Undervisningsudvalget 2016-17
UNU Alm.del
Offentligt
TALEPAPIR
DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
Titel
Målgruppe
Arrangør
Taletid
Tid og sted
Samråd i Undervisningsudvalget
Svar på samrådsspørgsmål K og L
Undervisningsudvalget
Undervisningsudvalget
Ca. 5 min.
Tirsdag den 28. marts 2017, kl. 14.00, i FT, vær. 1-133
1
UNU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 104: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet afholdt den 28/3-2017 om forældrebetalt digitalt udstyr i folkeskolen, til undervisningsministeren
1738683_0002.png
Disposition
1. Indledning
2. Svar på spørgsmål K
3. Svar på spørgsmål L
1. Indledning
Tak for ordet og tak til udvalget for at indkalde til det her samråd om Bring
Your Own Device.
Jeg besvarer de to spørgsmål enkeltvis, og efterfølgende så kan vi tage en sam-
let debat.
2. Svar på spørgsmål K
”Ministeren bedes redegøre for, hvordan man vil sikre at folkeskolelovens bestemmelser om, at
nødvendige undervisningsmidler skal stilles til rådighed for alle elever, bliver overholdt, når skoler
f.eks. opfordrer eleverne til selv at medbringe digitalt udstyr som computere og tablets, hvilket kan
blive opfattet som en pligt nærmere end en frivillig mulighed som det f.eks. fremgår i ”Forælder i
Odense: - Man leger med folkeskoleloven”, Fyens.dk, den 27. december 2016 og ”Forældre om
computer-opfordringer: Det er imod loven”; Fyens.dk, den 17. januar 2017.”
Som jeg har redegjort for i mit skriftlige svar til medlem af Folketinget Julie
Skovby (S) fra januar måned, så fremgår det klart af folkeskoleloven, at alle
udgifter til undervisningen påhviler kommunen, og at de ”nødvendige under-
visningsmidler skal stilles vederlagsfrit til rådighed for eleverne”.
Skolerne må dog gerne opfordre til, at eleverne selv medbringer digitalt udstyr.
I KL og statens fælles indsats for øget anvendelse af it i folkeskolen lægges op
til en ’Bring Your Own Device-strategi’, hvor skolerne kan opfordre eleverne
til at medbringe egen computer eller tablet til brug i undervisningen. Skolen
skal dog stille en computer eller tablet til rådighed for de elever, der ikke selv
ønsker at medbringe en.
Bring Your Own Device strategien er ikke nogen ny tanke. Den indgik som en
del af den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2011-2015, som blev aftalt
mellem KL, Danske Regioner og den daværende regering bestående af Venstre
og Konservative.
2
UNU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 104: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet afholdt den 28/3-2017 om forældrebetalt digitalt udstyr i folkeskolen, til undervisningsministeren
Indsatsen om it i folkeskolen er efterfølgende blevet fastholdt og gennemført
på tværs af skiftende regeringer.
It er en integreret del af børn og unges hverdag, og derfor er det også naturligt,
at it er en integreret del af undervisningen, der hvor det giver fagligt og didak-
tisk mening.
Med folkeskolereformen er der fokus på at udvikle brugen af it i fagene og i
undervisningen generelt.
Mange børn og unge har allerede deres egen computer eller tablet, og her giver
det god mening, at de lærer, hvordan de kan bruge deres eget udstyr bedst mu-
ligt.
Det kan desuden virke motiverende for eleverne, at de kan arbejde videre der-
hjemme med de færdigheder, de har lært i skolen, fordi de arbejder på deres
eget velkendte udstyr.
Det er kommunalbestyrelsens og den enkelte skoleleders ansvar, at det klart og
tydeligt kommunikeres til forældrene, at det ikke er et krav, at eleverne med-
bringer egen computer eller tablet, så de hverken føler sig forpligtet eller pres-
set til at lade deres børn medbringe eget udstyr.
På ministeriets hjemmeside vejleder vi tydeligt om dette.
Endelig spiller skolebestyrelsen en vigtig rolle i forhold til at tage stilling til,
hvordan en Bring Your Own Device-strategi spiller sammen med fx skolens
principper for trivsel, og om der er tilstrækkeligt med midler på budgettet, hvis
der er mange børn, der skal bruge skolens udstyr.
Forældre, som føler sig pressede, skal tage bladet fra munden og fx løfte pro-
blemstillingen via skolebestyrelsen.
3. Svar på spørgsmål L
”Mener ministeren, at kommunerne og landets folkeskoler har de nødvendige økonomiske rammer
til at sikre, at udstyr som computere og tablets bliver stillet til rådighed for eleverne i en situation,
hvor den offentlige vækst ikke følger det demografiske træk, som regeringen ønsker?”
I forbindelse med økonomiaftalen med kommunerne for 2012 og den fælles of-
fentlige digitaliseringsstrategi 2011-2015 indgik den daværende regering aftale
med KL om, at kommunerne frem mod 2014 skulle sikre, at alle elever havde
adgang til den nødvendige infrastruktur, blandt andet i form af stabile og sikre
trådløse netværk. Samtidig indgik, at skolerne skal stille udstyr til rådighed for
3
UNU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 104: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet afholdt den 28/3-2017 om forældrebetalt digitalt udstyr i folkeskolen, til undervisningsministeren
de enkelte elever, der ikke selv har mulighed for at medbringe egne digitale
enheder.
Dette blev aftalt i sammenhæng med, at regeringen afsatte 500 mio. kr. til at
styrke anvendelsen af it i folkeskolen, bl.a. til at støtte kommunernes indkøb af
digitale læremidler.
Med økonomiaftalen med kommunerne for 2015 er indsatsen forlænget frem til
udgangen af 2017.
Det er kommunalbestyrelsens ansvar at der afsættes tilstrækkeligt med midler,
så folkeskolerne kan tilbyde de elever, der ikke selv ønsker at medbringe deres
egne computere, tidssvarende udstyr.
Det er derfor en udfordring, der som udgangspunkt kan og skal løses lokalt.
4