Udvalget for Landdistrikter og Øer 2016-17
ULØ Alm.del
Offentligt
1760857_0001.png
HUSKELISTE
Møde med Udvalget for Landdistrikter og Øer den 11. maj 2017
Formål: Formålet med mødet er, at drøfte landdistrikternes forhold, vil-
kår og udvikling med udvalget.
Punkterne følger dagsorden.
1. Regional- og landdistriktspolitisk redegørelse 2017
Det glæder mig, at vi kan mødes til en uddybende drøftelse om udvik-
lingen i landdistrikterne lige nu.
De nye tal fra dette års Regional- og landdistriktspolitiske redegørelse
peger på, at sidste års positive tendens fortsætter, så det nu går tyde-
ligt bedre de fleste steder i landet målt på en række indikatorer.
Udviklingen i landdistrikterne er gennem de seneste år således gene-
relt præget af en stigning i både beskæftigelse og i omsætningen af
boliger.
Aktiviteten på boligmarkedet er stigende over hele landet, både i antal
af handler og udlån. Jeg vil gerne fremhæve, at denne fremgang også
ses mange steder i landdistrikterne.
Fx er der, på trods af generel tilbagegang og negative historier om
landsbyernes udvikling, rigtig mange landsbyer, der klarer sig godt,
både i forhold til beskæftigelse og bosætning.
Generelt er redegørelsens konklusioner positive. Når dette er sagt, står
det dog også klart, at flere kommunerne fortsat står over for udfor-
dringer. Men redegørelsen viser, at det er forskellige udfordringer fra
kommune til kommune.
For eksempel er mange kommuner på Sjælland lidt bagud med at få
bredbånd ud til alle adresser, men de oplever en god tilvækst i befolk-
ningen.
Kommunerne i Vestjylland oplever ikke den samme tilvækst i befolk-
ningen, men de har til gengæld en rigtig lav ledighed i forhold til re-
sten af landet.
Derfor er det vigtigt, at vi ikke skærer landdistrikterne over én kam.
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 94: Spm. om oversendelse af talepapir fra temamødet den 11/5-17, til erhvervsministeren
Jeg hører gerne udvalgets supplerende synspunkter på de udviklings-
tendenser og udfordringer som redegørelsen peger på, når I nu har
haft lejlighed til at studere den lidt nærmere.
2. Status for de over 120 initiativer fra udspillet Vækst og udvikling i
hele Danmark
Regeringen har nu gennemført over halvdelen af initiativerne fra ud-
spillet Vækst og udvikling i hele Danmark. Og vi er stadig i arbejds-
tøjet: inden vi går på sommerferie, forventer jeg at vi når at gennem-
føre tre fjerdedele af de mere end 120 initiativer.
At jeg tør sige det skyldes, at vi i øjeblikket fokuserer på at nå i mål
med de bedre muligheder kommunerne skal have for at skabe udvik-
ling lokalt med den modernisering af planloven, som Folketinget nu
behandler, og som forventes vedtaget inden sommerferien.
Den sidste fjerdel af initiativerne fra Vækst og udvikling i hele Dan-
mark er i proces mod gennemførelse. Det gælder fx udflytningen af
statslige arbejdspladser, hvor det har været meget positivt at se hvor
mange kvalificerede ansøgere, der har meldt sig til de statslige jobs,
som fremover findes i hele Danmark.
Der er blevet indgået politiske aftaler om landbrugs- og fødevarepak-
ken og planloven. Begge aftaler åbner op for nye udviklingsmulighe-
der i landdistrikterne og i de erhverv, der er særligt vigtige her
her-
under landbrug og turisme; produktion og søfart. Rammerne skal væ-
re mere tidsvarende
både for kommunernes planlægningsmulighe-
der og for landbruget.
Planloven samt fødevare- og landbrugspakken skønnes samlet set at
løfte væksten mærkbart. Det skaber størstedelen af BNP-effekten på
op mod 2�½ mia. kr. fra udspillet om Vækst og udvikling i hele Dan-
mark.
Regeringen har desuden sammen med et bredt flertal i Folketinget her
i foråret besluttet, at øge lånegrænsen for sommerhuse. Initiativet gør
det muligt, at få realkreditlån op til 75 procent af sommerhusets værdi
mod tidligere 60 procent.
Regeringen håber, at de nye regler gør det billigere både at købe,
bygge og renovere sommerhuse, hvilket skal skabe mere liv i landdi-
strikterne.
