Udvalget for Landdistrikter og Øer 2016-17
ULØ Alm.del
Offentligt
1766183_0001.png
INSPIRATIONSPUNKTER
[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
29. maj 2017
17/03231
Ul-dep
Talepapir
ULØ alm. del
samrådsspørgsmål J, vedr.
LAG-evaluering og reduktion af LAG-midler, stillet den 4.
april 2017 efter ønske fra Magnus Heunicke (S).
Spørgsmål: Ministeren bedes redegøre for de evaluerede beskæftigelses-
effekter af LAG-indsatsen 2007-2013 og i den sammenhæng vurdere,
hvorvidt det var hensigtsmæssigt af regeringen at foretage en besparelse i
LAG-midlerne fra 90,3 mio. kr. til 63 mio. kr. fra og med 2017 (svarende
til 30 pct.)
vurderet i forhold til jobskabelse og tilflytning til landdistrik-
terne.
[Faktuel redegørelse om job-effekter i LAG-ordningen]
Tak for et relevant spørgsmål.
Det er vigtigt, at vi starter med en faktuel redegørelse for
jobeffekterne af LAG-ordningen.
Jeg vil gøre det relativt kort af to årsager. For det første,
fordi jeg allerede har redegjort for de evaluerede beskæf-
tigelseseffekter, da jeg oversendte evalueringen til ud-
valget den 3. februar 2017. Og for det andet, fordi Er-
hvervsstyrelsen har givet udvalget en teknisk gennem-
gang af evalueringen.
Men hvad er tallene? I programperioden 2007-2013 blev
der afsat over 650 mio. kr. til LAG’erne
og evalueringen
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 30/5-17 om beskæftigelseseffekter af LAG-indsatsen, til erhvervsministeren
viser, at der med LAG-midler er skabt 366 arbejdsplad-
ser netto i den 7-årige programperiode.
Den jobskabelse svarer til forventningerne ved pro-
grammets start.
Ud over de jobs, som LAG-indsatsen har skabt, så viser
evalueringen en afledt effekt. Ekstra aktivitet skaber og-
så omsætning og beskæftigelse for samarbejdspartnere
og leverandører. Og hvis de job regnes med, viser evalu-
eringen en bruttoeffekt på 651 jobs.
LAG ordningen er dog væsentligt en ramme, der mulig-
gør, at lokalt engagement og de mange frivillige kræfter
kan realisere projekter og indsatser, der bidrager til le-
vende lokalsamfund og udvikling.
Hvis man udelukkende ser på beskæftigelseseffekten er
LAG en relativ dyr ordning. Prisen per job skabt med
LAG midler er ca. 750.000 kr. Til sammenligning er pri-
sen 200.000 kr. per
job skabt under EU’s Regionalfond
og Socialfond
opgjort efter samme metode.
Center for Landdistriktsforskning har så udarbejdet en
rapport, hvori det anføres, at prisen pr job er på ca.
100.000 kroner.
Sådan som vi har forstået det hos os, har Center for
Landdistriktsforskning målt effekten af LAG på grund-
2
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 30/5-17 om beskæftigelseseffekter af LAG-indsatsen, til erhvervsministeren
lag af den generelle beskæftigelsesfremgang i de kom-
muner, hvor der er oprettet lokale aktionsgrupper. Men
jeg tror godt man kan blive enige om herinde, at vækst
og beskæftigelse som bekendt kan henføres til en række
forskellige forhold, der ikke har noget med LAG ord-
ningen at gøre.
Den tidligere regering påtog sig et stort ansvar for at be-
skæftigelsen steg. Det gør den nuværende også. Det er
svært at måle op, at fordi der er en LAG-ordning i en
kommune, så er det årsagen til at beskæftigelsen er ste-
get i den kommune. Men det er ligesom den måde, man
blandt andet har regnet det ud på.
Så vi må forholde os til, at med den metode, som rege-
ringen har brugt, uanset om der har siddet den ene eller
anden regering, har man regnet sig frem til de tal, som
fremgår af effektmålingen. Den metode, som Center for
Landdistriktsforskning har anvendt, kan ikke sammen-
lignes med de mere gængs anerkendte metoder for eva-
luering af sådanne programmer og det afledte resultat er
derfor heller ikke er sammenligneligt med resultaterne
fra de systematiske effektmålinger, der udarbejdes for
strukturfondsindsatsen hhv. LAG indsatsen, hvor man
følger den faktiske udvikling i deltagervirksomhederne
sammenholdt med en kontrolgruppe.
