Udvalget for Landdistrikter og Øer 2016-17
ULØ Alm.del
Offentligt
1679373_0001.png
25. oktober 2016
J.nr. 16-1498405
Til Folketinget – Udvalget for Landdistrikter og Øer
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 5. oktober 2016 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvordan provenuet til at sænke skatten på aktie- og kapitalindkomst, jf. regeringens 2025-plan, forventes at fordele sig opgjort på landets kommuner og i forhold til kommunens indbyggertal, til skatteministeren
1679373_0002.png
Spørgsmål
Kan ministeren oplyse, hvordan provenuet til at sænke skatten på aktie- og kapitalind-
komst, jf. regeringens 2025-plan, forventes at fordele sig opgjort på landets kommuner og
i forhold til kommunens indbyggertal?
http://www.regeringen.dk/media/2201/et-staerkere-danmark_vaekst-2016_weba.pdf
(Side 18-19)
Svar
Regeringen ønsker at fremme en bredere aktiekultur og gøre det lettere for små og nystar-
tede virksomheder at tiltrække risikovillig kapital.
Regeringen foreslå derfor, at den lave skattesats på aktieindkomst nedsættes fra 27 til 25
pct., og at der indføres et nyt progressionstrin for aktieindkomst med en skattesats på 35
pct. i indkomstintervallet fra 51.700 kr. til 150.000 kr. (det dobbelte for ægtepar). Samtidig
foreslås, at positiv nettokapitalindkomst, som overstiger 42.800 kr., udgår af topskatte-
grundlaget. Det vil medføre, at den højeste skattesats på positiv nettokapitalindkomst
reduceres fra 42 pct. til ca. 37 pct. (ekskl. kirkeskat) i en gennemsnitskommune.
Nedsættelsen af skatten på aktieindkomst og positiv nettokapitalindkomst skønnes at
medføre et umiddelbart mindreprovenu på ca. 770 mio. kr. (2025 i 2017-niveau) og ca.
430 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd. Det umiddelbare provenu på ca. 770 mio. kr.
svarer til ca. 135 kr. pr. indbygger,
jf. tabel 1,
der endvidere viser fordelingen på kommu-
ner.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser af en lempelse af skatten på kapitalindkomst og aktieind-
komst fordelt på kommuner
Kommune
Hele landet
Albertslund
Allerød
Assens
Ballerup
Billund
Bornholm
Brøndby
Brønderslev
Dragør
Egedal
Esbjerg
Fanø
Favrskov
I alt
mio. kr.
770
2
5
4
4
3
3
2
3
4
6
13
0,5
4
Kr./indb.
135
55
220
85
85
125
75
60
80
300
145
110
145
95
Faxe
Fredensborg
Fredericia
Frederiksberg
Frederikshavn
Frederikssund
Furesø
Faaborg-Midtfyn
Gentofte
Gladsaxe
Glostrup
Greve
Gribskov
3
10
5
24
5
5
10
5
74
8
2
7
8
80
240
95
230
85
105
255
90
985
125
70
145
185
fortsættes
Kommune
I alt
mio. kr.
Kr./indb.
Side 2 af 3
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvordan provenuet til at sænke skatten på aktie- og kapitalindkomst, jf. regeringens 2025-plan, forventes at fordele sig opgjort på landets kommuner og i forhold til kommunens indbyggertal, til skatteministeren
1679373_0003.png
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser af en lempelse af skatten på kapitalindkomst og aktieind-
komst fordelt på kommuner
Kommune
Guldborgsund
Haderslev
Halsnæs
Hedensted
Helsingør
Herlev
Herning
Hillerød
Hjørring
Holbæk
Holstebro
Horsens
Hvidovre
Høje-Taastrup
Hørsholm
Ikast-Brande
Ishøj
Jammerbugt
Kalundborg
Kerteminde
Kolding
København
Køge
Langeland
Lejre
Lemvig
Lolland
Lyngby-Taarbæk
Læsø
Mariagerfjord
Middelfart
Morsø
Norddjurs
Nordfyns
Nyborg
Næstved
I alt
mio. kr.
5
6
3
7
12
2
14
8
7
7
6
8
3
3
17
6
1
5
5
3
12
55
7
1
4
3
4
17
0,1
5
4
2
3
2
3
8
Kr./indb.
85
105
105
145
195
70
155
150
110
100
100
90
55
65
675
140
35
125
100
110
135
90
110
70
135
135
90
315
50
110
105
85
85
85
90
90
Kommune
Odder
Odense
Odsherred
Randers
Rebild
Ringkøbing-Skjern
Ringsted
Roskilde
Rudersdal
Rødovre
Samsø
Silkeborg
Skanderborg
Skive
Slagelse
Solrød
Sorø
Stevns
Struer
Svendborg
Syddjurs
Sønderborg
Thisted
Tønder
Tårnby
Vallensbæk
Varde
Vejen
Vejle
Vesthimmerlands
Viborg
Vordingborg
Ærø
Aabenraa
Aalborg
Aarhus
I alt
mio. kr.
4
18
3
8
3
8
4
13
35
2
0,5
12
9
6
7
4
3
4
2
6
5
6
6
3
3
2
6
4
15
3
11
4
0,5
6
23
44
Kr./indb.
160
90
100
85
115
140
115
150
635
65
120
135
145
120
90
175
105
165
95
105
125
85
125
90
70
125
125
90
130
80
115
95
75
100
110
135
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve 33 pct. af befolkningen. Indkomstdata fra 2014 fremskrevet til 2017 i overens-
stemmelse med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, august 2016
Side 3 af 3