Udvalget for Landdistrikter og Øer 2016-17
ULØ Alm.del
Offentligt
1741756_0001.png
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2017 - 1600
Doknr.
455433
Dato
05-04-2017
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer har d. 16. marts 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 70 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besva-
res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål nr. 70:
”Vil ministeren kommentere materialet fra
foretrædet den 15/3-17 fra Sammenslutnin-
gen af Danske Småøer, Småøernes Færgeselskaber og Færgesekretariatet, jf. ULØ
alm. del
– bilag 90?”
Svar:
Erfaringerne med tilskudsordningen til nedsættelse af færgetakster på passagerområ-
det er overordnet meget positive. Mange af de omfattede færgeruter har på tværs af
landet oplevet stigninger på passagerområdet i efterårssæsonen. Jeg er enig med
Sammenslutningen af Danske Småøer, Småøernes Færgeselskaber og Færgesekre-
tariatet i, at takstnedsættelser har stor betydning ift. at understøtte turismen og styrke
bosætningen på øerne.
I det fremsendte materiale til foretrædet for Udvalget for Landdistrikter og Øer er det
anført, at grundtaksten på 20,22 kr. pr. passager for en returbillet er en hindring for, at
nogle ruter kan sænke billetprisen, da taksterne allerede er lavere end grundtaksten.
Det skal i den forbindelse oplyses, at grundtaksten er en forudsætning, der indgår i
den tekniske beregning af tilskudsbehovet. Den konkrete udmøntning af ordningen,
herunder fastlæggelse af takststrukturen, tilrettelægges lokalt. Der er således ikke
noget krav om, at alle billetter skal omfatte en grundtakst på 20,22 kr.
I materialet foreslås, at de nye midler til nedsættelse af færgetakster for personbefor-
dring fra 2017 og frem fordeles på en anden måde end den nuværende fordelingsnøg-
le.
Ministeriet har forstået forslaget sådan, at alle de nye midler foreslås fordelt således,
at alle ruter
undtagen ruten til Fanø, som efter forslaget ikke skal have andel i de
nye midler - når op på 43 procent af det beregnede tilskudsbehov for de enkelte ruter,
som findes i rapporten
Analyse af konkurrencemæssig ligestilling af små øer og
økommuner fra 2015.
Det skal hertil indledningsvist bemærkes, at det fremgår af aftalen om finansloven for
2017, at forslaget om nye midler til nedsættelse af færgetakster bygger videre på lan-
devejsprincippet. Det bemærkes, at der var bred politisk opbakning til udformningen af
landevejsprincippet i forbindelse med ordningens etablering pr. 1. august 2016.
Ordningen fra 2016 bygger på et teknisk beregnet finansieringsbehov for de enkelte
færgeruter ved en nedsættelse af færgetakster for personbefordring efter et lande-
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 70: Spm. om kommentar til materialet fra foretrædet den 15/3-17 fra Sammenslutningen af Danske Småøer, Småøernes Færgeselskaber og Færgesekretariatet, jf. ULØ alm. del - bilag 90, til økonomi- og indenrigsministeren
1741756_0002.png
vejsprincip i skuldersæsonen. De tekniske beregninger tager udgangspunkt i en af-
grænsning af tilskudsperioden, der dækker april, maj, juni, de sidste to tredjedele af
august, september, oktober og den første halvdel af november.
Udgangspunktet for de tekniske beregninger af landevejsprincippet er, at der betales
for biler m.v. og hver enkelt passager for sig. Det er lagt til grund, at der afregnes med
1,28 kr. for en passagerbillet og 3,66 kr. for en personbil. Dertil er der indregnet en
grundtakst på 20,22 kr. pr passagerreturbillet (2016-tal).
Endelig er der enkelte ruter, som på baggrund af de tekniske beregninger ikke havde
et tilskudsbehov eller et meget lille behov, fordi billetpriserne samlet set allerede var
lave ved ordningens etablering. Der var bred politisk enighed om at justere modellen,
så de pågældende ruter alligevel får et tilskud på 20 procent af omsætningen i 2013
for passagerbefordring i skuldersæsonerne.
Det er således med modellen sikret, at alle færgeruter bliver tilgodeset med tilskuds-
ordningen.
For så vidt angår det konkrete forslag til en ændret fordeling af de nye midler til ord-
ningen, skal det bemærkes, at grundtaksten på 20,22 kr. som beskrevet foran ikke
indgik i beregningerne af tilskudsbehovet i rapporten fra 2015. Desuden gik beregnin-
gerne i rapporten på omkostningerne ved indførsel af et landevejsprincip hele året
inkl. højsæsonen.
Endelig ses der ikke i det fremsendte nogen nærmere begrundelse for forslaget om, at
Fanø-ruten ikke skal have andel i de nye midler.
Rent teknisk skal det bemærkes, at når der i forslaget henvises til tilskudsbehovet
ifølge rapporten, henvises der til rapportens beregninger for så vidt angår tilskudsbe-
hovet ved indførsel af et landevejsprincip, hvor der regnes med 2,5 passager pr. bil.
Det giver et større tilskudsbehov end i den i lovgivningen anvendte model for lande-
vejsprincippet, hvor det som nævnt er lagt til grund, at der betales for bil m.v. og hver
enkelt passager for sig.
Såfremt de nye tilskudsmidler fordeles som foreslået af Sammenslutningen af Danske
Småøer, Småøernes Færgeselskaber og Færgesekretariatet fordeles midlerne ikke
længere efter de beregningsforudsætninger, der ligger til grund for det landevejsprin-
cip, der blev fastlagt ved ordningens indførelse i 2016.
Sammenfattende kan jeg oplyse, at i overensstemmelse med finanslovsaftalen er det i
det kommende lovforslag lagt til grund, at de nye midler til nedsættelse af færgetak-
ster for personbefordring fordeles efter samme fordelingsnøgle, som de allerede ud-
møntede midler.
Jeg vil imidlertid samtidigt gerne henlede opmærksomheden på, at det hidtil har været
hensigten, at tilskudsordningerne til nedsættelse af færgetakster skulle evalueres efter
fire år, dvs. i 2020. Men i lyset af at der er sket ganske meget på området inden for få
år, overvejer jeg i øjeblikket at fremrykke evalueringen. Drøftelser om en eventuelt
ændret fordelingsnøgle vil således hensigtsmæssigt kunne ske, når en evaluering er
gennemført.
Med venlig hilsen
Simon Emil Ammitzbøll
2