Udvalget for Landdistrikter og Øer 2016-17
ULØ Alm.del
Offentligt
1723325_0001.png
Ærø Kommune
Kommunaldirektør Lars Rud
Statene 2
5970 Ærøskøbing
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Kære Lars Rud
Sagsnr.
2016 - 4962
Doknr.
444461
Dato
14-02-2017
Tak for din henvendelse af 16. december 2016 vedrørende en privat operatørs planer
om at etablere færgesejlads mellem Marstal og Rudkøbing.
Det fremgår af henvendelsen, at ÆrøXpressen IVS (pr. 2/12-2016 omdannet til
ÆrøXpressen A/S) har meddelt Ærø Kommune, at selskabet har planer om at etable-
re færgesejlads mellem Marstal og Rudkøbing.
På den baggrund ønsker Ærø Kommune en række oplysninger til brug for en drøftelse
af mulighederne for, at ÆrøXpressen A/S kan omfattes af landevejsprincippet, dvs.
opnå tilskud til takstnedsættelser efter bekendtgørelse nr. 1057 af 29/6-2016 om ned-
sættelse af færgetakster for biler, passagerer mv. til og fra visse øer.
Økonomi- og Indenrigsministeriet kan i den anledning oplyse følgende:
Private færgeruter kan modtage tilskud gennem en kommune, jf. § 21 b, stk. 1, i be-
kendtgørelse nr. 798 af 24/06-2013 med senere ændringer af lov om kommunal udlig-
ning og generelle tilskud til kommuner.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslag nr. 179 om ændring af lov om kommunal
udligning og generelle tilskud til kommuner fremsat den 27. april 2016 af den tidligere
social- og indenrigsminister, at såfremt der på et senere tidspunkt måtte blive oprettet
en ny færgerute til en af de omfattede øer, vil denne også blive omfattet af ordningen
om nedsættelse af færgetakster. Der skal i givet fald tages konkret stilling til, hvorle-
des dette kan ske.
Endvidere fremgår det af lovbemærkningerne, at ordningen alene omfatter biler og
passagerer m.v., der transporteres på færger, som er i rutefart til og fra de pågælden-
de øer. Der ydes således ikke tilskud til anden form for transport af biler og passage-
rer m.v. til de pågældende øer, fx andre skibstyper eller sommerruter.
En ny færgerute til og fra en af de omfattede øer vil således også kunne omfattes af
tilskudsordningen.
Økonomi- og Indenrigsministeriet skal herved meddele, at der ikke kan træffes beslut-
ning om at udvide tilskudsordningen med ÆrøXpressen A/S, inden færgeruten er en
realitet. I forhold til at blive omfattet af ordningen om nedsættelse af færgetakster på
passagerområdet vil det være et krav, at der er tale om en færge i rutefart, og at det
ikke er en sommerrute.
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om kommentar til brevet af 16/1-17 fra Ærø Kommune til Økonomi- og Indenrigsministeriet om ÆrøXpressen, jf. ULØ alm. del - bilag 54, til økonomi- og indenrigsministeren
1723325_0002.png
Hvis en ny færgerute kan omfattes af tilskudsordningen på passagerområdet, er pro-
cessen i givet fald, at den nye færgerute bliver indføjet i Økonomi- og Indenrigsmini-
steriets bekendtgørelse om nedsættelse af færgetakster for biler, passagerer m.v. til
og fra visse øer. Der tilvejebringes herved hjemmel til, at den pågældende kommune
kan anvende en del af kommunens tilskud til den nye rute. Kommunens tilskud ligger
fast, og der tilføres således ikke nye midler til kommunen i tilfælde af etablering af en
ny færgerute, som er tilskudsberettiget.
Størrelsen af tilskuddet til en ny, privat færgerute vil bero på en dialog mellem den
pågældende kommune og færgeruten. Kommunen skal sikre, at der sker en ligelig
behandling mellem færgeruterne. Det forudsættes således, at kommunen yder til-
skuddet på en gennemsigtig og ikke-diskriminerende måde.
Der er ikke fastsat regler for processen i forbindelse med fastlæggelse af tilskud for en
ny, privat færgerute, herunder kriterier for fordelingen af kommunens tilskud. I dialo-
gen mellem kommunen og den nye, private færgerute kan bl.a. anvendes kriterier som
tal for forventet antal passager, forventet antal biler, skønnede omsætningstal for for-
skellige billetkategorier, sejlafstand m.v. Beslutningskompetencen ligger hos kommu-
nen.
Det påhviler kommunalbestyrelsen at sikre, at tilskud til nedsættelse af færgetakster
for biler, passagerer mv. til og fra den pågældende ø lokalt anvendes på en måde, der
ikke strider imod EU’s statsstøtteregler. Det er i den forbindelse vigtigt at understrege,
at der med ordningen alene kan ydes tilskud til nedsættelse af billetpriser for passa-
gerbefordring. Tilskud kan således ikke anvendes som driftsstøtte.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har overfor Økonomi- og Indenrigsministeriet
oplyst, at færgenæringen er fri i Danmark. Det betyder, at der ikke stilles krav om tilla-
delse til drift af færgeruter på kommercielle vilkår.
Færgeloven (lovbekendtgørelse nr. 915 af 27/08-2008 om færgefart) hører under
Transport-, Bygnings- og Boligministeriets ressortområde.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har oplyst, at færgeloven indeholder hjem-
mel til, at staten og kommunerne kan drive færgedrift for at sikre en effektiv opfyldelse
af samfundets behov for drift af færgeruter, ligesom staten og kommuner kan indgå
aftale med et rederi om drift af sådanne færgeruter.
Aftaler om drift af færgeruter skal i udgangspunkt indgås ved EU-udbud, idet aftaler
angående ruter med under 300.000 passagerer pr. år dog kan indgås efter indhentel-
se af interessetilkendegivelse, jf. nærmere bekendtgørelse nr. 508 af 16. maj 2013 om
færgefart.
Med venlig hilsen
Søren H. Thomsen
2