Udvalget for Landdistrikter og Øer
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2017-4076
Doknr.
486774
Dato
27-09-2017
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer har den 30. august 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 141 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besva-
res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Roger Courage Matthisen (ALT).
Spørgsmål nr. 141:
”Ministeren
bedes kommentere artiklen i NB Økonomi, Økonomisk Ugebrev for den
offentlige sektor, 22/8-17:
”Kommuner får millionbonus for at eksportere
sociale klien-
ter”.
http://nb-økonomi.dk/topnyhed/kommuner-faar-millionbonus-eksportere-
socialeklienter/”
Svar:
Jeg skal indledningsvist sige, at jeg ikke er enig i artiklens konklusion om, at kommu-
ner får en millionbonus for at eksportere sociale klienter. Artiklen bygger således også
sine konklusioner på en fejlagtig fortolkning af det kommunale tilskuds- og udlignings-
system.
Den kommunale finansiering er gennem en årrække gået i retning af mindre finansie-
ring gennem refusion, dvs. direkte statslig kompensation for afholdte udgifter, med
henblik på mere generel finansiering efter objektive kriterier gennem tilskuds- og ud-
ligningssystemet. Fx med den seneste omlægning af refusionssystemet på beskæfti-
gelsesområdet, som styrker kommunernes økonomiske incitamenter til at få ledige
hurtigt i arbejde.
Finansiering efter objektive kriterier indebærer netop, at der tages udgangspunkt i
baggrundsforhold hos befolkningen eller i kommunen, som tilsiger et højere eller lave-
re niveau af udgifter. Disse baggrundsforhold er afspejlet igennem en række kriterier,
som tilsammen ligger til grund for et opgjort udgiftsbehov i udligningen. Når der an-
vendes så mange kriterier er det også for, at der ikke er enkelte kriterier, fx som krite-
riet vedr. personer uden beskæftigelse, som kan få så stor betydning, at kommuner
ikke samlet vil opnå en gevinst ved at få borgere i beskæftigelse.
Kriterierne er baseret på statistikker, som vil have en vis forsinkelse. Derfor vil en
kommunes udligningstilskud typisk udvikle sig op eller ned med en vis forsinkelse, når
kommunen får flere eller færre borgere, der fx er ledige. Men denne forsinkelse har
grundlæggende ikke betydning for kommunernes incitamenter.
Artiklen bygger konkret sine konklusioner på, at det socioøkonomiske udgiftsbehov i
den kommunale udligning opgøres ud fra statistikker, der viser registreringer to til tre
år før tilskudsåret. Det vil fx sige, at når udligningen for 2018 blev opgjort i foråret
2017, skete det på grundlag af de senest tilgængelige statistikker, som typisk var op-
gjort for årene 2015 eller 2016.