Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2017 - 1234
Doknr.
451019
Dato
23-03-2017
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer har d. 28. februar 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 65 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besva-
res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål nr. 65:
”Ministeren bedes sende udvalget en oversigt som udførligt og på pædagogisk vis
redegør for fordelingsnøglen for fordelingen af tilskuddet til nedsættelse af færgetak-
ster for biler, passagerer m.m. mellem kommunerne.”
Svar:
Tilskudsordningen til nedsættelse af færgetakster for personbefordring til og fra visse
øer er baseret på det såkaldte landevejsprincip.
Med landevejsprincippet forstås, at prisen for at sejle svarer til omkostningen ved at
køre en tilsvarende strækning på landevej.
Landevejsprincippet blev ved ordningens etablering i 2016 nærmere defineret til føl-
gende: Der betales for bil og hver enkelt passager hver for sig. Der blev lagt til grund,
at der for hver passager betales 1,28 kr. og for biler 3,66 kr. pr. sejlet kilometer. Der er
desuden foretaget særskilte beregninger for de øvrige billetkategorier. Dertil er der
indregnet en grundpris på 20,22 kr. pr. passager for en returbillet. Taksterne er angi-
vet i 2016-niveau.
Ordningen blev i første omgang indført for de såkaldte skuldersæsoner, som blev
afgrænset til april, maj, juni, de sidste to tredjedele af august, september, oktober og
den første halvdel af november.
Tilskudsordningen på passagerområdet adskiller sig således fra tilskudsordningen på
godsområdet, hvor der ydes et tilskud til den enkelte kommune til at nedsætte færge-
taksterne for gods med op til 80 pct.
Tilskuddet til personbefordring tager altså ikke sigte på, at alle kommuner kan nedsæt-
te taksterne med samme procentdel – som det var udgangspunktet for de tekniske
beregninger på godsområdet. Formålet er at kompensere for det indtægtstab, der ville
være, hvis alle rejser blev afregnet efter det definerede landevejsprincip.
Med henblik på beregningen af det samlede tilskudsbehov og fordelingen af tilskuds-
midlerne mellem kommunerne er der foretaget en teknisk beregning af tilskudsbeho-
vet for de enkelte færgeruter, hvis der gennemføres et landevejsprincip i skuldersæ-
sonerne.
Beregningerne omfatter passagerer, biler, busser, campingvogne, motorcykler og
knallerter mv. samt cykler. Passagerer og biler udgør langt de største kategorier.