Udvalget for Landdistrikter og Øer 2016-17
ULØ Alm.del
Offentligt
1762043_0001.png
TALE
25-04-2017
Ministerens oplæg den 26. april
på ØLU om BM’s ini-
tiativer ift. landdistrikterne
J.nr. 2017 - 2676
KST
Andreas Lottrup
Det talte ord gælder
Indledning
Tak for ordet. Og tak for invitationen til dette
temamøde om landdistrikternes forhold, vilkår
og udvikling.
Jeg er rigtig glad for invitationen, for det er et
område, som optager mig meget.
Og jeg vil gerne starte med at slå fast, at denne
regering ønsker at skabe vækst og arbejdspladser
i hele Danmark. Ikke kun øst for Storebælt. Og
ikke kun i de store byer.
Det er nemlig helt afgørende for vækst og vel-
stand i Danmark, at vi både lokalt, regionalt og
nationalt skaber gode rammer for dansk er-
hvervsliv.
Regeringen har fra første dag sat vækst og ar-
bejdspladser højest på den politiske dagsorden.
Vi skubber konstant på udviklingen og går for-
rest med at skabe gode vækstbetingelser.
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 81: Spm. om at oversende sit talepapir fra temamødet den 26/4-17, til beskæftigelsesministeren
Det gør vi fx med mere end 120 initiativer i ud-
spillet
Vækst og udvikling i hele Danmark.
Det
gør vi med en landbrugspakke, der skal løfte
BNP med 1 mia. kr. Det gør vi med en moderni-
sering af planloven. Og det gør vi ikke mindst
ved at udflytte statslige arbejdspladser.
Vores ønske om at skabe vækst i landdistrikterne
var baggrunden for, at vi sidste år besluttede at
lave den største udflytning i nyere tid.
Statslige arbejdspladser, som tilhører hele lan-
det, skulle være mere rimeligt fordelt i landet.
Med regeringens ambitiøse udflytningsplan
bragte vi statslige styrelser og institutioner tætte-
re på borgerne og tættere på de opgaver, som
skal løses.
Udflytningen af statslige job betyder også, at der
generelt kan spares på huslejerne. Regeringen er
derudover også på vej med en plan for, hvordan
det er muligt at samle flere statslige arbejdsplad-
ser i København på færre lokaliteter. Det vil be-
tyde, at lejemål kan opsiges og bygninger kan
sælges. Alene på huslejerne ventes der at kunne
spares over 100 mio. kr.
Udflytning af arbejdspladser
2
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 81: Spm. om at oversende sit talepapir fra temamødet den 26/4-17, til beskæftigelsesministeren
ATP oplyser, at man efter overtagelsen af opga-
verne fra kommunerne i forbindelse med etable-
ringen af Udbetaling Danmark har realiseret en
produktivitetsforbedring på 40 pct.
Og jeg tror derfor selv, at man vil kunne se, at
den samlede udflytning efter nogle år vil komme
hele Danmark til gode. Også økonomisk.
Det har derfor været en klar politisk prioritering
for regeringen at gennemføre udflytningen, fordi
den er med til at skabe virkelyst og vækst i om-
råder af Danmark, hvor motoren ikke har været
helt oppe i omdrejninger.
Selvom mange ikke har troet på, at regeringen
ville komme i mål med vores vision, så har vi i
dag modbevist langt de fleste forudsagte dårlig-
domme.
Vi gør det for at sikre, at de statslige arbejds-
pladser er til for borgerne. Vi gør det for at sætte
strøm til alle dele af Danmark. Vi gør det, fordi
vi ønsker et Danmark i bedre balance.
Da regeringen lagde op til at flytte historisk
mange statslige arbejdspladser ud af København,
blev vi mødt med et væld af negative reaktioner.
3
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 81: Spm. om at oversende sit talepapir fra temamødet den 26/4-17, til beskæftigelsesministeren
Men selvfølgelig kan man ansætte folk i Jylland
og andre dele af landet, der kan løfte opgaverne.
Og det går heldigvis godt i Danmark. Arbejds-
markedet har været i fremgang siden 2013
sær-
ligt i de senere år.
