Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2017 - 1234
Doknr.
451019
Dato
23-03-2017
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer har d. 28. februar 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 66 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besva-
res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål nr. 66:
”Hvilke overvejelser gør ministeren sig om fordelingsnøglen for fordelingen af tilskud-
det til nedsættelse af færgetakster for biler og passager m.m. mellem kommunerne på
baggrund af tilkendegivelserne på udvalgets høring den 22/2-17 om konsekvenserne
af fordelingsnøglen i praksis?
Videoen fra høringen fremgår her:
http://www.ft.dk/Folketinget/udvalg_delegationer_kommissioner/Udvalg/Udvalget_
for_Landdistrikter_og_oer/Video.aspx?s=20161&m=tv.3697&as=1#player”
Svar:
På baggrund af den åbne udvalgshøring d. 22. februar er det tydeligt, at erfaringerne
med tilskudsordningen til nedsættelse af færgetakster på både passager- og godsom-
rådet overordnet set er meget positive. Mange af de omfattede færgeruter har på
tværs af landet oplevet stigninger på passagerområdet i efterårssæsonen.
På høringen blev det ad flere omgange tilkendegivet, at fordelingen af tilskuddet til
passagerbefordring mellem kommunerne ikke giver færgeruterne lige muligheder for
at nedsætte færgetaksterne i praksis.
I den forbindelse blev fordelingen af tilskudsmidlerne mellem de to færgeruter til Orø
nævnt flere gange.
Tilskuddet til kommunerne på passagerområdet er beregnet med udgangspunkt i det
såkaldte landevejsprincip.
Med landevejsprincippet forstås, at prisen for at sejle svarer til omkostningen ved at
køre en tilsvarende strækning på landevej.
Formålet med tilskuddet til personbefordring er derfor ikke, at alle kommuner kan ned-
sætte taksterne med samme procentdel, men derimod at give tilskud til at nedsætte
færgetaksterne med udgangspunkt i landevejsprincippet. Den faktiske procentvise
nedsættelse af færgetaksterne beror således på det oprindelige takstniveau.
En kommune, som har flere kommunale færgeruter, har mulighed for selv at ændre
den interne fordeling mellem kommunens færgeruter, hvis det lokalt vurderes, at der
er grundlag herfor.