Undervisningsudvalget 2016-17
UNU Alm.del
Offentligt
1757310_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 145 (Alm. del):
I brev af 4. maj 2017 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 145:
”Ministeren bedes sende en
skriftlig redegørelse om sagerne på Rådsmø-
det (uddannelse og ungdom) den 22.-23. maj 2017. Udvalget beder om at
modtage redegørelsen senest den 18. maj 2017.”
Svar:
På ungdomsdelen af rådsmødet er der tre punkter på dagsordenen til
vedtagelse og derefter en politisk debat. På uddannelsesdelen af rådsmø-
det er der en fremskridtsrapport, et punkt til vedtagelse og derefter en
politisk debat.
Ungdom
Pkt. 1: Rådskonklusioner om ungdomsarbejdets rolle i at støtte unges udvikling af
grundlæggende livsfærdigheder, der letter deres vellykkede overgang til voksenlivet, et
aktivt medborgerskab og arbejdslivet
Formålet med rådskonklusionerne er at sætte fokus på, at ungdomsar-
bejdet spiller en vigtig rolle for unges udvikling af livsfærdigheder, med
henblik på dels at tackle de økonomiske, politiske, sociale og menneske-
lige omkostninger forbundet med den høje ungdomsarbejdsløshed og
dels at hjælpe de unge til at skabe og udforme deres fremtid ved hjælp af
beskæftigelse af høj kvalitet, social inklusion og aktivt medborgerskab.
Medlemsstaterne opfordres derfor bl.a. til at fremme unges frivillige ar-
bejde både i ungdomsorganisationerne og udenfor, støtte uddannelse og
peerlærings-aktiviteter for udbydere af ungdomsarbejde, fremme tvær-
sektorielle initiativer og partnerskaber og at maksimere brugen af Eras-
mus+ og andre EU-finansierede programmer til støtte af det praktiske
ungdomsarbejde.
Regeringen støtter vedtagelsen af rådskonklusionerne. Regeringen lægger
vægt på, at medlemsstaternes ungdomspolitiske initiativer afspejler en
16. maj 2017
Sags nr.:17/06135
UNU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 145: Spm. om en skriftlig redegørelse om sagerne på Rådsmødet (uddannelse og ungdom) den 22. – 23. maj 2017, til undervisningsministeren
tværsektoriel tilgang ved ungdomsarbejdets udvikling af unges livsfær-
digheder. Endvidere bakker regeringen op om at fremme frivilligt arbej-
de blandt unge.
Punkt 2: Rådskonklusioner om strategiske perspektiver for det europæiske samarbej-
de på ungdomsområdet efter 2018
Den nuværende ramme for samarbejdet løber i ni år og udløber i 2018.
Formandskabet ønsker derfor allerede nu, at medlemsstaterne og EU's
institutioner påbegynder arbejdet med at skabe rammerne for et godt
ungdomsliv også i fremtiden. Derfor opfordres de kommende formand-
skaber til at forberede konkrete og realiserbare forslag til indsatsområder
fra og med 2019.
De fremtidige rammer for samarbejdet bør være evidensbaserede, bygge
på og understøttes af en bredt funderet høring af alle relevante interes-
senter, herunder unge, udbydere af ungdomsarbejde, ungdomsarbejdere
(både professionelle og frivillige) og politiske beslutningstagere med
henblik på at opnå konsensus om og tilslutning til fremtidens målsætnin-
ger og mål for ungdomspolitikken.
Regeringen støtter vedtagelsen af rådskonklusionerne. Regeringen anser
det for vigtigt, at en fremtidig ramme for det europæiske samarbejde på
ungdomsområdet bliver inkluderende, relevant og bredt funderet for at
kunne imødegå de udfordringer, som unge møder i deres bestræbelser på
at skabe et meningsfuldt liv med uddannelse, beskæftigelse og erhvervel-
se af sociale færdigheder.