3
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 30/5-17 om beskæftigelseseffekter af LAG-indsatsen, til erhvervsministeren
Men når det er sagt er der andre gode grunde til at støtte
landdistriktsudviklingen via LAG ordningen. Jeg er selv
meget positiv over for LAG-ordningen og jeg vil gerne
rose og anerkende de mange frivillige, som gør en stor
indsats for at skabe liv og sammenhold i landdistrikter-
ne. Det gjorde jeg blandt andet, da jeg besøgte LAG
Midt-Nordvestsjælland i april.
Men jeg kan også godt forstå, at mange af de frivillige,
som er i berøring med LAG synes, at det er et tungt sy-
stem. De krav, som EU stiller for at undgå snyd, er nok
relevante i nogle lande, men det er lidt ærgerligt at den
hjælp vi kan give landdistrikternes ildsjæle via LAG skal
være så tung i form af dokumentationskrav mv.
Når eksempelvis en dansk kommune eller staten støtter
lokale udviklingsinitiativer i landdistrikterne, så er de
administrative krav ikke nær så snærende.
I diskussionen om bevillinger til LAG bør man derfor
ikke kun se på job-effekterne, men også overveje om
LAG-programmet
med alle de restriktioner, som følger
med
er den bedste form for støtte til landdistrikternes
ildsjæle.
[Omprioritering nødvendig]
4
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 30/5-17 om beskæftigelseseffekter af LAG-indsatsen, til erhvervsministeren
Hvad er så udgangspunktet for den økonomiske diskus-
sion vi har nu og som vi har haft et stykke tid?
Det er, at den daværende V-regering sammen med de
andre borgerlige partier lavede en aftale om en ompriori-
tering af en del af LAG midlerne, fordi at LAG-
indsatsen
alene
ikke kan løse de forskelligartede udfor-
dringer, som landdistrikterne står over for. Det var man
enige om fra de borgerlige partiers side.
Det vil jeg gerne uddybe.
I 2015, da blå blok fik flertal i Folketinget, så var der en
række udfordringer i landdistrikterne
uanset politisk
farve og det var ikke nogens skyld: Arbejdsløsheden var
høj i visse landdistrikter og det kunne være svært at få
solgt sin bolig. Samtidig var en række af de erhverv, der
er centrale for landdistrikterne, udfordret.
Evalueringen viser, at
LAG’erne i gennemsnit
har skabt
52 jobs om året netto
og 93 brutto. Det synes jeg er
godt og fint
og der er en masse andre sideeffekter ved
det - men det matcher ikke det
potentielle
tab af arbejds-
pladser, som Danmark stod over for, hvis landmændene
ikke klarede gældskrisen, hvis flere mellemstore og store
danske virksomheder flyttede produktionen til Polen, el-
ler hvis turisterne ikke kom tilbage til Vestkysten. Det at
vi havde et fantastisk turismeår sidste år har skabt flere
5
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 30/5-17 om beskæftigelseseffekter af LAG-indsatsen, til erhvervsministeren
hundrede
jobs
og
tusindevis
sigt.
LAG’erne
alene
ville ikke have mulighed for at løse dis-
se mere strukturelle udfordringer
og udfordringer i en
større skala, som angik hele Danmark. Det er som at for-
søge at bruge oliekanden til at skifte en bils motor. Det
er vigtigt, at der er olie på bilen, men det er motoren, der
driver bilen der ud af.
[Regeringens offensive landdistriktspolitik]
Hvad har vi gjort i regeringen
også efter der er kom-
met ny regering til - og med DF?
I 2015 kom udspillet om
Vækst og udvikling i hele Dan-
mark,
der udgjorde fundamentet for at skabe en offensiv
og sammenhængende strategi for at skabe vækst og gode
muligheder for at leve og bo i hele Danmark.
Udspillet har stor volumen og gennemslagskraft med si-
ne mere end 120 initiativer og en forventet BNP-effekt
på op mod 2,5 mia. kr.
Strategien forbedrer vilkårene for de tre erhverv, der
særligt bidrager til at fastholde og skabe arbejdspladser i
landdistrikterne: Fødevareerhvervet, industrien og tu-
rismeerhvervet.
6
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 30/5-17 om beskæftigelseseffekter af LAG-indsatsen, til erhvervsministeren
Aftalen om landbrugs- og fødevarepakken i december
2015 sikrede omstilling og investeringer i landbruget.
