Undervisningsudvalget 2016-17
UNU Alm.del
Offentligt
1765993_0001.png
TALEPAPIR
DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
Titel
Målgruppe
Arrangør
Taletid
Tid og sted
Samråd i Undervisningsudvalget
Svar på samrådsspørgsmål Ø og Å
Undervisningsudvalget
Undervisningsudvalget
Ca. 5-10 min.
Tirsdag den 9. maj 2017, kl. 14.00, i FT, vær. 1-133
UNU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet afholdt den 9/5-17 om lektiehjælp, til undervisningsministeren
1765993_0002.png
Disposition
1. Indledning
2. Svar på spørgsmål Ø
3. Svar på spørgsmål Å
Samrådsspørgsmål Ø
”Hvordan mener ministeren, at lektiehjælp kan medvirke til at styrke alle elevers
læring uan-
set deres sociale baggrund?”
Samrådsspørgsmål Å
”Ministeren bedes redegøre for, hvorvidt ministeren fortsat mener, man helt burde ”skrotte”
lektiehjælpen, som ministeren tidligere har udtalt i ”Forældre: Børn skal ikke tvinges i lektie-
café”, bt.dk den 12. juni 2015?”
(Jf.: http://www.bt.dk/danmark/foraeldre-boern-skal-ikke-tvinges-i-lektiecafe)
1. Indledning
Først vil jeg gerne lige korrigere. I fra Socialdemokratiet plejer at være
gode til at finde fuldstændig korrekte citater på, hvad jeg har sagt, men li-
ge i det her tilfælde bliver jeg nødt til at korrigere lidt. For jeg har ikke før
regeringsdannelsen sagt, at jeg var modstander af, at elever kunne få
hjælp i skolen. Det, jeg sagde på det tidspunkt, var, at jeg var modtander
af, at det var obligatorisk. Så det er bare lige for at korrigere i et historisk
lys, hvad jeg faktisk har sagt. For det plejer vi at være gode til at holde
styr på her i udvalget.
Jeg besvarer de to spørgsmål enkeltvist, hvorefter vi kan tage en samlet
debat.
Tak fordi I indbyder mig her til vores tirsdagssamråd, som jo ofte handler
om folkeskolereformen
en lov, som er vedtaget, og et forlig, som er ind-
gået for nu omkring tre år siden. Og om det, jeg har sagt i de forløbende
tre år. Men det er fint, at vi får det drøftet grundigt. Og i dag handler det
så om lektiehjælp.
2. Svar på spørgsmål Ø
Folkeskolens kerneopgave er god undervisning til alle elever
så alle får
forudsætningerne for at skabe deres egen fremtid.
2
UNU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet afholdt den 9/5-17 om lektiehjælp, til undervisningsministeren
1765993_0003.png
Lektiehjælp og faglig fordybelse rummer
på papiret
en række mulig-
heder i forhold til at give eleverne en bedre skoledag gennem mere diffe-
rentieret læring, sparring og feedback fra kvalificerede lærere. Og det
gælder alle elever
både de fagligt svage og fagligt stærke elever.
Vi skal have fokus på rygraden i skolen
kundskabstilegnelsen, dannel-
sen og det at give børnene en demokratisk ramme, som gør det muligt for
dem at udvikle sig til aktive, deltagende borgere. Det er vigtigt, at lektie-
hjælp og faglig fordybelse er med til at understøtte dette.
Fra følgeforskningen til folkeskolereformen kan vi se noget om udbredel-
sen af lektiehjælp og faglig fordybelse i skoletiden:
o
Lektiehjælp og faglig fordybelse er mange steder blevet til timer,
hvor eleverne kun laver lektier. Mange skoler arbejder stadig på at
udvikle faglig fordybelse.
o
På de skoler, hvor man har besluttet at være
’lektiefri’ uden for sko-
letiden, er eleverne typisk glade for at have færre lektier.
o
Der er sket et skifte i lektiearbejdet fra hjemmet til skolen. Der er
dog stadig 43,5 procent af eleverne, som i 2016 oplever, at de bru-
ger mere end to timer om ugen på lektier uden for skolen.
o
Nogle forældre oplever ikke at kunne følge med i, hvad deres børn
laver i skolen.
o
Færre elever oplever tilsvarende, at mor eller far hjælper lige så
meget med lektier derhjemme. 52,3 procent af eleverne oplevede, at
deres forældre hjalp dem hver dag eller to til fem dage om ugen i
2014. Denne andel er faldet til 42,3 procent i 2016.
Billedet af, hvordan det går med lektiehjælp og faglig fordybelse ude på
skolerne, er nuanceret. Mange skoler kæmper stadig med at indføre lek-
tiehjælp og faglig fordybelse på en måde, som giver mening for eleverne.
Og vi er nu i år 3 af reformen.
Det bliver vi nødt til at tage alvorligt og lytte til.
Følgeforskningen peger også på, at kun en lille del af eleverne (16 procent
i 2016 og 8 procent i 2014) ikke bruger tid på lektier derhjemme. Det be-
tyder, at for langt hovedparten af eleverne er der både lektier i skolen og
derhjemme. Skolen fylder derved ikke blot mere på skoleskemaet, men i
hele børnenes hverdagsliv.
