Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
www.uvm.dk
Svar på spørgsmål 143 (Alm. del):
I brev af 4. maj 2017 har udvalget efter ønske fra Carolina Magdalene
Maier (ALT) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 143:
”Som
opfølgning på ministerens svar på UNU alm. del
–
endeligt svar på
spørgsmål 108, bedes ministeren redegøre for følgende spørgsmål:
- Hvilke nærmere bestemmelser ligger til grund for paragraf 6, stk. 2,
efter hvilken en elev kan fritages fra de nationale test, hvis det vur-
deres at eleven ikke kan gennemføre en test med et resultat, der kan
bidrage til at kvalificere den løbende evaluering?
- Vil ministeren uddybe udsagnet om, at de nationale test er med til at
sikre, at folkeskolen udvikler sig i den rigtige retning?
- Er ministeren enig i, at hvis en elev ikke deltager i de nationale test,
vil det ikke påvirke elevens faglige videnstilegnelse, men alene have
betydning for den statistiske repræsentation af elever i testene?
- Vurderer ministeren, at hensynet til de nationale test som statistisk
værktøj til at måle elevernes faglighed på et overordnet niveau er
vigtigere end hensynet til det enkelte barns trivsel ifm. deltagelse i
de nationale test?”
Svar:
Skolelederen kan fritage en elev, hvis han/hun vurderer, at eleven grun-
det psykisk eller fysisk funktionsnedsættelse eller manglende danskkund-
skaber ikke vil være i stand til at gennemføre én eller flere af de nationale
test.
Retningslinjerne for fritagelse er nærmere beskrevet i bilag 2 til bekendt-
gørelsen om anvendelse af test i folkeskolen mv. Heraf fremgår det
blandt andet, at fritagelse kun kan besluttes, hvis forældrene og eleven er
enige heri. Elevens synspunkter skal tillægges vægt under hensyntagen til
elevens alder og modenhed. Ligeledes fremgår det, at fritagelse kun bør
ske, når der foreligger en pædagogisk-psykologisk udtalelse om, at ele-
1. juni 2017
Sags nr.:17/06161