Punkt 3: Rådsresolution om den strukturerede dialog og den fremtidige udvikling af
dialogen med unge i konteksten af politik for det europæiske samarbejde på ungdoms-
området
Formålet med resolutionen er at sætte fokus på processen med den
strukturerede dialog med unge. Dette gøres ved dels at anerkende resul-
taterne opnået under den femte arbejdscyklus under Nederlandenes,
Slovakiets og Maltas formandskaber, dels ved at sætte gang i en revision
af selve processen og dels ved at vedtage titel og fokus på den sjette cy-
klus under det kommende triosamarbejde med Estland, Bulgarien og
Østrig som formænd. Medlemsstaterne og Kommissionen er på den
baggrund enige om, at:
- titlen på den sjette arbejdscyklus i den strukturerede dialog bliver:
”Unge i Europa – hvad skal der nu ske?”
- den næste formandskabstrio vil fokusere på at evaluere, revidere
og forny processen for den strukturerede dialog.
Regeringen støtter vedtagelsen af resolutionen og ønsker at fremhæve
vigtigheden af, at medlemsstaternes ungdomspolitiske initiativer kommer
til at afspejle, at alle unge skal opleve sig som en del af et demokratisk og
inkluderende samfund med plads til alle.
2
UNU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 145: Spm. om en skriftlig redegørelse om sagerne på Rådsmødet (uddannelse og ungdom) den 22. – 23. maj 2017, til undervisningsministeren
Punkt 4: "At bygge EU's fremtid
at lytte til og støtte unge"
På rådsmødet skal der være en politisk debat om de nye udfordringer,
som det europæiske samarbejde på ungdomsområdet stilles overfor.
Formålet med drøftelsen er at udveksle synspunkter på, hvordan de æn-
drede omstændigheder i det europæiske samarbejde som følge af den
stigende globalisering, følgerne af den økonomiske krise med øget ulig-
hed og risiko for marginalisering især påvirker unges livssituation og gør
det nødvendigt med nye visioner og initiativer for at imødegå disse ud-
fordringer i fremtiden.
Regeringen vil deltage aktivt i debatten. Regeringen lægger vægt på at
indgå i en konstruktiv og inkluderende dialog med unge og andre rele-
vante aktører om de fremtidige perspektiver for EU's indsats på ung-
domsområdet og på den måde bidrage til at skabe rammerne for en rele-
vant og realisabel ungdomspolitisk indsats.
Uddannelse
Punkt 5: Fremskridtsrapport om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse
om en fælles ramme for bedre tjenester vedrørende færdigheder og kvalifikationer (Eu-
ropass)
Kommissionen fremlagde den 4. oktober 2016 forslag til Europa-
Parlamentet og Rådets afgørelse om en fælles ramme for bedre tjenester
vedrørende færdigheder og kvalifikationer (Europass) som en revision af
den hidtidige Europass-ramme fra 2004. Forslaget er et initiativ fra
Kommissionens meddelelse ”En ny dagsorden for færdigheder i Euro-
pa” og har til formål at skabe en ny Europass-ramme,
der vil udgøre en
europæisk platform, der inden for rammerne af en intuitiv og brugerven-
lig onlinetjeneste giver alle adgang til en række tjenester såsom oprettelse
af en e-dokumentmappe eller mulighed for at vurdere deres egne færdig-
heder. Som en del heraf foreslås flere eksisterende tjenester samlet under
én fælles betegnelse. Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige
konsekvenser. Forslaget medfører en udgift på 2,5 mio. euro på EU’s
budget.
Kommissionens forslag er blevet mødt med en væsentlig skepsis blandt
hovedparten af medlemsstaterne, hvorfor flere centrale dele af forslaget
er blevet ønsket fjernet under de hidtidige forhandlinger. Processen med
behandling af udkastet har bevæget sig i en retning, hvor disse ønsker fra
medlemsstaterne ser ud til at blive imødekommet. Der er dog ikke lykke-
des formandskabet at opnå enighed om generel indstilling forud for
rådsmødet den 22. maj 2017, som det oprindeligt var planen. Derfor vil
formandskabet på rådsmødet præsentere en fremskridtsrapport om ar-
bejdet med forslaget, og forhandlingerne om forslaget vil fortsætte under
det kommende estiske formandskab.
3
UNU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 145: Spm. om en skriftlig redegørelse om sagerne på Rådsmødet (uddannelse og ungdom) den 22. – 23. maj 2017, til undervisningsministeren
Regeringen støtter en modernisering af den eksisterende Europass-
ramme, men mener, at forslaget på visse områder er for ambitiøst og bør
indskrænkes i sit omfang. Regeringen vil tage formandskabets frem-
skridtsrapport til efterretning.
