Udvalget for Landdistrikter og Øer 2016-17
ULØ Alm.del
Offentligt
1707372_0001.png
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Christiansborg
27. december 2016
Svar på Udvalget for Landdistrikter og Øers spørgsmål nr. 28
(Alm. del) af 1. december 2016 stillet efter ønske fra Magnus
Heunicke (S)
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, hvor mange færre milliarder til offentligt forbrug der vil
være i hver enkelt kommune og region i hvert år frem til og med 2025, hvis real-
væksten i det offentlige forbrug sættes ned til 0,3 pct. i stedet for hhv.
a. en vækst i det offentlige forbrug på 0,5 pct. som anført i V-regeringens 2025-
plan
b. en vækst i det offentlige forbrug på 0,6 pct. svarende til det demografiske træk.
Svar
Det bemærkes indledningsvist, at der ikke skønnes over det offentlige forbrug
fordelt på sektorer. Det skal ses i lyset af, at de økonomiske rammer i staten fast-
sættes ved de årlige finanslove, mens de for kommunernes og regionernes ved-
kommende fastsættes ved de årlige økonomiaftaler.
Nedenfor tages afsæt i forskellen i udviklingen i det samlede offentlige forbrug
ekskl. afskrivninger under de forskellige realvækstrater med udgangspunkt i skøn-
net for det offentlige forbrug ekskl. afskrivninger i 2016 fra
Økonomisk Redegørelse,
december 2016.
En årlig realvækst i det offentlige forbrug ekskl. afskrivninger på 0,5 pct. svarer til
en årlig stigning på ca. 2�½ mia. kr. Det er ca. 1 mia. kr. mere om året end den
tilsvarende stigning ved en årlig realvækst på 0,3 pct.,
jf. tabel 1.
En årlig realvækst i det offentlige forbrug ekskl. afskrivninger på 0,6 pct. svarer til
en årlig stigning på ca. 3 mia. kr. Det er i størrelsesordenen 1�½ mia. kr. mere om
året end den tilsvarende stigning ved en realvækst på 0,3 pct.,
jf. tabel 1.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om, hvor mange færre milliarder til offentligt forbrug der vil være i hver enkelt kommune og region i hvert år frem til og med 2025, hvis realvæksten i det offentlige forbrug sættes ned til 0,3 pct. i stedet for hhv. en vækst i det offentlige forbrug på 0,5 pct. og en vækst i det offentlige forbrug på 0,6 pct. svarende til det demografiske træk, til finansministeren
1707372_0002.png
Side 2 af 2
Tabel 1
Årlig ændring i det offentlige forbrug ekskl. afskrivninger ved forskellige realvækstrater, 2017-2025
Mia. kr., 2017-priser
Realvækst på 0,3 pct.
2017
1,4
2018
1,4
2019
1,4
2020
1,4
2021
1,4
2022
1,5
2023
1,5
2024
1,5
2025
1,5
a. Realvækst på 0,5 pct.
-
ift. realvækst på 0,3 pct.
2,4
1,0
2,4
1,0
2,4
1,0
2,4
1,0
2,4
1,0
2,4
1,0
2,5
1,0
2,5
1,0
2,5
1,0
b. Realvækst på 0,6 pct.
-
ift. realvækst på 0,3 pct.
2,9
1,4
2,9
1,4
2,9
1,5
2,9
1,5
2,9
1,5
2,9
1,5
3,0
1,5
3,0
1,5
3,0
1,5
Anm.: Beregningerne er foretaget på baggrund af det offentlige forbrug ekskl. afskrivninger.
Kilde: Danmarks Statistik og egne beregninger.
Det bemærkes, at udviklingen i det demografiske træk
ikke
kan omregnes til kon-
krete merudgifter. Beregningen af det demografiske træk er af ren mekanisk karak-
ter, og det bør derfor ikke uden videre sidestilles med en given vækst i det offent-
lige forbrug.
Der er således en række forbehold, som skal holdes for øje i forbindelse med
tolkningen af det demografiske træk. For eksempel tager beregningen ikke højde
for faldende marginalomkostninger for nye brugere af den offentlige service.
Derudover vil en stigning i befolkningen ikke automatisk afstedkomme en pro-
portionel stigning i udgifterne til kollektivt offentlige forbrug (administration, for-
svar, politi, retsvæsen mv.).
Med venlig hilsen
Finansministeren