Udvalget for Landdistrikter og Øer 2016-17
ULØ Alm.del
Offentligt
1773973_0001.png
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2017-3102
Doknr.
471583
Dato
29-06-2017
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer har d. 14. juni 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 124 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besva-
res.
Spørgsmål nr. 124:
”Kan ministeren oplyse, hvilke kriterier der ligger til grund for, at Langeland Kommune
i 2017 modtager et særtilskud (tilskud til særligt vanskeligt stillede kommuner (§16)),
der er næsten fire gange højere pr. indbygger end Lolland Kommune?”
Svar:
Økonomi- og indenrigsministeren har hjemmel til at yde tilskud til særligt vanskeligt
stillede kommuner, jf. § 16 i lov om kommunal udligning og generelle tilskud. Tilskud-
det skal ses i lyset af, at det generelle kommunale tilskuds- og udligningssystem ikke
nødvendigvis kan opfange alle lokale forhold eller mere akut opståede udfordringer for
kommunerne.
Puljen udmøntes efter ansøgning fra kommunerne og med udgangspunkt i en række
overordnede hovedkriterier. Andre forhold, som måtte påvirke kommunens økonomi-
ske situation, vil kunne inddrages i den konkrete udmåling af tilskud til tilskudsmodta-
gerne. Der kan her være tale om forhold, som er specifikke for den enkelte kommune,
eller udfordringer, som berører en bredere kreds af tilskudsmodtagere, herunder mer-
omkostninger vedrørende grænsependlere, eventuelle større tab ved reguleringen i
andre tilskud mv. For en mere uddybende beskrivelse af tilskudsadministrationen af §
16 henvises der til svar på SOU alm. del
spm. 417.
Det skal understreges, at særtilskud fra denne pulje således ikke fordeles som et fast
beløb pr. indbygger men ud fra en konkret vurdering af kommunens samlede situation,
hvor fx også kommunens størrelse kan have betydning.
Det betyder også, at det er vanskeligt at sammenholde beløb ydet til forskellige kom-
muner. I spørgsmålet er der konkret spurgt til forskellen mellem Lolland og Langeland
Kommuner.
Begge kommuner opfylder flere kriterier for at være en vanskeligt stillet kommune, og
begge modtager høje særtilskud efter udligningslovens § 16. Lolland Kommunes til-
skud er i 2017 på 39 mio. kr., hvilket er det absolut set største tilskud fra denne pulje
og det fjerde højeste målt pr. indbygger.
Langeland Kommune indgik i 2016 en aftale om udviklingspartnerskab med det davæ-
rende Social- og Indenrigsministerium. Aftalen dækker perioden 2016 til 2018. Med
aftalen er tilskud til Langeland Kommune efter § 16 fastsat for perioden, dog betinget
af en samlet vurdering af kommunens indsats på en række områder. Det er sigtet med
aftalen, at kommunen fremadrettet bliver mindre afhængig af særtilskud, og særtil-
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 124: Spm. om, hvilke kriterier der ligger til grund for, at Langeland Kommune i 2017 modtager et særtilskud (tilskud til særligt vanskeligt stillede kommuner (§ 16)), der er næsten fire gange højere pr. indbygger end Lolland Kommune, til økonomi- og indenrigsministeren
1773973_0002.png
skuddets størrelse er således faldende i henhold til aftalen. Kommunen udarbejder
årligt en redegørelse, som beskriver udviklingen i forhold til kommunens målsætninger
og herunder adresserer de udfordringer, som er på indsatsområderne.
Særtilskuddet til Langeland Kommune som vanskeligt stillet kommune i 2017 er på
baggrund af ovennævnte aftale på 36 mio. kr., hvilket er det største tilskud målt pr.
indbygger.
Det skal dog i øvrigt bemærkes, at særtilskuddet ydet som en del af ø-tilskuddet til de
mindre Ø-kommuner uden fast forbindelse udgør et større beløb målt pr. indbygger
end beløbet pr. indbygger ydet til Langeland.
Med venlig hilsen
Simon Emil Ammitzbøll
2