3
UNU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet afholdt den 9/5-17 om lektiehjælp, til undervisningsministeren
Jeg hører desværre stadig alt for ofte eksempler på lektiehjælp med mange
elever og én lærer eller pædagog. Eller spildtid, hvor eleverne sidder og
glor ud ad vinduet, fordi ansvaret hos lærerne for at indholdsudfylde lek-
tiehjælpen har været uklart.
Tid er liv. Det er elevernes liv, vi spilder på denne måde.
Lektiehjælp og faglig fordybelse skal
kobles
til fagene på en måde, så det
kvalificerer skoledagen med et løft af elevernes faglighed. Det må ikke gå
hen og blive en påklistret aktivitet, der bare gennemføres, fordi det står i
en aftaletekst.
Vi skal have fokus på, hvordan vi bedst muligt kan hjælpe de professio-
nelle og stille gode løsninger til rådighed for skolerne.
Der er ikke nogen formkrav til lektiehjælp og faglig fordybelse. Der er
heller ikke noget timetal, men lektiehjælp og faglig fordybelse skal gives
inden for den samlede undervisningstid som en integreret del af skoleda-
gen.
Der er stor lokal frihed til at planlægge lektiehjælp og faglig fordybelse,
så det giver mening for lærere og elever.
Men med stor frihed kommer også et ansvar.
Det skal være lærerens faglige didaktiske overvejelser, der skal være ud-
gangspunktet, og det er helt afgørende, at lektiehjælp og faglig fordybelse
integreres i undervisningen på de enkelte skoler på en måde, så det er be-
fordrende for undervisningen og elevernes udbytte af den.
I forhold til den del af spørgsmålet, som omhandler elevernes sociale bag-
grund, så er jeg bevidst om, at der er en gruppe af elever på nogle skoler,
hvor der er behov for en ekstra indsats. Det er en central målsætning for
regeringen, at betydningen af social arv reduceres.
Der er mange måder at løfte elever med en svagere social baggrund. For
eksempel er der evidens for, at klar klasseledelse, en stærk faglig ramme-
sætning og tydelige og høje forventninger til eleverne er helt centralt for
en undervisning af høj kvalitet, som skal gøre alle elever dygtigere
uan-
set deres faglige udgangspunkt. Lektiehjælp og faglig fordybelse skal
tænkes ind i denne rammesætning.
Intentionen med lektiehjælp og faglig fordybelse er ikke, at samme tilbud
skal rulles ud til alle elever. Det er afgørende, at der tages udgangspunkt i
eleven. Nogen vil have brug for hjælp til noget, de finder svært, mens an-
4
UNU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet afholdt den 9/5-17 om lektiehjælp, til undervisningsministeren
Jeg mener, det er den lokale skole, som bedst tilrettelægger undervisnin-
gen og udnytter ressourcerne, så de fagligt svage elever løftes. Det skal vi
ikke detailstyre herinde fra Christiansborg. Det betyder dog ikke, at vi ik-
ke kan hjælpe!
Vi kan stille viden, vejledning og positive incitamenter til rådighed og
derved tilskynde skolerne til at arbejde med at løfte de fagligt svage ele-
ver. Regeringen har derfor oprettet en pulje på 500 mio. kr., der skal til-
skynde skoler til at løfte netop denne elevgruppe.
Forældreinddragelse, skoleledernes fokus på dagligt udbytte og særligt
lærernes kompetence kan have betydning.
3. Svar på spørgsmål Å
dre elever vil have gavn af muligheden for at fordybe sig og dygtiggøre
sig endnu mere i et emne.
Som også tidligere understreget
så er folkeskolereformen
selv om jeg
har været kritisk over for den
naturligvis en reform, jeg accepterer, og
som sætter rammerne for mit arbejde på folkeskoleområdet.
Uanset hvad man putter ind i folkeskolen, skal det give mening for ele-
verne og for lærerne og pædagogerne. Alt skal indrettes efter, at den gode
undervisning er styrende, og at den fungerer
og at det gode børneliv
fungerer.
Det gælder også for lektiehjælp og faglig fordybelse. Lektiehjælp og fag-
lig fordybelse skal være med til at kvalificere skoledagen
så den bliver
bedre for eleverne. Det må altid være målet.
Og der er vi ikke endnu
i hvert fald ikke på alle skoler.
Jeg vil holde fast i, at det er min opgave som undervisningsminister at gi-
ve så gode rammer som muligt for, at den gode undervisning kan praktise-
res lokalt. Derfor synes jeg, det er vigtigt at holde øje med reformens
virkninger, og hvordan den fungerer ude på skolerne
at lytte til dem, der
går i skole, dem, der lægger børn til, og de, der underviser.
Det er vigtigt, at vi oplyser skolerne om reglerne, variationen i mulighe-
derne
for at skolerne selv kan beslutte, hvad der passer bedst ind på de-
res skole
til deres elever.
5