Uddannelses- og Forskningsudvalget 2016-17
UFU Alm.del
Offentligt
1730191_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 7. februar 2017 har udvalget efter ønske fra Jens Henrik Thulesen Dahl
(DF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 98 (Alm. del )
Hvordan forholder ministeren sig til den kritik, der rejses af læreruddannelse i
kommentaren ”Er fagligheden på vej ud af læreruddannelsen”, folkeskolen.dk
den 8. januar 2017?
Svar
I kommentaren kritiseres det, at læreruddannelsen ikke længere indeholder krav
om, at professionsbachelorprojektet skal skrives i tilknytning til et undervisnings-
fag. Desuden kritiseres professionshøjskolernes vejledning og valg af censorer.
Kritikken gør indtryk på mig. Alle videregående uddannelser skal hvile på høj fag-
lighed – ikke mindst læreruddannelsen. Bachelorprojekterne vil derfor indgå
blandt de emner, der skal undersøges i den kommende evaluering af den nye læ-
reruddannelse fra 2013.
Med læreruddannelsesreformen fik de studerende mulighed for at vælge at skrive
bachelorprojekt om mere generelle lærerfaglige problemstillinger end dem, der
knytter sig direkte til et undervisningsfag. Det kan eksempelvis være projekter om
klasseledelse, inklusion eller digitale læreprocesser. Det er fastsat i bekendtgørel-
sen for læreruddannelsen, at problemstillingerne skal være lærerfaglige og tage
afsæt i skolepraksis.
Reformen indebar desuden et mål om, at lærerne fremover som norm skal have tre
undervisningsfag, hvor de tidligere kunne nøjes med to. Målet er en bedre kompe-
tencedækning i folkeskolen.
Det er vigtigt, at lærerstuderende har mulighed for at fordybe sig i almene lærerfag-
lige problemstillinger. Men jeg finder det betænkeligt, at de studerende i så stor
grad har fravalgt at skrive bachelorprojekt med afsæt i et undervisningsfag.
Det er professionshøjskolernes ansvar, at de emner, som de studerende skriver
bachelorprojekt om, er lærerfagligt relevante. Professionshøjskolernes Forum for
Læreruddannelsesledere har oplyst over for Styrelsen for Forskning og Uddannel-
7. marts 2017
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
17/008733-02
Side
1/2
UFU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 98: Spm. om den kritik, der rejses af læreruddannelse i kommentaren Er fagligheden på vej ud af læreruddannelsen, til
1730191_0002.png
se, at de fremover vil have en skærpet opmærksomhed på valget af emner i bache-
lorprojekterne.
Der er endnu ikke færdiguddannede studerende, som har gennemført hele den nye
læreruddannelse. De omtalte studerende har alle været tilknyttet forskellige over-
gangsordninger fra den gamle læreruddannelse. Det er derfor nødvendigt at afven-
te, at de første studerende gennemfører hele den nye læreruddannelse – og dermed
hele det tilrettelagte professionsbachelorforløb, før der kan konkluderes om det nye
bachelorprojekt.
I kommentaren kritiseres det, at nogle professionshøjskoler rekvirerer censorer,
der har fagligt afsæt i almen didaktik – dvs. ikke har tilknytning til et undervis-
ningsfag.
Dette vil indgå i den kommende evaluering. Styrelsen for Forskning og Uddannelse
har foretaget en rundspørge via professionshøjskolernes Forum for Læreruddan-
nelsesledere om denne praksis. Generelt er meldingen fra professionshøjskolerne,
at de som udgangspunkt forsøger at rekvirere en censor tilknyttet det pågældende
fag.
Det fremgår imidlertid af Censorberetningen for 2016, at der har været udfordrin-
ger i forhold til, hvorvidt de rette censorer allokeres til de rette opgaver.
På denne baggrund er Styrelsen for Forskning og Uddannelse i dialog med censor-
formandskabet og professionshøjskolerne både om allokeringen af censorer og
udviklingen i valg af emner til bachelorprojektet.
Endelig kritiseres det i kommentaren, at nogle professionshøjskoler anvender klyn-
gevejledning i stedet for individuel vejledning. Hertil oplyser professionshøjskoler-
nes Forum for Læreruddannelsesledere, at der fortsat foregår individuel vejledning
– eventuelt kombineret med gruppevejledning.
Det er professionshøjskolernes ansvar at tilrettelægge bachelorforløbet, herunder
at vurdere hvilke undervisnings- og arbejdsformer der egner sig til de enkelte for-
løb. Det er derfor også professionshøjskolernes ansvar at anvende og udvikle de
vejledningsformer, som de anser som de mest hensigtsmæssige. Jeg forventer, at
professionshøjskolerne tager dette ansvar på sig.
Som nævnt indledningsvis vil disse spørgsmål blive mere uddybende belyst i den
kommende evaluering af læreruddannelsen.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Med venlig hilsen
Søren Pind
Side
2/2