Udvalget for Landdistrikter og Øer 2016-17
ULØ Alm.del
Offentligt
1735875_0001.png
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2017 - 1234
Doknr.
451019
Dato
23-03-2017
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer har d. 28. februar 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 66 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besva-
res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål nr. 66:
”Hvilke overvejelser gør ministeren sig om fordelingsnøglen for fordelingen af tilskud-
det til nedsættelse af færgetakster for biler og passager m.m. mellem kommunerne på
baggrund af tilkendegivelserne på udvalgets høring den 22/2-17 om konsekvenserne
af fordelingsnøglen i praksis?
Videoen fra høringen fremgår her:
http://www.ft.dk/Folketinget/udvalg_delegationer_kommissioner/Udvalg/Udvalget_
for_Landdistrikter_og_oer/Video.aspx?s=20161&m=tv.3697&as=1#player”
Svar:
På baggrund af den åbne udvalgshøring d. 22. februar er det tydeligt, at erfaringerne
med tilskudsordningen til nedsættelse af færgetakster på både passager- og godsom-
rådet overordnet set er meget positive. Mange af de omfattede færgeruter har på
tværs af landet oplevet stigninger på passagerområdet i efterårssæsonen.
På høringen blev det ad flere omgange tilkendegivet, at fordelingen af tilskuddet til
passagerbefordring mellem kommunerne ikke giver færgeruterne lige muligheder for
at nedsætte færgetaksterne i praksis.
I den forbindelse blev fordelingen af tilskudsmidlerne mellem de to færgeruter til Orø
nævnt flere gange.
Tilskuddet til kommunerne på passagerområdet er beregnet med udgangspunkt i det
såkaldte landevejsprincip.
Med landevejsprincippet forstås, at prisen for at sejle svarer til omkostningen ved at
køre en tilsvarende strækning på landevej.
Formålet med tilskuddet til personbefordring er derfor ikke, at alle kommuner kan ned-
sætte taksterne med samme procentdel, men derimod at give tilskud til at nedsætte
færgetaksterne med udgangspunkt i landevejsprincippet. Den faktiske procentvise
nedsættelse af færgetaksterne beror således på det oprindelige takstniveau.
En kommune, som har flere kommunale færgeruter, har mulighed for selv at ændre
den interne fordeling mellem kommunens færgeruter, hvis det lokalt vurderes, at der
er grundlag herfor.
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 66: Spm. om ministerens overvejelser om fordelingsnøglen for fordelingen af tilskuddet til nedsættelse af færgetakster for biler og passager m.m. mellem kommunerne på baggrund af tilkendegivelserne på udvalgets høring den 22/2-17, til økonomi- og indenrigsministeren
1735875_0002.png
Der er heller ikke noget til hinder for, at Holbæk Kommune fordeler tilskuddet anderle-
des mellem den lokale og den private færgerute til Orø som følge af væsentlige for-
skydninger i trafiktallene, hvis der lokalt kan opnås enighed herom.
I forhold til en detaljeret forklaring af de tekniske beregninger, der ligger til grund for
fordelingsnøglen, henviser jeg til min besvarelse af alm. del. spørgsmål 65.
Det har hidtil været hensigten, at tilskudsordningerne til nedsættelse af færgetakster
skulle evalueres efter fire år, dvs. i 2020. Men i lyset af at der er sket ganske meget på
området inden for få år, overvejer jeg i øjeblikket at fremrykke evalueringen.
Indtil der ligger en evaluering, og der er taget stilling til resultatet, ligger fordelingen af
tilskuddene fast for den enkelte kommune.
Med venlig hilsen
Simon Emil Ammitzbøll
2