Udvalget for Landdistrikter og Øer 2016-17
ULØ Alm.del
Offentligt
1688216_0001.png
10. november 2016
J.nr 16-1557282.
Moms, Afgifter og Told
KER, AFL
Samrådsspørgsmål A-D
- Tale til besvarelse af spørgsmål A-D den 10. november 2016
Spørgsmål
Samrådsspørgsmål A
Vil ministrene uddybende, jf. spørgsmål 183, re-
degøre for udmøntningen af tilskuddet til ned-
sættelse af færgetakster for biler, passagerer m.v.
til og fra øer i forhold til SKAT´s vurdering af, at
tilskuddet er momspligtig?
Samrådsspørgsmål B
Ministrene bedes kommentere artiklen på
www.tvsyd.dk 28/9-16: ”Fanøfærgens billetpriser
bliver alligevel ikke så billige”, hvori Fanøs
borgmester, Erik Nørreby, Venstre, om moms-
pligt på tilskud til lavere billetpriser siger, at det
er ved at udvikle sig til en farce.
Samrådsspørgsmål C
Hvilke initiativer vil ministrene tage for at sikre
en reel nedsættelse af færgetaksterne på 95 mio.
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 10/11-16 om momspligt af tilskud til nedsættelse af færgetakster, til skatteministeren
1688216_0002.png
kr. i 2017 og frem, som lovet af regeringen, DF,
LA og KF i aftalen af 9/2-16 om vækst og udvik-
ling i hele Danmark og i det vedtagne lovforslag
om nedsættelse af færgetakster for biler, passage-
rer m.v. til og fra visse øer?
Samrådsspørgsmål D
Vil ministrene uddybende, jf. ULØ alm. del -
spørgsmål 3, redegøre for momsreglerne for til-
skud til nedsættelse af færgetakster for gods-
transport til og fra øerne?
Indledning
Først og fremmest tak til udvalget for spørgsmå-
lene. Jeg synes, at det er positivt, at vi i dag sam-
let får mulighed for at gennemgå, hvilke udfor-
dringer vi står overfor i denne sag.
Momsens betydning for de billetprisreduktioner,
der er vedtaget på færgeområdet, har efterhånden
været genstand for en del omtale i pressen. Og
jeg er godt klar over, at det er en teknisk og
kompleks problemstilling at sætte sig ind i.
Det skal selvfølgelig ikke være sådan, som det har
været beskrevet i pressen, at ”staten giver med
den ene hånd, for så blot at tage med den anden
hånd”.
Side 2 af 11
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 10/11-16 om momspligt af tilskud til nedsættelse af færgetakster, til skatteministeren
1688216_0003.png
Jeg kan godt forstå, at det kan virke ulogisk, at
der skal betales moms af tilskud, som det offent-
lige giver. Men i nogle tilfælde kan tilskud side-
stilles med enhver anden form for betaling for en
ydelse, og der er ingen forskel på den momsmæs-
sige behandling, om det er det offentlige eller det
private, der betaler for ydelsen.
Omvendt vil betalinger eller tilskud, der ikke di-
rekte eller indirekte kan kobles sammen med en
levering af en vare eller en ydelse, falde udenfor
momsens anvendelsesområde.
Denne sondring mellem generelle tilskud og til-
skud, der udgør betaling for levering af specifikke
varer og ydelser er relevant også i relation til fær-
ger.
Når man ser på de tilskud, der gives til færgeope-
ratørerne, kan der både være tale om generelle
driftstilskud, som falder udenfor momsens an-
vendelsesområde. Men der kan også være tilskud
til færgeoperatørerne, som udgør en betaling for
en konkret ydelse. Dette gælder fx de pristilskud,
der gives til billetprisreduktion, og som er øre-
mærket til at nedsætte priserne på færgeoverfar-
ten.
Side 3 af 11
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 10/11-16 om momspligt af tilskud til nedsættelse af færgetakster, til skatteministeren
1688216_0004.png
Jeg har forståelse for, at det kan være svært at
sætte sig ind i, hvorfor der skal være denne for-
skel på generelle tilskud og konkrete pristilskud.
Men det er helt grundlæggende for momsen, at
når en transaktion udgør ”levering mod betaling”
er vi inden for momsloven, og hvis denne betin-
gelse ikke er opfyldt, er vi udenfor momsloven.
Jeg skal erindre om, at de danske momsregler ba-
serer sig på fælles EU-regler, som Danmark er
forpligtet til at efterleve. EU-reglerne fortolkes af
EU-Domstolene, og på dette område har der væ-
ret flere domme, der fastslår, hvornår et tilskud
er momspligtigt. Den seneste EU-dom [Rayon
D’or] var en fransk sag om et plejehjem, hvor de
tilskud, den franske stat gav, og som var udmøn-
tet som taxametertilskud, var momspligtige.
