Undervisningsudvalget 2016-17
UNU Alm.del
Offentligt
1778187_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 167 (Alm. del):
I brev af 22. juni 2017 har udvalget efter ønske fra Annette Lind (S) stil-
let mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 167:
”Hvilke
initiativer og aktiviteter har ministeren planlagt for at virkeliggø-
re intentionerne bag det tværgående emne Innovation og entreprenør-
skab på skolerne?
Hvordan forholder ministeren sig derudover til følgende:
a) Hvordan kan Innovation og entreprenørskab blive en del af fremtidige
evalueringer?
b) Hvordan kan intentionerne bag Innovation og entreprenørskab tyde-
liggøres i bekendtgørelserne for prøver og eksamener?
c) Hvordan følger man op på kvaliteten i Innovation og Entreprenør-
skab i undervisningen?”
Svar:
”Innovation
og entreprenørskab” er et af tre tværgående emner i folke-
skolen. De to
andre tværgående emner er ”It og medier” og ”Sproglig
undervisning”.
De tre emner skal tænkes ind i undervisningen i alle de
obligatoriske fag og skal sikre, at der er fokus på de tværgående emner i
fagene. Innovation og entreprenørskab indgår også som en central del af
faget håndværk og design, hvor eleverne kan arbejde med innovation og
entreprenørskab i en praksisfaglig kontekst.
I innovation og entreprenørskab skal eleverne tilegne sig viden om inno-
vation, entreprenørskab og kreativitet, der gør dem i stand til og giver
dem forståelse for at omsætte viden til produkter af værdi for andre. In-
novation og entreprenørskab indgår i læseplanerne for alle obligatoriske
fag. Der er også udarbejdet en undervisningsvejledning for innovation og
entreprenørskab for lærere og pædagogisk personale på EMU.dk.
Med folkeskolereformen er der skabt nye muligheder i forhold til organi-
sering af udskolingen, som åbner for kommunale valgfag som fx iværk-
19. juli 2017
Sags nr.:17/08819
UNU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 167: Spm. om, hvilke initiativer og aktiviteter ministeren har planlagt for at virkeliggøre intentionerne bag det tværgående emne Innovation og entreprenørskab på skolerne, til undervisningsministeren
sætteri eller entreprenørskab og udskolingslinjer, der giver gode mulighe-
der for at arbejde målrettet med entreprenørskab som profillinje.
Som følge af den seneste trepartsaftale blev skolernes forpligtelse til at
samarbejde med lokalsamfundet udvidet til også at omfatte virksomhe-
der. Således styrkes mulighederne for, at elever møder iværksættere i
deres skolegang og samarbejder med virksomheder omkring forskellige
problemstillinger.
Undervisning i iværksætteri og entreprenørskab understøttes blandt an-
det af Fonden for Entreprenørskab, der blev etableret i 2010. Aktuelt er
Kulturministeriet, Uddannelses- og Forskningsministeriet, Erhvervsmini-
steriet og Undervisningsministeriet ved at foretage et serviceeftersyn af
”Strategi for uddannelse i entreprenørskab”, som sætter retningen for
blandt andet Fondens arbejde. En ny strategi forventes klar i år.
Jeg afventer dette serviceeftersyn, der kan give et billede af, hvordan
innovation og entreprenørskab kan inddrages i undervisningen. Erfarin-
gerne herfra kan vi fremadrettet bruge til at sikre kvaliteten af undervis-
ningen i innovation og entreprenørskab.
Folkeskolens prøver tager udgangspunkt i de faglige mål for fagene, og
innovation og entreprenørskab kan derfor indarbejdes i prøverne i det
omfang, de indgår i fagenes mål. Innovation og entreprenørskab er i dag
eksplicit indarbejdet i vurderingskriterierne til prøven i håndværk og de-
sign i form af følgende vurderingskriterier:
”Der
prøves i at kunne [...]
formgive og fremstille et produkt, med en innovativ og entreprenant
tilgang, der har æstetisk og funktionel værdi”.
I skoleårene 2016-2019 er det derudover muligt at deltage i forsøg med
en prøve i partnerskab med lokale virksomheder, institutioner og for-
eninger i 9. og 10. klasse (”partnerskabsprøve”) og forsøg med prøve i
iværksætteri (valgfag i 10. klasse). En partnerskabsprøve skal blandt an-
det afprøve elevernes kompetencer i arbejdet med virkelige problemstil-
linger. En prøve i iværksætteri skal dokumentere, i hvilken grad eksami-
nanden opfylder de mål og krav, der er fastsat for faget, hvilket blandt
andet er idéprocesser, produkt og konceptudvikling samt salg og mar-
kedsføring.
Som led i aftalen om styrkede gymnasiale uddannelser gennemføres i
2017-2020 et rammeforsøg med prøver i innovative kompetencer. For-
målet er at indhente erfaringer om bedømmelse af elevernes innovative
kompetencer, og hvordan der kan skabes bedre sammenhæng mellem
arbejdsformer i den daglige undervisning og prøveformer.
2
UNU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 167: Spm. om, hvilke initiativer og aktiviteter ministeren har planlagt for at virkeliggøre intentionerne bag det tværgående emne Innovation og entreprenørskab på skolerne, til undervisningsministeren
Med venlig hilsen
Merete Riisager
3