymnasiale fag (”Faglig
udvikling i praksis”) og ledere på de gymnasiale institutioner (”Skoleud-
19. juli 2017
Sags nr.:17/08822
UNU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 169: Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at undervisere og ledere på de danske gymnasier har de rette kompetencer til at undervise ud fra det opdaterede dannelsesideal, til undervisningsministeren
vikling i praksis”). På kurserne formidles blandt andet gymnasierefor-
mens centrale indholdselementer, og lærere og ledere får på kurserne
adgang til viden og sparring om den konkrete implementering af gymna-
siereformen, herunder også hvordan elevernes innovative kompetencer
styrkes gennem undervisningen.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
2