Men nu til spørgsmålene. Det er aftalt med soci-
al- og indenrigsministeren og transport- og byg-
ningsministeren, at jeg indledningsvis redegør
for, hvordan det generelt forholder sig med
momsreglerne og tilskud, der ydes til billetprisre-
duktion af færgetakster, som er omtalt i samråds-
spørgsmål A og D.
Side 4 af 11
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 10/11-16 om momspligt af tilskud til nedsættelse af færgetakster, til skatteministeren
1688216_0005.png
Udvalget har på forhånd modtaget de skriftlige
besvarelser af almindelig del spørgsmål 183 og 3,
som omhandler det samme som samrådsspørgs-
målene.
Derfor vil jeg nu læse op, hvad der fremgår af
besvarelsen af spørgsmål 183 og 3
[Besvarelserne
af de skriftlige udvalgsspørgsmål læses
op]
”Det følger helt grundlæggende af momsloven, at
når man leverer en vare eller ydelse mod betaling,
er der tale om en leverance, som er omfattet af
momslovens anvendelsesområde, og betalingen
skal derfor medregnes til momsgrundlaget. Til-
skud kan i nogle tilfælde anses for at udgøre en
sådan betaling for en leverance.
Tilskud kan både ydes til momspligtige og
momsfrie formål. Betaling i form af et tilskud
skal sidestilles med enhver anden form for beta-
ling. Hvis en færgeoperatør leverer ydelser i form
af transport af biler, gods og passagerer m.v., og
færgeoperatøren modtager et pristilskud til ned-
sættelse af færge-taksterne, skal tilskuddet derfor
som udgangspunkt medregnes til momsgrundla-
get.
Side 5 af 11
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 10/11-16 om momspligt af tilskud til nedsættelse af færgetakster, til skatteministeren
1688216_0006.png
Det skal dog bemærkes, at det beror på en kon-
kret vurdering af det enkelte tilskud, hvorvidt det
er omfattet af momslovens anvendelsesområde.
Tilskud, der fx ikke påvirker prisen, vil fortsat
falde udenfor momslovens anvendelsesområde.
Dette gælder eksempelvis de generelle tilskud
(modsat konkrete tilskud til prisnedsættelser),
som Transport- og Bygningsministeriet yder til
færgeoperatører i medfør af de statslige færge-
kontrakter om besejlingen af Bornholm og
Samsø.
Hvis en tilskudsmodtager både leverer momsplig-
tig godstransport og momsfri passagertransport,
kan tilskudsmodtageren fradrage købsmomsen af
indkøb til den momspligtige aktivitet, men ikke til
den momsfrie aktivitet.
Tilskudsmodtagere, der har blandede momsplig-
tige og momsfrie aktiviteter, kan derfor fradrage
for den del af momsen, som forholdsmæssigt
svarer til omsætningen i den momspligtige del af
virksomheden. De økonomiske konsekvenser
som følge af, at et tilskud skal medregnes til
momsgrundlaget, er forskellige for den enkelte
tilskudsmodtager. Dette skyldes, at tilskudsmod-
Side 6 af 11
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 10/11-16 om momspligt af tilskud til nedsættelse af færgetakster, til skatteministeren
1688216_0007.png
tagerne har forskellig fordeling af henholdsvis
momspligtig og momsfri omsætning i deres virk-
somhed, hvilket har betydning for beregningen af
den delvise momsfradragsprocent.
Fradragsprocenten opgøres som den momsplig-
tige omsætning divideret med den samlede
momspligtige og momsfrie omsætning.
Da de økonomiske konsekvenser beror på fær-
geoperatørens konkrete momsforhold, er det ik-
ke muligt at afgøre, om det samlet set medfører
en øget afgiftsbelastning for den enkelte færge-
operatør, at et pristilskud skal medregnes til
momsgrundlaget.
Generelt kan det lægges til grund, at transport af
biler og gods er momspligtige ydelser, og den del
af tilskuddet til færger, der er øremærket til at
sænke priserne for disse ydelser, skal derfor med-
regnes til grundlaget for den momspligtige om-
sætning, og dermed afregnes der moms af denne
del af tilskuddet. Personbefordring er til gengæld
en momsfri ydelse, og der skal derfor ikke afreg-
nes moms af tilskud til at sænke priserne på per-
sonbefordring.
Side 7 af 11
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 10/11-16 om momspligt af tilskud til nedsættelse af færgetakster, til skatteministeren
1688216_0008.png
Afgiftsbelastningen af tilskudsmodtagerne øges
dog ikke nødvendigvis svarende til den øgede
momspligtige omsætning (grundet momsen på
tilskud til godstransport), da færgeoperatørernes
adgang til momsfradrag også påvirkes, når tilskud
omfattes af momsloven, som følge af ændringer i
den delvise fradragsprocent.
