Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2017 - 1600
Doknr.
455433
Dato
05-04-2017
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer har d. 16. marts 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 70 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besva-
res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål nr. 70:
”Vil ministeren kommentere materialet fra
foretrædet den 15/3-17 fra Sammenslutnin-
gen af Danske Småøer, Småøernes Færgeselskaber og Færgesekretariatet, jf. ULØ
alm. del
– bilag 90?”
Svar:
Erfaringerne med tilskudsordningen til nedsættelse af færgetakster på passagerområ-
det er overordnet meget positive. Mange af de omfattede færgeruter har på tværs af
landet oplevet stigninger på passagerområdet i efterårssæsonen. Jeg er enig med
Sammenslutningen af Danske Småøer, Småøernes Færgeselskaber og Færgesekre-
tariatet i, at takstnedsættelser har stor betydning ift. at understøtte turismen og styrke
bosætningen på øerne.
I det fremsendte materiale til foretrædet for Udvalget for Landdistrikter og Øer er det
anført, at grundtaksten på 20,22 kr. pr. passager for en returbillet er en hindring for, at
nogle ruter kan sænke billetprisen, da taksterne allerede er lavere end grundtaksten.
Det skal i den forbindelse oplyses, at grundtaksten er en forudsætning, der indgår i
den tekniske beregning af tilskudsbehovet. Den konkrete udmøntning af ordningen,
herunder fastlæggelse af takststrukturen, tilrettelægges lokalt. Der er således ikke
noget krav om, at alle billetter skal omfatte en grundtakst på 20,22 kr.
I materialet foreslås, at de nye midler til nedsættelse af færgetakster for personbefor-
dring fra 2017 og frem fordeles på en anden måde end den nuværende fordelingsnøg-
le.
Ministeriet har forstået forslaget sådan, at alle de nye midler foreslås fordelt således,
at alle ruter
–
undtagen ruten til Fanø, som efter forslaget ikke skal have andel i de
nye midler - når op på 43 procent af det beregnede tilskudsbehov for de enkelte ruter,
som findes i rapporten
Analyse af konkurrencemæssig ligestilling af små øer og
økommuner fra 2015.
Det skal hertil indledningsvist bemærkes, at det fremgår af aftalen om finansloven for
2017, at forslaget om nye midler til nedsættelse af færgetakster bygger videre på lan-
devejsprincippet. Det bemærkes, at der var bred politisk opbakning til udformningen af
landevejsprincippet i forbindelse med ordningens etablering pr. 1. august 2016.
Ordningen fra 2016 bygger på et teknisk beregnet finansieringsbehov for de enkelte
færgeruter ved en nedsættelse af færgetakster for personbefordring efter et lande-