Udvalget for Landdistrikter og Øer 2016-17
ULØ Alm.del
Offentligt
1764868_0001.png
Økonomi- og indenrigsminister Simon Emil
Ammitzbølls talepapir
Anledning
Dato / tid
Talens varighed
Sted
ULØ Temamøde
D. 23. maj, kl. 15-16
12 minutter
2-080, Folketinget
Det talte ord gælder
Disposition for talen
Vækst og reformer
o
o
o
Vækst i hele Danmark
Udflytning af statslige arbejdspladser
Stadig behov for strukturreformer
Udligningssystemet
o
o
o
o
Udligningen understøtter kommunerne i hele landet
Det generelle system er suppleret med særlige ordninger
Refusionsomlægning og arbejdet i Finansieringsudvalget
Regeringen afventer afslutningen af Finansieringsudvalgets
arbejde
Færgeområdet
o
o
Gode erfaringer med tilskud til nedsættelse af færgetakster
Evaluering af tilskudsordningerne
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 103: Spm. om oversendelse af talepapiret fra temamødet den 23/5-17, til økonomi- og indenrigsministeren
1764868_0002.png
Indledning
Tak for invitationen til dette temamøde om
landdistriktspolitik.
For regeringen og for mig er det vigtigt med vækst og
udvikling i hele Danmark.
Jeg vil her i mit oplæg komme rundt om vækst og reformer,
udligningssystemet samt færgeområdet med fokus på,
hvilken betydning det har for landdistrikterne.
Jeg ser frem til at drøfte emnerne med jer bagefter.
Vækst og reformer
Vi er ved at lægge den økonomiske krise bag os, og
væksten og jobskabelsen er for alvor vendt tilbage til dansk
økonomi.
Vækst giver velstand og større muligheder.
I 2016 steg beskæftigelsen i den private sektor med 52.000
personer. Det er godt for den enkelte
som kommer ind på
arbejdsmarkedet og kan forsørge sig selv
og det er godt
for statskassen.
1
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 103: Spm. om oversendelse af talepapiret fra temamødet den 23/5-17, til økonomi- og indenrigsministeren
1764868_0003.png
Beskæftigelsesfremgangen er kommet alle dele af
samfundet til gode. Fremgangen er sket bredt på tværs af
uddannelse, lønniveau og geografi.
Den positive udvikling skyldes ikke mindst de mange
reformer, som har forbedret strukturerne på
arbejdsmarkedet. Det er et bevis på, at reformer virker.
Reformerne har givet plads til en større jobvækst, end der
ellers ville have været mulig.
Vækst i hele Danmark
Mit fokus, som økonomi- og indenrigsminister, ligger på at
skabe gode rammer for vækst i
hele
landet.
For mange har der tegnet sig et billede af et Danmark i to
hastigheder.
Én del med vokseværk centreret omkring Østjylland og
hovedstadsområdet, og én del uden vokseværk
i
landdistrikterne.
Virkeligheden er langt mere nuanceret. Vækst kan ikke altid
være jævnt fordelt. Nye vækstvirksomheder og
2
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 103: Spm. om oversendelse af talepapiret fra temamødet den 23/5-17, til økonomi- og indenrigsministeren
1764868_0004.png
synergieffekter kan give særlig fremgang et sted. Andre
steder kan det oprindelige hovederhverv komme i krise, og
det kan igen brede sig til andre erhverv.
Sidste måned offentliggjorde regeringen en Regional- og
Landdistriktspolitisk redegørelse. Rapporten viser, at de
sidste års positive tendenser fortsætter. Målt på en række
indikatorer går det nu
tydeligt
bedre de fleste steder i
landet.
Det glæder mig. For regeringen er det afgørende, at
hele
Danmark får del i opsvinget.
Udflytning af statslige arbejdspladser
Regeringen ønsker også at bidrage til en mere lige
geografisk fordeling af de statslige institutioner. Der er
derfor iværksat en udflytning af knap 3.900 statslige
arbejdspladser.
Det vil være med til at skabe mere aktivitet i en række
områder.
Langt størstedelen af udflytningen vil være på plads inden
udgangen af i år. Næste år vil regeringen fremlægge forslag
3
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 103: Spm. om oversendelse af talepapiret fra temamødet den 23/5-17, til økonomi- og indenrigsministeren
1764868_0005.png
til yderligere udflytning, baseret på erfaringerne fra den
første runde.
