Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 157 (Alm. del):
I brev af 22. maj 2017 har udvalget efter ønske fra Jacob Mark (SF) stillet
mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 157:
”Vil
ministeren kommentere udsagnene om sammenhængen imellem
klassestørrelse og elevernes indlæring, som bliver fremsat af Eskil Heine-
sen, forsker ved Rockwoll Fonden, i artiklen ”Ekspert: Eleverne lærer
mindre” bragt i Lokalavisen Aarhus den 2. maj
2017?
(http://www.e-pages.dk/aarhus_nord/443/4)”
Svar:
Både international og dansk forskning peger på, at klassestørrelse har
betydning for elevernes udbytte af at gå i skolen, men at effekten ikke er
særlig stor. Forskning viser fx, at for elever i 10. klasse giver mindre klas-
ser en lille forbedring af de faglige resultater, men at man skal ned på en
klassestørrelse på under 15 elever
–
målt i sammenligning med klasser
med mere end 25 elever
–
før forskellen i klassestørrelse er signifikant.
Dette viser Eskil Heinesens egen forskning også (Krassel og Heinesen,
2014).
Klassestørrelse har altså en relativt begrænset betydning for elevernes
læring. Samtidig viser en forskningsgennemgang fra KORA (2012), at
reduktion af klassestørrelsen er en økonomisk dyr løsning for kommu-
nerne. Der vil således i mange tilfælde kunne opnås et større løft i ele-
vernes læringsudbytte ved mindre omkostningstunge, målrettede indsat-
ser end ved reduktion i klassestørrelsen.
19. juni 2017
Sags nr.:17/07056
Med venlig hilsen
Merete Riisager