Antallet af beskæftigede lønmodtagere er steget
på tværs af landet med knap 135.000 siden lav-
punktet i 2013.
Når ledigheden ikke falder lige nu, skal det ses i
sammenhæng med blandt andet trepartsaftalen
om arbejdsmarkedsintegration.
Aftalen betyder, at langt flere personer på inte-
grationsydelse visiteres jobparate. Det er en god
ting, men det betyder, at de statistisk indgår i
bruttoledigheden.
Alene siden V-regeringen trådte til i sommeren
2015, er antallet af private job steget med godt
78.500.
Beskæftigelsen er steget, ledigheden er faldet, og
der er kommet færre på offentlig forsørgelse.
Fremgangen er heldigvis kommet alle dele af
landet til gode. Beskæftigelsen er steget på tværs
4
Status på arbejdsmarkedet
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 81: Spm. om at oversende sit talepapir fra temamødet den 26/4-17, til beskæftigelsesministeren
af landsdele, og det samme gælder ledigheden,
når vi ser over en længere periode.
Men der er stadig plads til forbedringer, for an-
tallet af arbejdspladser har ikke udviklet sig så
gunstigt i land- og yderkommuner som i by- og
mellemkommuner.
Vi kan altså glæde os over en høj og stigende
beskæftigelse
i hele landet.
MEN der er også udfordringer på det danske ar-
bejdsmarked.
Der er på nuværende tidspunkt ikke tale om ge-
nerelle rekrutteringsproblemer, men der er bran-
cher og dele af landet, hvor virksomhederne op-
lever, at det er svært at rekruttere medarbejdere.
I takt med at økonomien forbedres, vil der grad-
vist blive større risiko for, at virksomhederne ik-
ke kan rekruttere den nødvendige arbejdskraft.
Hvis vi ikke handler rettidigt, risikerer vi, at det
går ud over den fremtidige vækst og koster ar-
bejdspladser.
Med den anden trepartsaftale
om tilstrækkelig
og kvalificeret arbejdskraft i hele Danmark og
praktikpladser til unge
håndterer vi nogle af de
5
Begyndende rekrutterings
udfordring
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 81: Spm. om at oversende sit talepapir fra temamødet den 26/4-17, til beskæftigelsesministeren
udfordringer.
Med aftalen forebygger vi rekrutteringsudfor-
dringer. Vi sikrer, at flere unge tager en er-
hvervsfaglig uddannelse. Vi øger antallet af fag-
lærte. Og vi forbedrer lønmodtagernes mulighe-
der for voksen- og efteruddannelse.
Helt centralt i aftalen er en fælles målsætning
om, at arbejdsgiverne årligt skaber mindst 8.000-
10.000 flere praktikpladser årligt end i dag
flere unge vælger og gennemfører en erhvervs-
uddannelse i brancher med behov for faglært ar-
bejdskraft.
I trepartsaftalen indgår flere tiltag på beskæfti-
gelsesområdet.
Vi forbedrer fx ledige faglærtes adgang til den
såkaldte voksenlærlingeordning, så de ledige
faglærte får bedre muligheder for at omskole sig
til områder, hvor vi ved, der allerede er mangel
på arbejdskraft.
Vi styrker også ledige ufaglærte og faglærtes
muligheder for hurtigt at tage netop det korte
opkvalificeringskursus, som kan bringe dem tæt-
tere på et arbejde.
6
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 81: Spm. om at oversende sit talepapir fra temamødet den 26/4-17, til beskæftigelsesministeren
Endelig gør vi det lettere for ledige, der er over
30 år, og som er ufaglærte eller har en forældet,
faglært uddannelse, at få et uddannelsesløft.
International rekruttering
Udover indsatsen på det danske arbejdsmarked
har regeringen fokus på at tiltrække højt kvalifi-
cerede tredjelandborgere for at sikre den nød-
vendige rekruttering af arbejdskraft til danske
arbejdspladser.
Der findes en række ordninger, som gør det mu-
ligt for højt kvalificerede tredjelandborgere at få
opholds- og arbejdstilladelse i Danmark. Det
drejer sig fx om:
Beløbsordningen,
som betyder, at personer, som
er tilbudt et job med en løn over et vist beløb,
har særligt let adgang til det danske arbejdsmar-
ked [fra 1. februar 2017 er beløbsgrænsen
408.800 kr. årligt.]
