Undervisningsudvalget 2016-17
UNU Alm.del
Offentligt
TALEPAPIR
DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
Titel
Målgruppe
Arrangør
Taletid
Tid og sted
Samråd i Undervisningsudvalget
Svar på samrådsspørgsmål M og N
Undervisningsudvalget
Undervisningsudvalget
Ca. 5 min.
Tirsdag den 18. april 2017, 5 minutter efter afstemninger-
ne, dog tidligst kl. 13 i FT, vær. [sted]
1
UNU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 125: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet afholdt den 18/4-2017 om videre uddannelse til unge med nedsat funktionsevne, til undervisningsministeren
1751094_0002.png
Disposition
1. Indledning
2. Svar på spørgsmål M
3. Svar på spørgsmål N
Samrådsspørgsmål M
”Ministeren bedes redegøre for, hvordan regeringen vil leve op til regeringsgrundlagets ambition om, at
alle unge skal have et godt afsæt, når det kommer til unge mennesker med en funktionsnedsættelse?”
Samrådsspørgsmål N
”Vil regeringen arbejde på en flexuddannelse, så mennesker med nedsat funktionsevne, som vurderes til
at kunne profitere af det, får et retskrav på at tage en videregående uddannelse efter et STU- forløb?”
1. Indledning
Efter ønske fra Karina Adsbøl (DF) har Undervisningsudvalget bedt mig om at
svare på spørgsmål M og N vedrørende uddannelsesmuligheder for unge men-
nesker med en funktionsnedsættelse..
Jeg vil give en kort samlet besvarelse af de to spørgsmål.
2. Svar på spørgsmål M
Regeringen er naturligvis meget optaget af, at alle unge får et godt afsæt.
Det gælder også unge med funktionsnedsættelse, hvor der i dag er en række
tilbud. Der er således i dag etableret specialpædagogiske støtteordninger på de
frie grundskoler, frie kostskoler, på ungdomsuddannelserne og på de videregå-
ende uddannelser.
For de allersvageste, som ikke er i stand til at gennemføre anden form for ung-
domsuddannelse, findes tilbuddet om en særlig tilrettelagt ungdomsuddannelse
(STU).
Unge med funktionsnedsættelser og unge med faglige vanskeligheder kommer
heldigvis i stigende grad i uddannelse.
2
UNU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 125: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet afholdt den 18/4-2017 om videre uddannelse til unge med nedsat funktionsevne, til undervisningsministeren
Regeringen planlægger herudover forslag til bedre veje til en ungdomsuddan-
nelse for de unge, som ikke er i gang med uddannelse eller i job, og som ikke
er i stand til at gå den direkte vej fra grundskolen til ungdomsuddannelse.
Det vil ske som opfølgning på den ekspertgruppe, som netop er kommet med
anbefalinger om bedre veje til en ungdomsuddannelse. Ekspertgruppen har
bl.a. peget på, at en samling af de forberedende tilbud vil nedbringe kompleksi-
teten på området. I målgruppen for de forberedende tilbud indgår også unge
med funktionsnedsættelse.
Ekspertgruppens anbefalinger til en samling af de forberedende tilbud omfatter
ikke STU tilbuddet.
Men vi er også optaget af mulige forbedringer af STU-tilbuddet, og der er der-
for igangsat en selvstændig evaluering af STU.
Jeg vil desuden bemærke, at regeringen vil afsætte en pulje på 500 mio. kr.
over 3 år, som skal tilskynde skoler til en bedre indsats over for de fagligt sva-
geste elever i folkeskolen, der har behov for at blive bedre til dansk og mate-
matik.
Men regeringen gør det jo ikke alene. Der er mange gode aktører på området.
Organisationer som LEV og Ligeværd har STU-målgruppens interesser som
deres hjerteblod. Den socialøkonomiske virksomhed ”Specialisterne” giver un-
ge med autisme et STU-tilbud, der bringer mange i arbejde. Jeg vil gerne be-
nytte lejligheden til at sige tak til alle de engagerede foreninger og uddannel-
sessteder, der dagligt er med til at kvalificere uddannelsen.
3. Svar på spørgsmål N
Jeg forstår spørgsmålet således, at der med ”videregående uddannelse” menes
et uddannelsesforløb i umiddelbar forlængelse af STU og ikke videregående
uddannelse i traditionel forstand.
Hovedformålet med en STU er, at unge udviklingshæmmede og andre unge
med særlige behov opnår personlige, sociale og faglige kompetencer til en så
selvstændig deltagelse i voksenlivet som muligt.
STU medvirker derfor til at klæde de unge på til en tilværelse også efter endt
uddannelse.
3
UNU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 125: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet afholdt den 18/4-2017 om videre uddannelse til unge med nedsat funktionsevne, til undervisningsministeren
De unge i målgruppen for STU er meget forskellige, og deres behov efter endt
STU vil være tilsvarende forskellige. Et fåtal af de unge kan være blevet i
stand til at deltage i andre uddannelser, mens en del ikke vil have glæde af flere
uddannelsesrettede tiltag, men snarere beskyttet arbejde og lignende, og nogle
kan have glæde af at deltage i specialundervisning for voksne efter lovgivnin-
gen herom.
Jeg ser dog gerne, at rigtig mange af de unge, der har gennemført en STU, fort-
sætter i en anden ungdomsuddannelse med den fornødne støtte.
Jeg er bekendt med, at den anerkendte socialøkonomiske fond Glad Fonden i
2013 fik satspuljemidler til at gennemføre et forsøg med en fleksibel uddannel-
se efter STU. Forsøget var værdifuldt i forhold til at få afprøvet en sådan over-
bygning, men vi har brug for mere viden på området.
Der er som nævnt igangsat en evaluering af STU’en. Evalueringen belyser
blandt andet effekten af kommunernes forskellige former for tilrettelæggelse af
uddannelsen, og evalueringen skal være færdig til august 2017. Når evaluerin-
gen foreligger, vil jeg overveje, hvorvidt der eventuelt er behov for ændringer i
STU tilbuddets indhold og omfang.
4