Udvalget for Landdistrikter og Øer 2016-17
ULØ Alm.del
Offentligt
1741758_0001.png
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2017 - 1601
Doknr.
455434
Dato
05-04-2017
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer har d. 16. marts 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 71 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besva-
res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål nr. 71:
”Vil ministeren kommentere henvendelsen af
7/3-17 fra Jørgen Møller, Fejø, om den
blå landevej
fordelingsnøgle, jf. ULØ alm. del
– bilag 88?”
Svar:
Tilskudsordningen til nedsættelse af færgetakster for personbefordring til og fra visse
øer er baseret på det såkaldte landevejsprincip.
Med landevejsprincippet forstås, at prisen for at sejle svarer til omkostningen ved at
køre en tilsvarende strækning på landevej.
For så vidt angår det teknisk udregnede tilskudsbehov henvises til besvarelsen af
spørgsmål 70.
I og med at den gældende ordning er en udmøntning af landevejsprincippet, betyder
det overordnet, at ruter, hvor priserne allerede var relativt lave, har haft et mindre til-
skudsbehov end de ruter, hvor priserne var høje.
Tilskuddet til personbefordring tager altså ikke sigte på, at alle kommuner kan nedsæt-
te taksterne med samme procentdel
som det var udgangspunktet for de tekniske
beregninger af tilskudsbehovet på godsområdet. Formålet er at kompensere for det
indtægtstab, der ville være, hvis alle rejser blev afregnet efter det definerede lande-
vejsprincip. Dermed er tilskuddet målrettet i forhold til de steder, hvor kunderne samlet
set betalte de højeste priser i forhold til sejllængden.
Med venlig hilsen
Simon Emil Ammitzbøll