Fast
track ordningen,
som giver certificerede
virksomheder mulighed for med kort varsel at
ansætte højtkvalificerede udlændinge med en løn
svarende til beløbsordningen.
Positivlisten,
som er en liste over de erhverv,
hvor der er mangel på kvalificeret arbejdskraft.
7
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 81: Spm. om at oversende sit talepapir fra temamødet den 26/4-17, til beskæftigelsesministeren
Personer, som er tilbudt et job inden for et
af disse erhverv, og som har den fornød-
ne uddannelse, har særligt let adgang til det dan-
ske arbejdsmarked.
Etableringskortet,
som giver udlændinge, der af-
slutter en dansk kandidatgrad eller dansk ph.d.-
grad, mulighed for at få en opholdstilladelse med
henblik på at etablere sig i Danmark efter endt
uddannelse.
Derudover er der
forskerskatteordningen,
som
gør det lettere for danske virksomheder at re-
kruttere højt kvalificerede udenlandske nøgle-
medarbejdere og forskere, da ordningen indebæ-
rer lempeligere indkomstskatteforhold. Dette
gælder også højt kvalificerede danskere, der ef-
ter en vis periode ude flytter hjem til Danmark.
Udover indsatserne i forhold til det danske ar-
bejdsmarked hvor vi understøtter udbuddet af
kvalificeret arbejdskraft og forebygger flaske-
halsproblemer, så kan og skal den offentlige sek-
tor også understøtte vækstdagsordenen. Det gør
stat, regioner og kommuner allerede på mange
måder.
Men det er fortsat en klar politisk prioritering for
regeringen at flytte statslige arbejdspladser ud,
8
Nye udflytninger
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 81: Spm. om at oversende sit talepapir fra temamødet den 26/4-17, til beskæftigelsesministeren
fordi det er med til at skabe virkelyst og vækst
også uden for de store byer.
Regeringen ønsker derfor på sigt at udflytte flere
statslige arbejdspladser. Det står også klart i re-
geringsgrundlaget.
Vi kommer derfor til at følge erfaringerne med
de igangværende udflytninger tæt.
Regeringen vil fremlægge en plan for de nye ud-
flytninger i 2018.
Det er som sagt et vigtigt mål for mig som be-
skæftigelsesminister, at jeg aktivt understøtter
vækstdagsordenen.
Det gør jeg i forhold til udflytningen af arbejds-
pladser, men også på mange andre områder.
Siden april 2016 er antallet af fuldtidspersoner
på kontanthjælp, uddannelseshjælp og integrati-
onsydelse faldet med 5.200 fuldtidspersoner.
Regeringen har indført et kontanthjælpsloft og
en 225-timersregel, som sikrer, at det bedre kan
betale sig at arbejde.
Beskæftigelsesindsatsen
Jobreformen
9
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 81: Spm. om at oversende sit talepapir fra temamødet den 26/4-17, til beskæftigelsesministeren
Det er vigtigt i hele landet
men selvfølgelig
særligt i de områder, hvor der er flere jobs i den
lavere ende af lønskalaen.
Og lad mig i den sammenhæng slå fast, at kon-
tanthjælpsloftet ikke har fået flere til at flytte til
landkommunerne.
En opgørelse over flytninger blandt personer i
kontanthjælpssystemet i 4. kvartal 2016 viser, at
der
ikke
har været flere flytninger efter indførel-
sen af kontanthjælpsloftet og 225-timersreglen.
Faktisk har der været lidt færre flytninger sam-
menlignet med samme kvartal de to foregående
år.
Afslutning
Jeg håber, at min gennemgang af nogle af de ini-
tiativer regeringen allerede har taget samt de
fremadrettede fokusområder, har givet alle med-
lemmer af udvalget et godt indblik i, at regerin-
gen arbejder dedikeret for at sikre, at opsvinget
bider sig fast - og kommer hele Danmark til
gavn.
Tak for ordet!
10