Regeringen har igangsat et arbejde med at fjerne barrierer,
der bremser væksten og modvirker fremgang. Vi arbejder
efter det man kalder en flerstrenget strategi.
Stadig behov for strukturreformer
Gennem fortsatte reformer vil regeringen skabe grundlag for
vækst i
alle
dele af landet.
Selv om konjunkturerne er gunstige, har dansk økonomi
stadig grundlæggende udfordringer.
Det offentlige udgiftstryk og skattetrykket skal reduceres
strukturelt. Og vi skal have en stærkere produktivitetsvækst.
Reformbehovet bliver ikke mindre af, at der nu er de første
spæde tegn på kapacitetspres i dansk økonomi.
Flere og flere virksomheder melder, at de har svært ved at
rekruttere den nødvendige arbejdskraft. Udfordringerne gør
sig gældende i mange erhverv og i alle dele af landet.
4
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 103: Spm. om oversendelse af talepapiret fra temamødet den 23/5-17, til økonomi- og indenrigsministeren
1764868_0006.png
Der er ikke tale om overophedning. Men situationen kan
hurtigt udvikle sig.
Vi skal blive ved med at gennemføre reformer, der øger
arbejdsudbuddet. Det skal blandt andet ske ved at sikre, at
det bedre kan betale sig at arbejde og yde en ekstra
indsats.
Vi skal fortsætte med at gennemføre reformer, så vi kan få
flere ind på arbejdsmarkedet og sikre et længerevarende
opsving i
hele
Danmark.
Udligningssystemet
Jeg vil også gerne komme ind på det kommunale
udligningssystem, som jo har stor betydning for
finansieringen af opgaverne i land- og yderkommunerne.
Udligningen understøtter kommunerne i hele landet
I Danmark løser kommunerne langt størstedelen af de
borgerrettede opgaver. Derfor er der også opbygget et
kommunalt udligningssystem, som i meget høj grad tager
højde for, at kommunerne har forskellige vilkår for at løse
opgaverne.
5
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 103: Spm. om oversendelse af talepapiret fra temamødet den 23/5-17, til økonomi- og indenrigsministeren
1764868_0007.png
Det understøtter, at kommuner i alle dele af landet kan
levere en rimelig service til borgerne.
For land- og yderkommunerne gælder fx, at
udligningssystemet udligner de forskelle, der er som følge af
et svagere beskatningsgrundlag.
Og i opgørelsen af kommunernes udgiftsbehov bliver der
ikke alene taget højde for forskelle i befolkningens alder,
uddannelse, arbejdsmarkedstilknytning m.m.
Der bliver også taget højde for ekstra udgifter på grund af
større afstande i spredt befolkede områder og for de
strukturelle udfordringer, der er for kommuner med
befolkningstilbagegang.
Set over en årrække er der i kriterierne for udligning gradvist
taget mere og mere hensyn til de vilkår, der gælder i disse
dele af landet.
Det generelle system er suppleret med særlige ordninger
Det generelle tilskuds- og udligningssystem suppleres
desuden af en række mindre ordninger.
6
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 103: Spm. om oversendelse af talepapiret fra temamødet den 23/5-17, til økonomi- og indenrigsministeren
1764868_0008.png
Det gælder f.eks. de tilskud, der gives til ø-kommunerne
Læsø, Samsø, Ærø og Bornholm, tilskud til kommuner med
mindre øer samt særtilskud målrettet vanskeligt stillede
kommuner.
Og her er der netop også med den nyligt vedtagne
lovændring oprettet en ny særtilskudspulje på 300 mio. kr.
Den nye særtilskudspulje afspejler, at regeringen har
omprioriteret midler til fordel for land- og yderkommuner.
Før gik de 300 mio. kr. til større bykommuner og kommuner
i hovedstadsområdet med socialt belastede boligområder.
Nu går de til kommuner, der generelt set har vanskelige
økonomiske vilkår og strukturelle udfordringer.
Alt i alt har vi et samlet system, der i høj grad holder hånden
under kommunerne, herunder land- og yderkommunerne.
Men det er samtidig vigtigt, at systemet er indrettet på en
måde, så den enkelte kommune stadig har en tilskyndelse
til at løse opgaverne så effektivt som muligt og til at
understøtte vækst og få ledige i beskæftigelse.