Gives tilskud primært til momspligtige aktiviteter,
vil det øge den delvise fradragsprocent, hvilket vil
øge virksomhedernes adgang til at fradrage
købsmoms og energiafgifter samt reducere even-
tuel lønsumsafgiftsbetaling. Omvendt vil det re-
ducere den delvise fradragsprocent, hvis tilskud-
det primært gives til momsfrie aktiviteter. Af-
hængig af sammensætningen af færgernes aktivi-
teter på momspligtige og momsfri aktiviteter
samt anvendelsen af tilskuddene kan det således
resultere i uændret, øget eller reduceret moms-
fradrag for færgeoperatøren.
Det formodes dog, at tilskuddene primært gives
til prisnedsættelser på momsfri personbefordring,
hvilket vil trække i retning af en øget afgiftsbe-
lastning og dermed en reel reduktion af tilskud-
denes værdi.
Side 8 af 11
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 10/11-16 om momspligt af tilskud til nedsættelse af færgetakster, til skatteministeren
1688216_0009.png
Social- og indenrigsministeren oplyser, at der i
nogle tilfælde kan være et problem i forhold til
tilskud til nedsættelse af færgetakster og momsaf-
regning for de ikke-statslige færgeruter. Som det
fremgår af gennemgangen af momslovens regler,
er problemstillingen kompleks, og det er ikke
muligt generelt at vurdere, hvilke færgeruter der
bliver påvirket og med hvor store beløb. Det vil
afhænge af en konkret vurdering af de moms-
mæssige forhold for den enkelte færgerute i et gi-
vent år.
Det har hele tiden været hensigten, at tilskuddene
skulle anvendes til nedsættelse af færgetakster i
fuld udstrækning. Social- og Indenrigsministeriet
overvejer derfor forskellige løsningsmodeller i
form af en generel og enkel ordning for de ikke-
statslige færgeruter. Løsningen skal sikre en
kompensation i det omfang, at momspligten for-
ringer værdien af tilskud væsentligt.
I forbindelse med de statslige færgeruter har
transport- og bygningsministeren oplyst, at tak-
sterne for gods på de statslige færgeruter Samsø-
Kalundborg, Rønne-Ystad og Rønne-Køge blev
reduceret med virkning fra den 1. juni 2015. Den
1. september 2016 blev taksterne for passagerer
på de samme ruter reduceret markant uden for
Side 9 af 11
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 10/11-16 om momspligt af tilskud til nedsættelse af færgetakster, til skatteministeren
1688216_0010.png
højsæsonen. Transport- og bygningsministeren
forstår spørgsmålet således, at der kun spørges til
udmøntningen af tilskuddet til nedsættelse af
færgetakster for passagerer.
Skatteministeriet har, efter henvendelse fra
Transport- og Bygningsministeriet, på baggrund
af færgeoperatørens oplysninger om, hvordan til-
skuddet til prisreduktioner udmøntes, umiddel-
bart vurderet, at der ikke er en problemstilling for
billetprisnedsættelser til passagerbilletter for de
statslige færgeruter. Det skyldes, at tilskuddet til
prisnedsættelser for passagertransport i henhold
til kontrakten mellem Transport- og Bygnings-
ministeriet og færgeoperatøren erstatter en billet-
indtægt inklusiv moms og afgifter, samt at det er
tilkendegivet, at tilskuddet til prisnedsættelser
fordeles proportionalt i forhold til den nuværen-
de fordeling af omsætningen på momsfrie og
momspligtige aktiviteter, hvorved fradragsbrøken
vil være uændret.”
Samrådsspørgsmål D har jeg besvaret ved udval-
gets almindelige del spørgsmål 3, som jeg ligele-
des vil læse op:
”Idet jeg skal henvise til min besvarelse af almin-
delig del spørgsmål 183 af 29. september 2016, er
Side 10 af 11
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 10/11-16 om momspligt af tilskud til nedsættelse af færgetakster, til skatteministeren
1688216_0011.png
levering af en vare eller ydelse mod betaling om-
fattet af momslovens anvendelsesområde, og be-
talingen skal derfor medregnes til momsgrundla-
get. Betaling i form af et tilskud skal sidestilles
med enhver anden form for betaling, og tilskud,
der ydes til nedsættelse af færgetakster i forbin-
delse med levering af godstransport, er derfor
som udgangspunkt omfattet af momsloven.
Godstransport er en momspligtig ydelse, og der
skal derfor afregnes moms af den betaling eller
det tilskud, som leverandøren af ydelsen modta-
ger, hvilket her vil sige færgeoperatøren.
Det bemærkes, at generelle tilskud, der ikke ud-
gør betaling for levering af en specifik vare eller
ydelse, ikke er omfattet af momslovens anvendel-
sesområde, og skal derfor ikke medregnes til
momsgrundlaget.”
Det var i første omgang alt fra mig. Jeg vil nu
overlade ordet til mine kolleger, men hvis Udval-
get efterfølgende har spørgsmål til momsregler-
ne, skal jeg gøre mit bedste for at besvare disse.
Side 11 af 11