Udvalget for Landdistrikter og Øer 2016-17
ULØ Alm.del
Offentligt
1707910_0001.png
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
Sagsnr.
2016 - 9548
Doknr.
435085
Dato
04-01-2017
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer har d. 14. december 2016 stillet følgen-
de spørgsmål nr. 32 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren og transport- byg-
nings- og boligministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
udvalget.
Spørgsmål nr. 32:
”Er ministerierne i gang med en evaluering af en eller anden form for opfølgning på,
hvordan ordningen om tilskud til nedsættelse af færgetakster for godstransport til og
fra visse øer har virket i praksis, og hvad er i så fald status?”
Svar:
Jeg har aftalt med tranport-, bygnings- og boligministeren, at jeg besvarer spørgsmå-
let på vegne af os begge.
Som økonomi- og indenrigsminister har jeg ansvaret for de ikke-statslige færgeruter.
Eftersom transport-, bygnings- og boligministeren har ansvaret for de statslige færge-
ruter, har jeg til besvarelsen også indhentet bidrag fra ham.
For så vidt angår de ikke-statslige færgeruter er det mit indtryk, at ordningen om ned-
sættelse af færgetakster for godstransport generelt fungerer godt.
Det fremgår også af den tidligere social- og indenrigsministers besvarelse af ULØ alm.
del-spm. 110, der redegør for erfaringerne med godsordningen for de ikke-statslige
færgeruter.
Der er sidenhen foretaget en revidering af bekendtgørelse om nedsættelse af færge-
takster for godstransport til og fra visse øer, der tager hånd om de udfordringer, der
bl.a. blev peget på i opfølgningsredegørelserne.
I den nye bekendtgørelse er afgrænsningen af kategorien for varebiler blevet ændret,
således at ordningen nu omfatter ”varebiler på ikke over 3,5 tons, der helt eller delvist
er registreret til erhvervsmæssig kørsel, og som benyttes til erhvervsmæssig kørsel i
forbindelse med den konkrete overfart til og fra øen.” Derudover er det præciseret, at
trailere er omfattet af ordningen, og at det ikke er en forudsætning for at få nedsat
færgetakst, at traileren er spændt efter et køretøj.
Kommunerne skal inden udgangen af marts måned indsende deres opfølgningsrede-
gørelse for anvendelse af tilskud til nedsættelse af færgetakster for godstransport for
regnskabsåret 2016.
Igennem opfølgningsredegørelserne følger Økonomi- og Indenrigsministeriet således
med i, at ordningen fungerer i overensstemmelse med intentionen, og at tilskuddet
anvendes efter formålet.
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om evaluering af eller anden form for opfølgning på ordningen om tilskud til nedsættelse af færgetakster for godstransport, til økonomi- og indenrigsministeren og transport-, bygnings- og boligministeren
1707910_0002.png
I forhold til de statslige færgeruter, har Transport-, Bygnings- og Boligministeriet op-
lyst, at ”billetprisreduktionerne på Samsø-Kalundborg, Rønne-Ystad og Rønne-Køge,
der er de statslige færgeruter, som er omfattet af Aftale om en vækstpakke af juni
2014, er fuldt implementeret. Ministeriet modtager som led i den løbende kontraktop-
følgning trafiktal fra operatøren på ruterne, Danske Færger A/S. Ministeriet kan kon-
statere en fremgang i godsmængderne.”
Med venlig hilsen
Simon Emil Ammitzbøll
2