Udvalget for Landdistrikter og Øer 2016-17
ULØ Alm.del
Offentligt
1721089_0001.png
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
ERHVERVSMINISTEREN
8. februar 2017
Endelig besvarelse af spørgsmål 5 alm. del stillet den 11. oktober 2016
efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål:
Vil ministeren i lyset af kommende lovforslag om ændring af planloven
kommentere henvendelsen af 10/10 2016 fra Ringkøbing-Skjern Kom-
mune, jf. ULØ alm. del – bilag 2, om:
a. Planer for en udvidelse af Adventure Park
b. Forslag om opførelse af hus i det åbne land mod nedrivning af andre
huse i det åbne land?
Svar:
Ringkøbing-Skjern Kommune har den 10. oktober 2016 rettet henvendel-
se om muligheden for en udvidelse af Adventure Park samt stillet forslag
til den kommende planlovsændring om model for opførelse af boliger i
det åbne land.
Jeg har den 15. december 2016 afgivet en foreløbig besvarelse af spørgs-
målet.
Adventure Park
Adventure Park ligger i det åbne land uden tilknytning til bymæssig be-
byggelse og i kystnærhedszonen 1,8 km nord for Ringkøbing. Der er ind-
rettet ferieboliger i en overflødiggjort staldbygning. Endvidere er der mi-
nigolf og lignende aktiviteter, som der er udarbejdet en lokalplan for.
Grundejeren har udformet et projekt, der indbefatter en ny lokalplan for et
ferie- og fritidsanlæg, som muliggør en intensiveret udnyttelse af eksiste-
rende byggeri samt en fysisk udvidelse i form af feriehytter, restaurant
mv.
I forlængelse af aftalen
Danmark i bedre balance
vil det fremsatte lov-
forslag om modernisering af planloven give øgede muligheder for at an-
vende overflødiggjorte bygninger til f.eks. ferieboliger og restaurant. Så-
fremt der fortsat er ubenyttede overflødiggjorte bygninger på grunden,
kan dette være relevant. Hvis der ønskes opført nye bygninger til ferie- og
fritidsanlæg skal sådanne imidlertid også fremover lokaliseres efter sam-
menhængende turistpolitiske overvejelser og kun i forbindelse med eksi-
sterende bysamfund eller større ferie- og fritidsbebyggelser, jf. planlovens
§ 5 b.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om kommentar til henvendelse af 10/10-16 fra Ringkøbing-Skjern Kommune om ændring af planloven, ULØ alm. del - bilag 2, til erhvervs- og vækstministeren
2/2
I henvendelsen spørges der desuden til de kommende muligheder i for-
bindelse med udpegning af udviklingsområder,
hvor der gives større ad-
gang til at planlægge for byudvikling og give tilladelse til anlæg i den kyst-
nære zone.
Ferie- og fritidsanlæg vil dog fortsat skulle lokaliseres i for-
bindelse med eksisterende bysamfund eller større ferie- og fritidsbebyg-
gelser, hvilket ikke er tilfældet for Adventure Park.
Forslag om opførelse af hus i det åbne land mod nedrivning af andre huse
i det åbne land
Ringkøbing-Skjern kommune har desuden sendt forslag om modeller til at
gøre det muligt at opføre boliger i det åbne land mod, at andre boliger
rives ned. Forslaget er ligeledes sendt ind som høringssvar i forbindelse
med høringen over lovforslaget om modernisering af planloven.
Jeg er meget opmærksom på behovet for at sikre gode løsninger i forhold
til at få nedrevet og fjernet bygninger, der er forladt og som forfalder i
både landsbyer og det åbne land. Udvalget vedrørende landsbyernes frem-
tid, der i henhold til aftalen om modernisering af planloven skal nedsæt-
tes, skal se på mulighed for at lave gode landsbyer, og de foreslåede mo-
deller kan indgå i udvalgets arbejde.
Kommunerne har allerede i dag vide muligheder for at planlægge for
landsbyer, både for landzonelandsbyer og for landsbyer, hvor der ønskes
egentlig byudvikling. Herudover er der i det fremsatte lovforslag om mo-
dernisering af planloven givet mulighed for, at kommunerne hvert fjerde
år i kommuneplanen kan udpege to landsbyer som omdannelseslandsbyer,
hvor reglerne vil være lempeligere end de almindelige landzoneregler. En
landsby kan således omdannes, f.eks. ved at landsbyens afgrænsning æn-
dres med henblik på, at bebyggelse et sted nedrives og erstattes et nyt sted
inden for en ny og mere rummelig afgrænsning af landsbyen.
For eksisterende boliger i det åbne land er der allerede efter hidtidig prak-
sis mulighed for at nedrive disse og erstatte dem med en ny bolig. Det er
en forudsætning, at det eksisterende beboelseshus ikke er så forfaldent, at
det ikke repræsenterer nogen værdi af betydning, dvs. udgør en ruin. Det
er endvidere en forudsætning, at det nye hus opføres med nogenlunde
samme udformning, beliggenhed og størrelse som det eksisterende gamle
hus. Herudover giver det fremsatte lovforslag nye muligheder for at skabe
attraktive boliger i landdistrikterne ved at udvide grænsen for de umid-
delbare rettigheder for om- og tilbygning af helårshuse.
Med venlig hilsen
Brian Mikkelsen