Udvalget for Landdistrikter og Øer 2016-17
ULØ Alm.del
Offentligt
1680468_0001.png
26. oktober 2016
J.nr. 16-1523155
Til Folketinget – Udvalget for Landdistrikter og Øer
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 2 af 6. oktober 2016 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Lennart Damsbo-Andersen (Socialdemokratiet).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om ændringen af grænsen på afgiftsfri landstrøm, så det kan kommer Venø Færgen til gavn fremadrettet, til skatteministeren
1680468_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes - evt. med bidrag fra energi-, forsynings- og klimaministeren
- kommentere artiklen ”Venø Færgen bliver grøn” i bladet Ø-FÆRGERNE fra
maj 2016, herunder forholde sig til:
a. Muligheden for at ændre på grænsen på afgiftsfri landstrøm, så det også
kommer Venø Færgen til gavn fremadrettet
b. Hvordan regeringen i øvrigt vil fremme omstillingen fra diesel til el ift. strømforbruget
på færgerne til landets småøer.
Svar
Regeringen ønsker at skabe gode vilkår for anvendelse af miljøvenlig elektricitet frem for
fossile brændsler og har derfor den 5. oktober 2016 fremsat et lovforslag (L29), der vil
skabe gode vilkår herfor, også for mindre erhvervsskibe, bl.a. mindre ø-færger, såsom
Venø Færgen som der spørges til.
Formålet med forslaget er at ophæve kravet om en minimums-bruttotonnage på 400 t
ved anvendelse af godtgørelsesbestemmelsen i lov om afgift af elektricitet om levering af
landstrøm til skibe.
Forslaget vil betyde, at alle erhvervsmæssige skibe, der i øvrigt opfylder betingelserne i
godtgørelsesbestemmelsen, potentielt vil kunne få leveret elektricitet fra land til en sats på
0,4 øre pr. kWh.
Skibe med en bruttotonnage på under 400 t har hidtil betalt fuld elafgift af deres eventuel-
le forbrug af elektricitet produceret på land.
Som det fremgår af bemærkningerne til L29, blev den nugældende afgiftsnedsættelse for
landstrøm vedtaget i 2014 og trådte i kraft i september 2015. Forud for ikrafttrædelsen
blev afgiftsnedsættelsen i henhold til energibeskatningsdirektivet godkendt af Rådet for
en periode på seks år med udløb i 2021. Det skal derfor afklares med Europa-
Kommissionen, om ændringen af ordningen kræver en ny godkendelse. Ikrafttrædelses-
tidspunktet vil derfor afhænge af, om ændringen kan rummes inden for den eksisterende
godkendelse, eller om det er nødvendigt med en ny godkendelsesproces.
For så vidt angår spørgsmålets pkt. b, har regeringen i sin 2025-plan lagt op til at afskaffe
PSO´en og i stedet finansiere udbygningen af vedvarende energi over finansloven. Dette
vil betyde en besparelse på elregningen for alle erhverv - herunder for færger - og vil her-
ved fremme incitamentet til at omstille færgedriften fra diesel til elektricitet.
Side 2 af 2