Regeringen har fra første dag haft et klart fokus på den digitale om-
stilling. Dette er også en dagsorden som berører landdistrikterne.
2
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 94: Spm. om oversendelse af talepapir fra temamødet den 11/5-17, til erhvervsministeren
Derfor arbejder Digitalt Vækstpanel på at færdiggøre sine anbefalin-
ger til regeringen, der i efteråret vil komme med en strategi for Dan-
marks digitale vækst, der bl.a. vil følge op på anbefalingerne.
Vi skal skubbe mere til denne dagsorden. Flere af vækstpanelets an-
befalinger retter sig mod små og mellemstore virksomheder. Dem
skal vi have fat i. De ligger også i landdistrikterne. Når jeg følger op
på anbefalingerne, vil jeg også tage fat i dem, som betyder noget for
landdistrikterne.
Regeringen
har også nedsat ’Disruptionrådet
- Partnerskabet for
Danmarks fremtid’, der skal se på, hvordan vi får grebet muligheder-
ne i den teknologiske udvikling og begår os i en globaliseret verden.
I forhold til landdistrikterne har regeringen afsat midler til den bred-
båndspulje, som er en del af den politiske aftale om
”Vækst og udvik-
ling i hele Danmark”.
I 2016 fik 31 projekter støtte til en værdi af 80
mio. kr.
Regeringen har ligeledes fremsat et lovforslag, der åbner for kontrol-
lerede forsøg med selvkørende biler. Hvis lovforslaget besluttes i
Folketinget vil det fra 1. juli 2017 være muligt at opnå tilladelse til
forsøg med selvkørende biler på forsøgsstrækninger overalt i landet.
Hvordan ser ULØ på digitaliseringsindsatsen i landdistrikterne?
3. Udvalget for levedygtige landsbyer
Som en del af modernisering af planloven har vi aftalt at nedsætte et
landsbyudvalg med den vigtige opgave at sætte et fornyet fokus på
landsbyernes fremtid, og hvordan de kan være levedygtige.
Det følger af aftalen, at erhvervsministeren efter drøftelse med aftale-
parterne vil nedsætte et udvalg, der skal arbejde med, hvordan lands-
byerne kan omstille sig til fremtidens udviklingsvilkår.
Udvalget får til opgave at identificere og perspektivere udfordringer
og muligheder, samt belyse, hvad der karakteriserer landsbyer, som
har vist sig levedygtige.
Ændringen af planloven indebærer også nye perspektiver for landsby-
erne, der skal gøre det nemmere at drive virksomhed, arbejde og bo i
landsbyerne. I den forbindelse vil det være relevant at kigge med nye
øjne på grænsedragningen mellem landsbyen og det åbne land, regler
i forhold til placering af bygninger mv.
3
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 94: Spm. om oversendelse af talepapir fra temamødet den 11/5-17, til erhvervsministeren
Landsbyudvalgets arbejde bakkes op af en række yderligere initiati-
ver: Et vigtigt tema i Landdistriktspuljens første ansøgningsrunde er
Den moderne landsby - lokal udvikling gennem levedygtige landsby-
er”.
De projekter, der opnår støtte fra Landdistriktspuljen, vil dermed
kunne spille ind til udvalgets arbejde, når der ses på landsbyernes
fremtid og på at styrke deres levedygtighed. I starten af juli offentlig-
gøres det, hvilke projekter, der opnår støtte.
Med moderniseringen af planloven giver vi kommunerne mulighed
for at udpege omdannelseslandsbyer.
De får dermed friere rammer til at foretage en ny og bredere afgræns-
ning af en landsby end med de gældende regler. Det har bl.a. KL ef-
terspurgt.
Omdannelseslandsbyer er tænkt som et nyt fleksibelt planlægningsin-
strument, hvor kommunerne får mulighed for at teste nye løsninger
for at udvikle landsbyerne som attraktive steder for bosætning. Mu-
ligheden retter sig mod landsbyer med betydeligt potentiale for bo-
sætning fremadrettet, men som er beliggende i områder, som er ud-
fordrede på forskellige felter.
Jeg vil også gerne høre jeres syn på, hvad der er realistisk for lands-
byernes udvikling. Hvor mange landsbyer er levedygtige og hvad
kendetegnes de levedygtige landsbyer af?
4