Punkt 6: Rådshenstilling om den europæiske referenceramme for kvalifikationer for
livslang læring (EQF) og om ophævelse af Europa-Parlamentets og Rådets henstilling
af 23. april 2008 om etablering af den europæiske referenceramme for kvalifikationer
for livslang læring
Som en del af Kommissionens pakke under betegnelsen ”En ny dagsor-
den for færdigheder og kompetencer i Europa”, offentliggjort den 10.
juni 2016, fremlagde Kommissionen et forslag til en revideret rådshen-
stilling om den europæiske referenceramme for kvalifikationer for livs-
lang læring (EQF). Den oprindelige henstilling er fra 2008 og har til for-
mål at forbedre gennemsigtigheden, sammenligneligheden og overfør-
barheden af borgeres kvalifikationer.
Formandskabets kompromisforslag til revideret rådshenstilling, som
forventes vedtaget med kvalificeret flertal, er primært en modernisering
og teknisk revision af den hidtidige henstilling. Blandt andet henstilles
det til medlemsstaterne i overensstemmelse med nationale omstændighe-
der, at de anvender EQF som reference for de nationale kvalifikations-
rammer og til at sammenligne alle typer og niveauer af kvalifikationer i
Unionen, som er en del af nationale kvalifikationsrammer; og at de opda-
terer henvisningerne mellem niveauer i deres nationale kvalifikations-
rammer og EQF-niveauerne, når det er relevant.
Til Kommissionen i samarbejde med medlemsstaterne og interessenter
henstilles det bl.a., at den støtter indførelsen af frivillige procedurer for
angivelse af niveauer for internationale kvalifikationer gennem nationale
kvalifikationsrammer for at sikre konsistens og udveksling af informatio-
ner og konsultationer mellem medlemsstaterne om disse procedurer; og
at den undersøger mulighederne for udvikling og anvendelse af kriterier
og procedurer for at muliggøre sammenligningen af tredjelandes nationa-
le og regionale kvalifikationsrammer med EQF.
Regeringen støtter vedtagelsen af det foreliggende kompromisforslag,
idet den foreslåede mindre revision af EQF-henstillingen kan bidrage til
at give større gennemsigtighed i uddannelsessystemerne på tværs af lan-
dene og fremme tillid til uddannelsernes niveau og kvalitet og dermed
understøtte øget anerkendelse af kvalifikationer i EU.
Punkt 7: At give de studerende en stemme: hvordan man forbedrer og moderniserer
vores systemer, så de kan give uddannelse af høj kvalitet til alle
Med udgangspunkt i drøftelsen på rådsmødet i februar ønsker det malte-
siske formandskab at fortsætte drøftelsen af metoder til at sikre inklusion
i mangfoldighed inden for uddannelse, som er til rådighed for alle. Med
4
UNU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 145: Spm. om en skriftlig redegørelse om sagerne på Rådsmødet (uddannelse og ungdom) den 22. – 23. maj 2017, til undervisningsministeren
det formål inviteres 2-3 maltesiske elever og studerende til at deltage i
drøftelsen med ministrene om, hvordan uddannelserne forbedres og
moderniseres.
Drøftelsen forventes at fokusere på medlemsstaternes måder at sikre
høring og inddragelse af elever og studerende og overvejelser om beho-
vet for at inddrage bredere og mere globale kompetencer i PISA-
undersøgelserne samt anden indsamling og analyse af data om medbor-
gerskab og inklusion.
Regeringen vil deltage aktivt i debatten og vil i sit indlæg fokusere på, at
formålene med den danske folkeskole er mangfoldige, men særlig vigtigt
er skolens ansvar for at forme eleverne til demokratisk dannede, delta-
gende samfundsborgere. I Danmark har vi en lang tradition for at ind-
drage elever og studerende og lytte til dem og deres ønsker. Regeringen
er meget optaget af at sikre det gode børneliv, hvor børnene oplever en
balance i deres hverdag
mellem skole, fritid og familieliv. I forhold til
PISA er regeringen umiddelbart positiv over for, at PISA udfoldes yder-
ligere for at give et mere nuanceret billede af elevernes kundskaber og
dannelse.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
5