7
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 103: Spm. om oversendelse af talepapiret fra temamødet den 23/5-17, til økonomi- og indenrigsministeren
1764868_0009.png
Hensigten med udligningen er at give kommunerne
ensartede vilkår, men udligningen bestemmer ikke, at
serviceniveauerne skal være ens. Det er op til den enkelte
kommune at vælge og tage ansvar for den service, man
tilbyder. Det er en del af det kommunale selvstyre, og der
skal være plads til forskelligheder.
Refusionsomlægning og arbejdet i Finansieringsudvalget
Jeg vil også kort nævne refusionsomlægningen og arbejdet
i Finansieringsudvalget.
I 2015 vedtog Folketinget ændringer i refusionssystemet på
beskæftigelsesområdet. Formålet var at styrke
beskæftigelsesindsatsen i kommunerne.
Uden andre tiltag i udligningssystemet ville det kunne give
økonomiske tab i nogle kommuner med vanskelige vilkår i
forhold til befolkningssammensætning og arbejdsmarked.
Men der er så også med virkning fra 2016 gennemført nogle
første tilpasninger i udligningen, og der er etableret en
overgangsordning, der tager hånd om de økonomiske
forskydninger mellem kommunerne på den korte bane.
8
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 103: Spm. om oversendelse af talepapiret fra temamødet den 23/5-17, til økonomi- og indenrigsministeren
1764868_0010.png
Finansieringsudvalgets igangværende arbejde udspringer af
refusionsomlægningen. Her arbejder udvalget på at finde
løsninger, så der heller ikke skabes ubalancer mellem
kommunerne på længere sigt.
Arbejdet i Finansieringsudvalget blev i efteråret 2016
forlænget med et år, så udvalget også kan inddrage
konsekvenserne af et nyt ejendomsvurderingssystem.
Ændringer i udligningen kan derfor først gennemføres med
virkning fra 2019. Men for at sikre ro om kommunernes
økonomi i 2018 forlænges den nuværende
overgangsordning, så den også gælder for 2018.
Regeringen afventer afslutningen af Finansieringsudvalgets
arbejde
Der er naturligvis en del interesse for arbejdet i
Finansieringsudvalget. For regeringen er det vigtigt, at
ændringer i udligningen sker på et solidt fagligt grundlag.
Regeringen afventer afslutningen af arbejdet i
Finansieringsudvalget, der skal være færdigt ved udgangen
9
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 103: Spm. om oversendelse af talepapiret fra temamødet den 23/5-17, til økonomi- og indenrigsministeren
1764868_0011.png
af 2017. Regeringen vil herefter tage stilling til et samlet
oplæg om udligningsændringer.
Regeringen vil lægge vægt på, at en samlet løsning
bidrager til et system, som er mere enkelt, og som bygger
videre på de styrkede kommunale incitamenter, der var
udgangspunktet for refusionsomlægningen.
Færgeområdet
Her til sidst vil jeg helt kort komme ind på færgeområdet.
Tilskud til nedsættelse af færgetakster
Nedsættelse af færgepriserne bidrager til væksten i
turisterhvervet og kan være med til at styrke bosætningen
på øerne.
Landevejsprincippet er kommet rigtig godt fra land. Godt
hjulpet på vej af en masse god markedsføring lokalt.
Jeg ser frem til, at vi forhåbentlig her i starten af juni kan
vedtage lovforslaget, der sikrer en gradvis udvidelse af
landevejsprincippet til at gælde hele året, bortset fra de 6
uger i skolernes sommerferie.
10
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 103: Spm. om oversendelse af talepapiret fra temamødet den 23/5-17, til økonomi- og indenrigsministeren
1764868_0012.png
Jeg vil gerne kvittere for det gode og brede samarbejde, vi
har på færgeområdet på tværs af partiskel.
Evaluering af tilskudsordningen
Som I nok er bekendt med, har jeg valgt at fremrykke
evalueringen af tilskudsordningen, så den nu bliver sat i
gang her i efteråret i stedet for at vente til 2020, som det
ellers var planlagt.
Der er sket rigtig meget på færgeområdet i den seneste tid.
Vi har lyttet til stemmer på de danske øer, der har
understreget, hvor vigtig prisen på en færgebillet er for
turisterhvervet og bosætningen på øerne.
Ministeriet begynder som nævnt evalueringsarbejdet til
efteråret.
Herefter skal der tages politisk stilling til en eventuel
justering af de nuværende tilskudsordninger.
11