Udvalget for Landdistrikter og Øer 2016-17
ULØ Alm.del
Offentligt
1758863_0001.png
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om ministeren er enig med ITD, 3F Transport og Dansk Industri i, at der er mangel på uddannede lastbilchauffører, og at manglen på chauffører udgør et problem for branchen, til transport-, bygnings- og boligministeren
1758863_0002.png
Det fremgår af uddannelsesdirektivet, at for at blive lastbilchauffør skal man
gennemføre en grundlæggende kvalifikationsuddannelse af mindst fire ugers
varighed, som bl.a. skal fokusere på brændstoføkonomisk kørsel, sundhed,
færdsels- og miljøsikkerhed, service og logistik.
Det fremgår desuden, at alle lastbilchauffører skal gennemføre fem dages efter-
uddannelse hvert femte år. Efteruddannelsen tager udgangspunkt i de emner,
der undervises i på den grundlæggende kvalifikationsuddannelse.
Efter endt grundlæggende kvalifikationsuddannelse eller efteruddannelse ud-
stedes et chaufføruddannelsesbevis til chaufføren, der har en gyldighed på 5 år.
Efter at have gennemført ny efteruddannelse af fem dages varighed, vil chauf-
føren få udstedt et nyt chaufføruddannelsesbevis.
Der arbejdes i øjeblikket på EU-plan med en revision af reglerne for chauffør-
uddannelser i uddannelsesdirektivet.
Det er min forventning, at revisionen kan bidrage til en modernisering af
chaufførerhvervet til gavn for rekrutteringen af nye chauffører. I revisionen af
direktivet foreslås det bl.a., at det præciseres, at efteruddannelsen skal omfatte
mindst ét emne om trafiksikkerhed, og at uddannelsen skal være relevant for
det arbejde, som den konkrete chauffør udfører.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Ole Birk Olesen
dets forordning (EØF) nr. 3820/85 samt Rådets direktiv 91/439/EØF og om ophæ-
velse af Rådets direktiv 76/914/EØF.