Det krævede en hård prioritering af midler blandt andet
fra de lokale aktionsgrupper.
For industrien har regeringen - sammen med et stort fler-
tal i Folketinget - blandt andet fjernet den konkurrence-
forringende PSO afgift. For virksomhederne skønnes
den endelige besparelse at blive på 3,8 mia. kr. Og det er
noget man kan mærke i alle landdistrikter.
For turismeerhvervet har regeringen udarbejdet en nati-
onal strategi med en række initiativer.
Moderniseringen af planloven, som vi drøfter i Folketin-
get, vil give nye udviklingsmuligheder for både kommu-
ner, virksomheder og borgere.
Planloven vil give fx kystkommunerne mulighed for at
udpege udviklingsområder i kystnærhedszonen, hvor der
gives større adgang til at planlægge udviklingen af byer,
landsbyer og virksomheder. Og der kommer mere flek-
sible rammer for brug af sommerhuse. Dertil vil den ny
planlov lempe reglerne for overflødiggjorte bygninger
samt reglerne for at udvide boliger og mindre virksom-
heder i landdistrikter.
7
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 30/5-17 om beskæftigelseseffekter af LAG-indsatsen, til erhvervsministeren
Infrastrukturen
fx i forhold til bredbånd er forbedret
og færgetaksterne til øerne er sat ned. Det understøtter
både bosætning og erhvervsudvikling.
Endelig har regeringen besluttet at udflytte knap 4.000
jobs til landdistrikterne.
Det kalder jeg en offensiv landdistriktspolitik, der skal
skabe vækst og udvikling i hele Danmark.
[Det går bedre]
Så er spørgsmålet: Virker det så?
Ser vi på ”krydse-af-listen”, så har regeringen
gennem-
ført over halvdelen af initiativerne i
Vækst og udvikling i
hele Danmark.
Og inden vi går på sommerferien, venter
jeg at vi når at gennemføre tre fjerdele af de 120 initiati-
ver.
De tidligere landdistriktsredegørelser viste at væksten
var ujævnt fordelt mellem land og by i en årrække. Det
økonomiske opsving kom ikke automatisk landdistrik-
terne til gode. Det kræver en aktiv politisk indsats.
Den Regional- og Landdistriktspolitiske redegørelse,
som vi drøftede med udvalget den 4. maj 2017, viser, at
det
nu
går fremad i landdistrikterne. Beskæftigelsen sti-
ger i de fleste kommuner. Der er en stigning i antallet af
8
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 30/5-17 om beskæftigelseseffekter af LAG-indsatsen, til erhvervsministeren
solgte boliger i landdistrikterne. Og befolkningen er be-
gyndt at vokse i de fleste kommuner.
Jeg synes godt jeg kan konkludere, at vi er på rette vej.
Det går bedre i alle dele af Danmark.
Men det er ikke nok. Vi skal ikke stoppe her. Vi vil lø-
bende tage initiativer, der fastholder fokus på at skabe
jobs i landdistrikterne. Det har høj prioritet.
Så var omprioriteringen af LAG-midlerne i 2015 hen-
sigtsmæssig
som udvalget spørger om - når man ser
på, hvad LAG-evalueringen siger om jobskabelsen og
tilflytningen til landdistrikterne?
Set ud fra de nøgne tal er det et - JA! Fordi det er gået
bedre og den prioritering vi har foretaget i fællesskab
har virket. Det betyder ikke, at LAG-indsatsen ikke har
været god, positiv, konstruktiv og har betydet noget -
men i det konkrete spørgsmål har omprioriteringen hjul-
pet. Det har bidraget til en større omstilling i landdi-
striktspolitikken
et motorskift - der kan sikre positiv
udvikling på landet i langt større skala end LAG’erne
nogensinde ville have mulighed for med de redskaber,
der var til rådighed.
Det glæder mig også at se, at der er brede politiske afta-
ler om mange af de initiativer, der indgår i
Vækst og ud-
vikling i hele Danmark.
Lige nu så sidder vi og diskute-
9
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 30/5-17 om beskæftigelseseffekter af LAG-indsatsen, til erhvervsministeren
rer
også med Socialdemokraterne - hele planlovsud-
formningen. Og det understreger for mig, at der i Folke-
tinget
er
bred vilje til at prioritere vækst og udvikling i
hele Danmark.
10